اعتراض اسپانیا به نقض کنوانسیون وین

نویسنده

» گزارش ال پائیس از بازداشت سرکنسول اسپانیا:

آنخلس اسپینوسا

ایگناسیو پرس کامبرا، سرکنسول اسپانیا در ایران، روز دوشنبه به مدت ۴ ساعت در ایستگاه پلیس اتباع بیگانه در تهران بازداشت شد. این دیپلمات زمانی دستگیر شد که به همراه سفیر اسپانیا در مرکز تهران بود و تظاهرات اعتراض آمیز در جریان بود. ۹ مأمور لباس شخصی در برابر کنسولگری اسپانیا وی را دستگیر کردند. وزیر خارجه اسپانیا، سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا را فراخواند و در مورد این رویداد “غیرقابل قبول” توضیح خواست.

پرس کامبرا به  افسری که به زبان انگلیسی به او گفته “شما اشتباه کرده اید” می گوید: “من هیچ کار اشتباهی انجام نداده ام. این شما هستید که کنوانسیون وین را زیر پا می گذارید.” پلیس جمهوری اسلامی کنسول اسپانیا را به شرکت در تظاهرات غیرقانونی مخالفان اصلاح طلب در مرکز تهران متهم کرده است.

او کمی پس از آزادی اش طی تماس تلفنی اظهار داشت: “من به همراه سفیر به خیابان انقلاب رفته بودم. عملکرد دیپلمات ها طبق چارچوب کنوانسیون وین تعریف شده است.” او در ادامه می گوید: “سپس به همراه سفیر به محل اقامت وی رفتم و راننده او مرا به کنسولگری برد تا وسایل و اتومبیلم را بردارم.” او ادامه می دهد: “همین که از اتومبیل رسمی خارج شدم، ۹ مأمور لباس شخصی مرا دوره کردند و گفتند دوباره به داخل اتومبیل سفیر بازگردم.” ۳ مأمور به همراه او داخل اتومبیل شده اند و راننده را مجبور کرده اند آنها را به ایستگاه پلیس ببرد.

این بدین معنی است که مأموران، دیپلمات ها را در مدتی که در مرکز شهر حضور داشته اند تعقیب کرده اند و منتظر مانده اند تا سفیر خارج شود و سپس سرکنسول را دستگیر کنند. این اقدام مأموران جمهوری اسلامی حامل پیامی نگران کننده است. این درحالی است که در ماده ۵ کنوانسوین وین درخصوص روابط کنسولی آمده است: “جمع آوری هرگونه اطلاعات به طرق قانونی از شرایط و روند حیات فرهنگی، بازرگانی، اقتصادی و علمی کشور محل اقامت مجاز است.”

پرس کامبرا در مدت بازداشت در ایستگاه پلیس چهارراه ولیعصر چندین تماس تلفنی، ازجمله از سوی همسرش، دریافت کرد و توانست درخصوص دستگیری اش اطلاع دهد. آن جا او را در اتاق کوچکی در طبقه چهارم نگاه داشتند. بارها به مخاطبان خود خاطرنشان کرده که یک دیپلمات است و اقدام آنها نقض کنوانسیون وین محسوب می شود. او می گوید: “من هنوز می توانستم از موبایلم استفاده کنم و جریان بازداشتم را به اطلاع سفیر برساندم و گفتم کجا هستم.” تا در نهایت، یکی از مأموران به او تذکر داد که از تلفن همراهش استفاده نکند. راننده که نقش مترجم را ایفا می کرده نیز از سوی ماموران  تحت بازداشت بوده ست.

 

مشکل با تلفن

مامور همچنین قصد داشته تلفن همراه کنسول  را توقیف کند. پرس کامبرا در این رابطه می گوید: “او به انگلیسی این را به من گفت و من قبول نکردم. سپس به یک مأمور هیکل مند گفت بگیر از دستش. وقتی دیدم که او دارد نزدیک می شود تصمیم گرفتم تلفن را به او بدهم.” ولی پرس کامبرا که یکی از علاقه مندان وسایل الکترونیک است، قفل امنیتی تلفن همراه خود را فعال کرده و مأموران که با سیستم آن آشنایی نداشته اند قادر به باز کردن آن نشده اند.

زمانی که بازداشت او از ۳ ساعت بیشتر شده، یکی از فرماندهان  پلیس رسید. پرز کامبرا می گوید: “او کنار من نشست و به او گفتم که چنین اقداماتی غیرقابل تحمل و غیرقابل چشم پوشی است.” در نهایت بازجویی انجام نشد و زمانی که به او گفته اند می تواند برود، خواستند تلفن همراه وی را نگه دارند، ولی او به هیچ وجه این مسأله را نپذیرفته. بالاخره پس از نیم ساعت بحث و کشمکش او را آزاد کرده اند. کامبرا که هنوز از این اتفاق شگفت زده است می افزاید: “علی رغم اینکه چند لحظه پرتنش بین من و مأموران به وجود آمد، ولی با من بدرفتاری نکردند.”

روز دوشنبه در ایران روز حساسی بود. تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر تهران که از سوی مخالفان تعیین شده بود پراکنده بودند. این گردهمایی علی رغم درخواست رهبران مخالفان مجوز دریافت نکرد. در جریان درگیری های پیش آمده بین مردم و نیروهای امنیتی، یک نفر کشته شد. پلیس برای متفرق کردن مردم که به صورت آرام در میدان آزادی تجمع کرده بودند، از گاز اشک آور و تفنگ های ساچمه ای استفاده کرده است. میرحسین موسوی که در حصر خانگی بسر می برد، در صفحه اینترنت خود نوشته است نیروهای پلیس ده ها نفر را طی این تجمعات دستگیر کرده اند.

منبع: ال پائیس، ۱۴ فوریه