دیدار با پادشاه سوازیلند و نخست وزیر سنت وینسنت

نویسنده
نازنین کامدار

» موفقیت های احمدی نژادی در نیویورک

سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک که در روزهای گذشته به خاطر پیشنهاد تاسیس سفارتخانه های ایران و امریکا، انکار محکومیت سکینه محمدی به سنگسار و انتشار بلافاصله این حکم از سوی فرزند وی و نیز عدم  شرکت هیات های  نمایندگی در زمان سخنرانی وی در اجلاس هزاره سوم سازمان ملل، که تلویزیون بی.بی.سی از آن به عنوان “سخنرانی برای صندلی های خالی” یاد کرد، حاشیه ساز شده بود، با دیدارهای او با مسئولان برخی از کشورهای بی اهمیت در عرصه بین المللی همراه شد.

بنا به گزارش های منتشر شده در رسانه های دولتی، محمود احمدی نژاد در هفتمین سفر خود به امریکا و به بهانه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، پس از تکرار ادعاهایش درباره “مدیریت جهانی” تنها  توانسته است با  پادشاه “سوازیلند”، نخست وزیر “سنت وینسنت”، وزیر خارجه “کوبا”، رئیس جمهور “بولیوی”، وزیرخارجه “کوبا”، رئیس جمهور “سریلانکا” و نیز نخست وزیر “یونان” ملاقات کند.

احمدی نژاد در این دیدارها نیز از “الگوی مدیریت ایرانی”، “تعلق آینده جهان به ایران” و … سخن گفته است؛ خبرگزاری دولتی ایرنا، تنها رسانه ای بود که متن کامل صحبت های وی را در این دیدارها منتشر کرد.

سطح نازل دیدارهای محمود احمدی نژاد به گونه ای بوده که منجر به اعتراض برخی از رسانه های منتقد او شده است. سایت آفتاب در همین راستا به دیدار احمدی نژاد و نخست وزیر یکی از مستعمرات تازه استقلال یافته بریتانیا در دریای کارائیب به نام “سنت وینسنت” پرداخته و با اشاره به مساحت “400 کیلومتری این جزیره” و “نرخ بیکاری 15 درصدی” آن، کمک های اقتصادی ایران به این جزیره را بی معنی دانسته است.

آفتاب درباره جزیره “سنت وینسنت” و رابطه آن با دیپلماسی دولت احمدی نژاد می نویسد: “این  دیدار برخی اهل فن را به اطلس گردی واداشت و برخی دیگر را به مطایبه‌ای که ارتباط با این جزیره کوچک هم می‌رود جز آمار کارنامه دیپلماسی فعال دولت قرار گیرد”.

احمدی نژاد که خبرگزاری ایرنا او را “ستاره درخشان و مورد توجه رسانه‌های خبری درنیویورک” لقب داده، تنها توانسته است با نخست وزیر کشور بحران زده یونان در میان روسای جمهور و مقامات عالیرتبه اروپایی ملاقات کند.

او درحالی تنها دیدار اروپایی خود را با نخست وزیر یونان انجام داده که این کشور با بیش از ۳۰۰ میلیارد یورو بدهی خارجی و ۱۲ درصد کسری بودجه در معرض ورشکستگی کامل قرار دارد و به “کشور بحران ها” شهرت یافته است.

رسانه های دولتی علاوه بر بزرگنمایی دیدارهای بی اهمیت احمدی نژاد با  برخی از کشورهای افریقایی و آمریکای جنوبی، کوشیده اند تا تشکیل جلسه 1+5 برای بررسی پرونده هسته ایران را که پس از اصرارهای مکرر احمدی نژاد برای از سرگیری مذاکره تشکیل شد، به عنوان “درخواست 1+5 از احمدی نژاد برای آغاز مذاکره” نام ببرند؛ این درحالیست که خبرگزاری رویترز در گزارش خود از بررسی درخواست ایران برای از سر گیری مذاکرات برای تبادل سوخت خبرداده است.

بنابر این گزارش، گروه 1+5 به ایران فرصت خواهد داد تا با آغاز دور جدید مذاکرات، سوخت مورد نظرش برای رآکتور اتمی تهران را از غرب تامین کند و دست از غنی سازی 20 درصد بردارد، در غیر اینصورت تحریم ها علیه ایران تشدید خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در یک سخنرانی در نیویورک به ایران هشدار داده است که به پای میز مذاکره بازگردد تا با تحریم های بیشتر مواجه نشود.

خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه “دی ولت” درباره هشدار مرکل نوشته است: “آلمان به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 از ایران دعوت می کند که با شرایط جدید به پای میز مذاکره بازگردد و در غیر اینصورت منتظر افزایش انزوای بین المللی باشد”.

انزوای مورد اشاره مرکل، از مجموع دیدارهای محمود احمدی نژاد که شامل کشورهای ناشناخته ای چون سوازیلند و سن وینسنت می شود، قابل تشخیص است.

رسانه های حکومتی درحالی از “روحیه مقاومت و شجاعت” احمدی نژاد، “پاسخ های هوشمندانه به خبرنگاران” و … سخن می گویند که همزمان سایت اینترنتی “دیپلماسی ایرانی” با بررسی سخنان احمدی نژاد در گفت و گو با آسوشیتد پرس  از “عقب نشینی سنگر به سنگر احمدی نژاد از پیش شرط‌ها” خبر داده و نوشته است: “به نظر می‌رسد احمدی نژاد در سفر اخیر خود به نیویورک در مصاحبه با رسانه‌ها سعی کرده است به نوعی از پیش شرط‌هایی که در واکنش به تصویب قطعنامه 1929 برای مذاکره با غرب مطرح کرده بود، عدول کند”.

این سایت در تحلیل خود می افزاید: “نکته ای که درباره مواضع وی بعد از تصویب قطعنامه و در سفر به نیویورک ذهن مردم را با سئوال مواجه کرده است پیش شرط‌های سه سئواله او برای مذاکره با غرب است. او در مصاحبه با آسوشیتدپرس رسما از موضع پیشین خود که از پاسخ کشورهای طرف مذاکره به سئوال‌های ایران درباره میزان پایبندی گروه1+5 به مقررات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی)، هدف این گروه از مذاکره با ایران، و دیدگاه گروه 1+5 درباره بمب هسته‌ای اسرائیل، به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات یاد کرده بود، عقب نشست. او در مصاحبه با این خبرگزاری گفت پاسخ به سئوالات مطرح شده از سوی وی در هفتم تیر ماه امسال به عنوان پیش شرط از سرگیری مذاکرات مانع از گفت‌وگو و مذاکره نیست و هرگاه جلسه‌ای هماهنگ شد ایران از حضور در این جلسه ابایی ندارد”.

این سایت اصلاح طلب در پایان نوشته است: “با توجه به هزینه‌های زیادی که ملت ایران به انحاء گوناگون برای دستیابی به انرژی هسته‌ای پرداخته‌اند، به نظر می‌رسد انتظار مردم از دولت این است که به جای مانور‌های تبلیغاتی که نتیجه‌ای جز اضافه شدن هزینه‌های تحمیلی علیه مردم ایران ندارد، با رویکردی واقع‌گرایانه و به دور از شعارزدگی به دنبال چاره‌ای برای حل این مسئله و جلوگیری از اضافه شدن هزینه‌های تحمیلی بر مردم باشد و از فرصت نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای این مهم بهره ببرد”.
محمود احمدی نژاد قرار است امروز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. گفته می شود او این بار نیز درباره “مدیریت جهانی”، “کاهش فقر از طریق افزایش معنویت”، “ظهور منجی” و … سخن خواهد گفت و آنطور که سایت ایلنا به نقل از یک کارشناس امور بین الملل نوشته: “بعید است دستاورد خاصی برای کشور داشته باشد”.