سیل در ایلام، خدمت رسانی در نجف

نویسنده
نازنین کامدار

» استمداد سیل زدگان از شهرداری تهران

همزمان با وقوع سیل در ایلام و کوهدشت که منجر به کشته شدن دستکم سه شهروند و وارد شدن خسارتی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان به مناطق سیل زده شد، یک عضو شورای شهر از عدم کمک رسانی شهرداری تهران به مناطق سیل زده انتقاد کرد، حال آنکه در همان زمان، شهردار نجف از شهرداری تهران بابت کمک هایش به این شهر تقدیر کرد.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، کمبود امکانات بومی در ایلام جهت مقابله با سیل در حدی است که مقامات دولتی در این استان خواستار کمک تهران شده اند.

در همین راستا، احمد کرمی، مدیرکل بحران استان ایلام می گوید: “خسارت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های راه و منازل و تأسیسات به وجود آمده است. تا کنون سه نفر از هم استانی‌های ما در این سیلاب جان خود را از دست داده‌اند و یک نفر نیز مفقود است. درخواست ما از سازمان مدیریت بحران و استان‌های معین این است که آنچه برای برطرف کردن مشکلات ناشی این سیلاب مانند لجن کش، لودر و بیل در اختیار دارند برای ما ارسال کنند”.

شاپور پولادی معاون امور عمرانی استاندار ایلام  هم از آسیب ۴۰ درصدی  شهر ایلام شامل ۲۰هزار واحد مسکونی در سیلاب ناشی از بارش شدید باران خبر داده و گفته است: “معابر شهری در شهرستان ایلام به‌صورت جدی آسیب دیده‌اند. ۵۰ درصد آب شرب شهر که تأسیسات زیرساختی آن از بین رفته است قطع شده است و احتمال وصل شدن آب تا چهار روز دیگر وجود دارد. در بخش راه، ابنیه‌ها و پل‌ها و محورها دچار خسارت شده‌اند و برخی تخریب شده‌اند و برخی دیگر نیز باید تخریب شوند چرا که امکان بارگذاری مجدد در آنها وجود ندارد. در بخش کشاورزی بند گدار خوش که تأمین آب کشاورزی است کاملاً از بین رفته است و برخی ساختمان‌های دولتی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دچار خسارت شده‌اند.خسارت احتمالی را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنیم”.

این درخواست ها اما تاکنون مورد توجه مقامات شهرداری تهران قرار نگرفته است.اسماعیل دوستی،عضو شورای شهر تهران در این ارتباط گفته: “خسارت سیل بیشتر معطوف به دو شهر ایلام و کوهدشت بوده که طغیان رودخانه سیمره موجب آن شده است. خسارت بسیار سنگین بوده به گونه‌ای که امروز از زیر ساخت‌های شهری و حتی سطل‌های زباله نیز اثری باقی نمانده است. سیل سبب شده گل و لای و بقایای تخریب شده ادوات و وسایل در بوستان‌ها و پارک‌ها جمع شوند و امروز دیگری چیزی به اسم بوستان در این شهرها شاهد نیستیم. من درخواست کمک مالی ندارم  ولی از رییس شورا و مدیریت شهری می‌خواهم که از نظر تجهیزات حتی وسایلی که استفاده شده به مردم این شهرها کمک کنند که ثوابش حتی از کمک به خرمشهر هم بیشتر است”.  

 همزمان با این شرایط در استان ایلام، جواد حسین الیاسری استاندار شهر نجف، از شهرداری تهران بابت کمک ها و خدمات اش به این شهر تقدیر کرده است.

او گفته : “شهرداری تهران به شهرهای نجف و کربلای معلی توجه ویژه دارد. یکی از مهم ترین مباحث کلیدی در شهر نجف بحث نظافت است. با توجه به شرایط ویژه شهر نجف به کمک شهرداری تهران نیازمبرم داریم  تا از این وضعیت عبور کنیم و قطعا با توانمندی های موجود خواهیم توانست ۲ساله به شرایط مطلوبی برسیم. با توجه به توانمندی های شهرداری تهران درخواست داریم در قالب تنظیم تفاهم نامه و عقد قرارداد با مشارکت بخش های خصوصی برای بهسازی و ساماندهی وضعیت شهر نجف در زمینه های مختلف همکاری داشته باشیم”.

در واکنش به این اظهارت، مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم گفته است: “مشتاق خدمت به شهر امیرالمومنین علی هستیم و مسوولین شهری شهر نجف این اطمینان را داشته باشند که با حداکثر  توان به زائرین شهر نجف  به صورت خالصانه خدمات رسانی خواهیم کرد”.