پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

 

 

پل‌های مدیسون کانتی

نویسنده : رابرت جیمز والر

مترجم : منصوره وحدتی‌احمدزاده

تعداد صفحه : 168 صفحه

قیمت : 4000 تومان

انتشارات : افراز

حالا شکی ندارم که از مدتها پیش، من و تو به‌سوی هم کشیده می‌شدیم. گرچه هیچ‌یک از ما پیش از آشنایی، دیگری را ندیده بود، اما در ورای بی‌خبری ما، نوعی ندای درونی به ما اطمینان می‌داد که هم‌دیگر را خواهیم دید،‌مانند دو پرنده‌ی تنها که به حکم تقدیری آسمانی بر فراز دشت‌‌های بزرگ پرواز می‌کنند…”

یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات افراز، پل‌های مدیسون کانتی اثر رابرت جیمز والر نام دارد که منصوره وحدتی احمدزاره آن‌را ترجمه کرده است.

رابرت جیمز والر، نویسنده، عکاس و موسیقی‌دان آمریکایی‌، با نوشتن این اثر که اولین رمان او محسوب می‌شود، به شهرتی کم‌نظیر دست یافت. این کتاب بیش از دوسال در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌ها‌‌ی آمریکا بود و اقتباس سینمایی مشهوری با کارگردانی کلینت ایستوود از آن ساخته شد.

 

 

قصه‌گو

نویسنده : ماریو بارگاس یوسا

مترجم : یحیی خوئی

تعداد صفحه : 280 صفحه

قیمت : 6200 تومان

انتشارات : چشمه

تازه‌ترین اثر ترجمه‌شده از نویسنده‌ی نام‌آور پررویی،‌ ماریو بارگاس یوسا، این‌بار نه با ترجمه‌ی مترجم همیشگی آثار او، عبدالله کوثری، بلکه با ترجمه‌ی یحیی‌ خوئی از سوی نشر چشمهبه چاپ رسیده است.

در این کتاب یوسا در مراحل مختلف سؤالاتی را طرح می‌کند که در بدنه‌‌ی غالبا بیمار کشورهای جهان سوم مطرح‌اند. بدنه‌ی‌ این کشورها اکثرا دچار بیماری‌های مشابهی هستند. فرمان‌روایان خودکامه و بی‌فرهنگ که در هر حال نگران مطامع خود هستند و با دست‌آویز قرار دادن بهانه‌هایی از هیچ جنایتی دست برنمی‌دارند. پیش‌‌گرفتن این‌گونه سیاست‌ها باعث ایجاد نوعی لختی و فساد در جامعه می‌شود که یوسا در قصه‌گو به‌خوبی از توصیف آن برآمده است.  طرح سؤال در بخش‌هایی از کتاب قصه‌گو بسیار حساس‌تر و هوش‌مندانه‌تر از بسیاری پاسخ‌ها‌ی مربوط به آن است.

 

 

حفره ها

شاعر : گروس عبدالملکیان

تعداد صفحه : 82 صفحه

قیمت : 2400 تومان

انتشارات : چشمه

حفره‌ها عنوان تازه‌ترین مجموعه‌شعر گروس عبدالملکیان است که توسط نشر چشمه روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این شاعر درباره‌ی مجموعه‌‌شعر گفت: “من در این مجموعه تجربه‌های جدیدی در حوزه‌ی فرم و تصویرسازی انجام داده‌ام. فرم بیش‌تر شعرهای این کتاب روایی‌ست و سعی کرده‌ام با تصویرهایی که عینی و ملموس باشند، فضاهای سینمایی ایجاد کنم‌.”

فضای‌ بیش‌تر شعرهای کتاب، اجتماعی، فلسفی و عاشقانه است.

 

 

گزینه‌‌ی اشعار عمران صلاحی

شاعر : عمران صلاحی

تعداد صفحه : 256 صفحه

قیمت : 4900 تومان

انتشارات : مروارید

یکی از تازه‌ترین کتاب‌هایی که توسط انتشارات مروارید برای پنجمین‌بار تجدید چاپ و روانه‌ی بازار کتاب شده، گزینه‌‌ی اشعار  طنزآمیز عمران صلاحی نام دارد.

در بخشی از مقدمه‌‌ی کتاب می‌خوانیم: “ممکن است خواننده‌ی زبلی در پایان بگوید: من که خنده‌ام نگرفت. عرض شود که او خنده‌اش گرفته است، منتها خودش خبر ندارد. همان انبساط خاطر، خودش خنده است. منتها خنده‌ای درونی و پنهان و بدون استفاده‌ی ابزاری از لب و دندان!”

 

 

تابستان در بادن بادن‌

نویسنده : لئونید تسیپکین

مترجم : مهرشید متولی

تعداد صفحه : 183 صفحه

قیمت : 4000 تومان

انتشارات : کتابسرای تندیس

تابستان در بادن بادن‌ اثر لئونید تسیپکین‌ با ترجمه‌ی مهرشید متولی یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات کتابسرای تندیس است که این‌روزها روانه‌ی‌ کتاب‌فروشی‌ها شده.

تابستان در بادن بادن شاهکاری گم‌شده از ادبیات روس در نیمه‌ی دوم قرن بیستم است. لئونید تسیپکین (1982-1926) نویسنده‌ی این کتاب، پزشک بود و تا وقتی زنده بود، هیچ اثری از  او چاپ نشد.

این کتاب رمانی پیچیده و اصیل است که سبک و نثر دوست‌داشتنی و جدی ژوزه ساراماگو و تامس برنارد را به خاطر می‌آورد. تابستان در بادن بادن قصه‌ای دو گانه دارد. فئودر داستایوفسکی تازه ازدواج کرده، رمان‌نویس‌بزرگ و زن جوانش، آنا گریگوریونا، در راه آلمان هستند، سفری به خارج از کشور که چهار سال طول می‌کشد. نه داستایوفسکی این کتاب مثل کتاب ارباب پترزبورگ کوئتزی، یک داستایوفسکی خیالی‌ست و نه این رمان مستند، هرچند نویسنده‌اش وسواس ‌درست‌نویسی‌ دارد. همه‌چیز ساختگی‌ست و هیچ‌چیز ساختگی نیست. علاقه بی‌پروای داستایوفسکی به بازی، به زنش و به استعداد نویسندگی‌اش، مطابقت دارد با عشق به بخشایش‌گری و آن هم با عشق تسیپکین مرید ادبیات به داستایوفسکی هم‌قافیه است. سوزان زونتاگ در مقدمه‌ی درخشان این کتاب، درباره‌ی رمان و معجزه نجات یافتن آن توضیح می‌دهد.

 

 

بونوئلی‌ها ‌(نوشته‌های سوررئالیستی لوئیس بونوئل)

نویسنده : لوئیس بونوئل

مقدمه‌نویس : ژان‌کلود کریر

مترجم : شیوا مقانلو

تعداد صفحه : 92 صفحه. عکس

قیمت : 2200 تومان

انتشارات : چشمه

بونوئلی‌ها ‌(نوشته‌های سوررئالیستی لوئیس بونوئل) یکی از تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات چشمه است که با ترجمه‌ی شیوا مقانلو روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها شده است.

در بونوئلی‌ها خوانندگان قرار است با وجهی از شخصیت هنری بونوئل، از چهره‌های شاخص و از سردم‌داران سورئالیسم در سینما، آشنا شوند که برای مخاطبان فارسی زبان تاکنون کم‌تر معرفی شده و مهجور مانده است. بونوئل به قول ژان کلود کری‌یر‌ـ دوست و فیلم‌نامه‌نویس اکثر فیلم‌های او‌ـ با کم‌حرفی ادبی‌اش یاداشت‌هایی را خلق کرد که:“چون نجات‌یافتگانی از اعماق، ارزش وجودی بسیاری دارند. آن‌ها بخش‌هایی از نویسنده‌ای هستند که او می‌توانست باشد، نویسنده‌ای از دست‌رفته، نویسنده‌ای شبح که پشت یک فیلم‌ساز بزرگ پنهان شده است.”

 

افسانه 1900

نویسنده : الساندرو باریکو

مترجم : آرزو اقتداری

تعداد صفحه : 72 صفحه

قیمت : 3300 تومان

انتشارات : کتاب خورشید

“گاهی در رؤیاهایم به کشتی برمی‏گشتم، به سالن درجه سه، برای گوش‏دادن به مهاجرانی که اپرا می‏خواندند و نُووِ‏چنتو که موسیقی عجیبی می‏زد. و من، دست‏هایش، چهره‏اش و اقیانوس اطرافش را مجسم می‏‌کردم”

افسانه‌ی 1900 عنوان یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات کتاب خورشید، اثری‌ست مشهور به‌قلم آلساندرو باریکو که با ترجمه‌ی آرزو اقتداری این‌روزها روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها شده.

از این اثر، اقتباس سینمایی مشهوری به کارگردانی جوزپه تورناتوره در سال 1998 با بازی تیم راث ساخته شد. افسانه‌ی 1900  داستان پیانیست اقیانوس، متنی‌ست در نوسان بین نمایش و حکایت.

 

 

تمایز

نویسنده : پی‌یر بوردیو

مترجم : حسن چاوشیان

تعداد صفحه : 848 صفحه

قیمت : 22000 تومان

انتشارات : ثالث

تمایز (نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی) نوشته‌ی پی‌یر بوردیو عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده در حوزه‌ی آثار جامعه‌شناسی انتشارات ثالث است که با ترجمه‌ی حسن چاوشیان منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

به گفته‌ی چاوشیان:‌ «‌بوردیو در این اثر با استفاده از حجم زیادی از اطلاعات، به تحلیل سلیقه‌های افراد و نقش قدرت و ثروت در این امر می‌پردازد. او در این اثر چه‌گونگی ترجیح موارد مختلف نظیر لباس، غذا، موسیقی و دکوراسیون خانه از سوی افراد را که سلیقه خوانده می‌شوند، از زاویه‌ی نگرش یک جامعه‌شناس تحلیل می‌کند.»

پیر بوردیو، متولد اگوست 1930 و متوفی در 23 ژانویه 2002، جامعه‏شناس نام‌دار فرانسوی بود که روش‏های کارش را از رشته‏های مختلفی وام گرفت؛ از نظریه‌های فلسفی و ادبی گرفته تا نظریه‌های جامعه‏شناسی و انسان‏شناسی. او بیش‌ترین شهرتش را وام‌دار کتاب ‌تمایز‌ است. او در این کتاب می‌کوشد قضاوت‏‌های زیبایی‏‌شناسانه را به موقعیت‏های اجتماعی مرتبط سازد.

 

 

کتاب نیست

شاعر : علیرضا روشن

تعداد صفحه : 112 صفحه

قیمت : 2500 تومان

انتشارات : آموت

کتاب نیست نخستین مجموعه‌‌شعر علیرضا روشن ‌است که توسط انتشارات آموت ‌منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این مجموعه شامل نزدیک به 200 قطعه شعر در سه دفتر است؛ ‌شمع گندم‌، ‌کتاب تو‌ و ‌کتاب نیست‌ سه دفتر این مجموعه هستند.

روشن درباره‌ی موضوع سروده‌هایش می‌گوید: “دغدغه‌های شخصی من در زندگی روزمره دست‌مایه‌ی سرودن این شعرها بوده است. از آن‌جا که زندگی خیلی سخت و کند می‌گذرد، من به نوشتن روی آورده‌ام. شعر را برای گذراندن ساعات زندگی به‌کار گرفته‌ام و روزهایم با شعر به پایان می‌رسد.”

او در ادامه افزود: “برهمین اساس این مجموعه دربرگیرنده شعرهایی‌ست که بیش از یک‌سال از زندگی‌ام را نشان می‌دهند”.

 

 

سینما به روایت اسلاوی ژیژک

نویسنده : اسلاوی ژیژک

مترجم : سعید نوری

تعداد صفحه : 120 صفحه. مصور

قیمت : 4800 تومان

انتشارات : روزبهان

سینما به روایت اسلاوی ژیژک، نوشته‌‌ی اسلاوی ژیژک، یکی از تازه‌‌ترین آثار منتشرشده‌ی انتشارات روزبهان در زمینه‌ی کتاب‌های هنری‌ست که با ترجمه‌ی سعید نوری روانه‌ی بازارکتاب شده.

نوری در مقدمه‌ی کتاب دلیل انتخاب این‌ از ژیژک،‌ فیلسوف، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار نام‌دار اسلوونیایی، برای ترجمه را این‌گونه توضیح می‌دهد: “انتخاب این متن، دو دلیل دارد؛ اول آموزش نقد روان‌کاوانه از طریق نمونه‌های متنوع است‌…  و دلیل دوم اما به برخورد تحلیلی با قسمت‌هایی از فیلم‌ها برمی‌گردد که بعضا مضمون مرکزی فیلم نیستند و خوانش منتقد روان‌کاو از این صحنه‌ها هستند.”

این کتاب مصور شامل نظرات ژیژک بر نزدیک به سی‌و‌سه اثر مشهور تاریخ سینما هم‌چون فیلم‌های ماتریکس، پرندگان، روانی، سوپ اردک، جن‌گیر، باشگاه مبارزه، مخمل آبی،پرسونا، داگ‌ویل، ده فرمان، استالکر و… است.

 

 

درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه

نویسنده : بهار مختاریان

تعداد صفحه : 280 صفحه

قیمت : 6000 تومان

انتشارات : آگه

درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه، نوشته‌ی بهار مختاریان یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات آگه است.

تاریخ‌چه‌ی اسطوره‌شناسی و نقدی بر اسطوره‌شناسی ایران، تهمینه کیست؟، اکوان دیو: اکومن یا اکوای دیو، سیاوش و بالدر: پژوهشی تطبیقی در اسطوره‌شناسی هند و اروپایی، خاستگاه اسطوره‌و‌ار نام سیاوش، اسطوره‌ی فریدون در روایات ایرانی و… بخشی از سلسه‌مقالات این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

 

در ستایش بی‌سوادی

نویسنده : هانس ماگنوس انسنس برگر

مترجم : محمود حدادی

قیمت : 3500 تومان

انتشارات : ماهی

هانس ماگنوس انسنس برگر‌، نویسنده و شاعر و روزنامه‌نگار آلمانی در کتاب ‌بی‌سوادی‌ چهار مقاله دارد که در هر‌کدام موضوعاتی مطرح را به نقد می‌کشد؛ مسائلی هم‌چون پدیده‌ی مهاجرت، جنگ‌های خانگی، اقتصاد و تجمل و افول کتاب در پی رونق رسانه‌های جمعی. این نویسنده در هر‌کدام از مقالات سعی می‌کند مفاهیم مذکور را مورد بررسی قرار دهد و با زبان زیبای خود رنگ و بویی ادبی به کارش می‌بخشد: “آیا می‌شود از کلام مکتوب چشم پوشید؟ پرسش این است و هرکه به طرح آن بپردازد، ناچار باید از بی‌سوادی و بی‌سوادان سخن بگوید. منتهی اشکال قضیه این است که هر‌وقت سخن از انسان بی‌سواد به میان می‌آید، خود او حضور ندارد… از این‌رو اجازه می‌خواهم دفاع از او را به‌عهده بگیرم”.