بیایید و با مردم سخن بگویید

نویسنده

khatami842.jpg

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در دوره اصلاحات در نامه ای به محمد خاتمی دلنگرانی های خود را برای آینده کشور ابراز کرده با نقد دوران اصلاحات از وی خواسته اند به خاطر همه آن چه در دوازده سال گذشته رخ داده به صحنه انتخابات پا گذارد.

در بخش هائی از این نامه مفصل سیاست های اقتصادی، خارجی و سیاست داخلی دوران اصلاحات به نقد کشیده شده و از رییس جمهور سابق خواسته اند برنامه روشن و شفافی برای هر زمینه و هم برای گفتگو با توده های مردم تدارک ببینند.

نامه دانشجویان با معرفی خودشان شروع می شود. که در آن آورده اند:

ما جمعی از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستیم که کم و بیش دوران دانشجویی خود را در تب و تاب اصلاحات گذرانیده‌ایم. از نخستین حضور انتخاباتی شما در دانشگاه صنعتی شریف در روزهای پایانی زمستان 75 تا دوم خرداد 76 و از زمان تصدی مسند ریاست جمهوری تا 16 آذر 77 که در دانشگاهمان میزبانتان بودیم، از دوران پرتلاطم تابستانهای 78و79 ، تا حضور مجدد شما درانتخابات سال 80 و روزهای ناامیدی و سرخوردگی و استیصال سالهای 82تا 84 ، همه و همه بخش اعظمی از خاطرات دوران دانشجوئی ما را به خود اختصاص داده است.

هنوز از یاد نبرده‌ایم که در یاس و سرخوردگی‌های پاییز 75، امید به حضور شما برای پیشبرد اصلاحات بستیم و دل در گرو شعارهایی چون توسعه سیاسی، جامعه مدنی، آزادی، فردایی بهتر برای ایران و ایرانی برای‌همه ایرانیان بستیم و همدلانه از شما و شعارهایتان حمایت کردیم و در این راه خون دل‌ها خوردیم؛ شعارها، آرزوها و امیدهای خود را قابل دسترس یافتیم و با انبوهی از مطالبات به استقبال شما آمدیم تا نسیم اصلاحات را در خاک کویری و تف دیده سرزمین‌مان جاری‌سازیم…

به نظر می‌رسد همه ما در سال‌های اخیر، آزرده و سرخورده از عدم تحقق بسیاری از مطالباتمان، خسته از فشارها و کشمکش‌ها و پس از تحمل انواع هزینه‌ها، تحقیرها و سرخوردگی‌ها؛ به صورتی منفعلانه، آشفتگی‌ها و نابسامانی‌های روز افزون میهنمان را به نظاره نشسته‌ بودیم.

اما اکنون پس از آن سالهای پر تب و تاب اصلاحات و پس از تجربه آشفتگی‌های سال¬ها و روزهای اخیر برآنیم که دیگرگونه بیاندیشیم و واقع‌بینانه، به دور از آرزوهای دور از دسترس، در حد توان خود، مانع از ادامه روند نابسامان کنونی گردیم.

بازخوانی اصلاحات

در بخش نخست نامه دوران اصلاحات بازخوانی شده:

جناب آقای خاتمی؛

مرور دوران اصلاحات، خاطرات تلخ و شیرین از ناکامی‌ها و موفقیت‌ها، از نقاط قوت و ضعف(زمینه‌های قابل بهبود) در بخش‌های مختلف را پیش رو می‌گشاید که تجربه حاصل از آن می تواند چراغ راه آینده باشد.

در این مجال بر آن نیستیم که در باره اشتباهات دوران اصلاحات تنها انگشت اتهام را به سوی دولت شما نشانه رویم. هر چند که انتقادهای متعددی را به عملکرد شما و دولت اصلاحات وارد می‌دانیم اما سایر بخش‌های جریان اصلاحات، بویژه روشنفکران، نهادهای مدنی همسو و خویشتن را نیز در این زمینه مقصر می‌دانیم.

ما تجربه تنفس در حال و هوا و فضای اصلاحات، بهره بردن از آزادی‌های حداقلی سیاسی، آرامش و انضباط نسبی اقتصادی و توسعه آن دوران را از یاد نبرده‌ایم؛ فراموش نمی‌کنیم که در دوران اصلاحات فریادهای نقد و اعتراضمان بسیار رساتر از امروز شنیده می‌شد و فضای بسته این روزها که مملو از سکوت و نا‌امیدی است در آن سال¬ها کمتر احساس می‌شد.

ما به همه آنچه که حاصل فضای گفتمان و شعار توسعه سیاسی دولت جنابعالی بود ارج می‌نهیم اما بر ضعف‌های متعدد جریان اصلاحات و رییس جمهور آن نیز تامل می‌کنیم و با نگاهی آینده‌نگر به این نقاط ضعف به چشم “زمینه‌های قابل بهبود” می‌نگریم.

در بخش سیاست، بسیاری از شعارهای سیاسی شما و جریان اصلاحات به دلایلی همچون عدم درک روشن گروه¬های مختلف از این شعارها، عدم تبیین درست آن‌ها و عدم شناخت درست از قدرت جریانات مخالف در حد شعار باقی ماند. این امر نشان می‌دهد که با توجه به ساختار موجود حاکمیت و بافت اجتماعی جامعه ایران بسیاری از آن شعارها به دلیل نبود پشتوانه جدی در ارکان قدرت، بستر نامناسب فرهنگی و سطح پایین رفاه معیشتی و اقتصادی جامعه فرصت طرح نمی‌یابد و در صورت مطرح شدن نیز اسیر کشمکش‌ها و تعارضات خواهد شد. بسیاری از شعارهای مطرح شده در برابر تفسیرهای متفاوت، ماهیت خود را قلب‌شده می‌یابند و توسعه سیاسی حداقل در بررسی شکلی و نه ماهوی آن، در حد دو لایحه تنزل یافته و آن دو لایحه نیز ناکام رها می‌شود.

فراموش نکنیم که عمده وقت و انرژی جریان اصلاحات صرف بخش ها و موضوعاتی شد که امکان اصلاحات جدی در ساختار فعلی، چندان در آن بخش ها وجود نداشت و متاسفانه با توجه به عدم ظرفیت سنجی‌های لازم برای اصلاحات، موانع و مشکلات پیش روی آن نیز روزافزون گردید.

با نگاهی به گذشته باید پذیرفت که جریان اصلاحات بدون برنامه بود و چشم انداز روشنی برای تغییرات، وجود نداشت و برای پیشبرد اصلاحات، ظرفیت‌های جامعه و حاکمیت به درستی روشن نشده بود. پس از مدتی نیز به دلیل آنکه تحلیل درستی از قدرت جریان اصلاحی و پشتوانه‌های حقیقی و منسجم مردمی آن، و نه پشتوانه‌های شعاری و انتزاعی، وجود نداشت و برآورد صحیحی از قدرت حاکمیت صورت نگرفت، تشتت آرای فراوانی بوجود آمد. در این شرایط جریان مقابل با بهره بردن از این وضعیت و باز‌سازی توان ذهنی و تشکیلاتی خود و از طریق ایجاد بحران‌های پیاپی، بن‌بست جدی در حوزه‌هایی که مانور زیادی بر اصلاحات در آن بخش‌ها داده شده بود، ایجاد نمود و نهایتا هم نتیجه این بن¬بست و استیصال، سرخوردگی و از دست‌رفتن اعتماد به نفس عمومی و تشتت در استراتژی پیشبرانه برای اصلاحات بود. آنچنان که گروهی آرامش فعال توصیه می‌کردند، عده‌ای خروج از حاکمیت و یکدست شدن آن و دیگرانی نافرمانی و مقاومت مدنی را راهگشا می‌دانستند.

البته در این میان، بی‌تجربگی‌ها واشتباهات سایر بخش‌های جریان اصلاحات را نیز نباید از نظر دور داشت. بالا‌بردن انتظارات، توقعات و مطالبات، بدون توجه به امکان‌پذیری آنها و اثرات منفی عدم تحقق این مطالبات در سرخوردگی عمومی، اشتباه و توهم در قدرت جریانات اصلاحی و جنبش‌های سیاسی، اسیر بودن در رویا‌پردازی‌های خوش‌باورانه و توقعات فراتر از ظرفیت اصلاحات بدون توجه به واقعیات جامعه، پرنکردن مناسب فاصله نخبه ـ توده، توجه بیش از حد به مطالبات سیاسی برآورده نشده طبقه روشنفکری و کم توجهی به مطالبات اقتصادی عمومی، بیان عبارات پر طمطراق و استفاده از زبان و ادبیات غیر قابل فهم برای عموم جامعه، از این جمله‌اند.

در بعد سیاست خارجی وسواس بیش از حد در تابوشکنی‌ها و بسنده‌کردن به حداقل تغییرات ممکن (با وجود فراهم بودن شرایط آن) را، به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف شما و تیم سیاست خارجی دولت اصلاحات در این حوزه می‌توان برشمرد. وسواس‌هایی که در تابوشکنی‌های امروز دستگاه سیاست خارجی دولت نهم، به‌جا یا نابجا، کمتر اثری از آن دیده می‌شود. با وجود این، موفقیت و کامیابی‌های دولت شما در تنش‌زدایی و بهبود نسبی شرایط بین‌المللی و عزت و احترام کسب شده برای ایرانیان در سطح جهانی را نیز از یاد نبرده‌ایم و بر بهبود بی‌سابقه روابط بین‌المللی در دوران اصلاحات و اهمیت آن، که اکنون از دست‌رفته می‌نماید، اذعان داریم.

در حوزه اقتصادی، به خاطر داریم برنامه چهارم توسعه که به اذعان اکثریت اقتصاددانان قوی‌ترین و مناسب‌ترین برنامه توسعه در تاریخ کشور بوده است، در دولت حضرتعالی تهیه و تنظیم و تدوین گردید و از یاد نمی‌بریم که سامان و انضباط اقتصادی و ساختار مناسب و رو به بهبود مدیریتی در اقتصاد کشور در دوران اصلاحات میسر گردید. بهبود شاخص‌های توسعه نظیر تورم 10.4 درصد، نرخ بیکاری 11.5 درصد، کاهش ضریب جینی به میزان 0.423 و بهبود وضعیت سلامت اقتصادی و کاهش فساد اداری (رسیدن به رتبه 87 در میان 180 کشور جهان)، ساختارمندی نسبی اقتصاد کشور با وجود متوسط قیمت 20 دلار برای‌ هر بشکه نفت در دوران اصلاحات، قابل مقایسه با شرایط آشفته کنونی نیست. شرایطی که حاصل مدیریت دولت نهم است و نتیجه آن تورم نقطه‌ای 29.5 درصد، نرخ بیکاری 15 درصد، افزایش فساد اداری و سقوط رتبه ایران به لحاظ سلامت اقتصادی به رتبه 141 ام در میان کشورهای جهان و افزایش فاصله طبقاتی با وجود متوسط قیمت بیش از 90 دلار برای ‌هر بشکه نفت، است و این درحالی رخ می‌دهد که شعارهای پر طمطراقی که دم از عدالت می‌زد و کاهش اختلاف طبقاتی در این دولت را وعده می‌داد، گوش مردم را پرکرده بود.

با این وجود، علی‌رغم تلاش‌ها و برنامه‌ها، متاسفانه اقدامات صورت‌گرفته جهت کوچک نمودن دولت و تقویت بخش خصوصی کفایت لازم را نداشت و از تمام فرصت¬های پیش‌آمده استفاده بهینه نشد. حساب ذخیره ارزی نیز، که تشکیل و راه‌اندازی آن از اقدامات قابل تقدیر در دولت حضرتعالی بود، فرصت آن را نیافت که تقویت زیرساختهای دموکراتیک و پایه‌های زیربنایی اقتصاد، توسعه و تقویت جدی بخش خصوصی را در مسیری غیرقابل بازگشت قرار دهد.

یکی از ضعف‌های کلیدی شما و دولت اصلاحات، عدم وجود زبان مشترک جهت گفت‌وگو و ارتباط با توده جامعه و بیان پیشرفتهای زیربنایی حاصله با زبان قابل فهم بود و به نظر می‌رسید که مخاطب شما در دوران اصلاحات بیشتر طبقه متوسط و روشنفکران جامعه بودند که متاسفانه سرخوردگی‌های حاصله برای ایشان، فرصت ارتباط موثر با سایر طبقات اجتماعی را نیز مسدود کرد. هرچند این رویکرد قابل ستایش است اما با توجه به نبود زیرساختهای توسعه اجتماعی و سیاسی در ایران، برقراری ارتباط موثر با عموم مردم و طبقات پایین‌تر اجتماع رمز موفقیت توسعه و اصلاحات بود که متاسفانه میسر نشد.

در کنار تمام موضوعات فوق معتقدیم نقاط قوت خاتمی همچون محبوبیت، جلب اعتماد ملی و بین‌المللی و نگاه توسعه‌محور وی در عرصه سیاست این مرز و بوم ارزشمند است و ما را به گذر از دوران سخت کنونی امیدوار می‌سازد.

اصلاحات در ساختار موجود و ظرفیت هایش

امروز انتظار داریم، خاتمی باز هم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود.

از آنجا که در 12 سال گذشته شرایط مختلفی را تجربه کرده‌ایم و واقعیات بیشتری بر ما نمایان شده است ،دیگر انتظار نداریم خاتمی به راهبر مقتدری در جریان اصلاحات بدل شود. بلکه از او می‌خواهیم با توجه به تغییر شرایط و رشد رفتار عقلانی و سیاسی بخشهای مختلف جامعه و فاصله گرفتن آنها از هیجان‌زدگی از یک سو و از سوی دیگر رویکرد مثبتِ ‌بخشی از طیف میانه‌روی جریان مقابل و به پشتوانه اعتماد گسترده عمومی، با رویکرد و برنامه‌ای متفاوت، باز هم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود.

نگاه ما به این حضور، به دور از شیفتگی، قهرمان‌سازی و رویاپردازی‌ است و توقعات ما نیز با توجه به شرایط فعلی واقع‌بینانه شده است. لذا از خاتمی نیز انتظار داریم پس از اجابت این دعوت، برنامه‌ها، شعارها و رویکرد خود را با توجه به شرایط پیش رو، به دور از کلی‌گویی و ابهام، به صورتی واقعی‌ و عینی، دست‌یافتنی‌تر و قابل فهم‌تر‌ برای همه اقشار جامعه، بویژه طبقات پایین، مطرح نماید.

اگر دیروز دست قاطع همراهی با شما به عنوان رهبر اصلاحات می دادیم ، امروز حمایت مشروط خود را از شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ( و نه رهبری اصلاحات) ابراز می‌داریم. همانگونه که جنابعالی شرط¬هایی را برای حضور در انتخابات قایل شده‌است، ما نیز به عنوان بخشی از جامعه، پاسخ‌هایی روشن برای برخی سوالات خود از نامزد مورد حمایت خویش انتظار داریم تا بر مبنای آن، بتوانیم حرکتی منسجم را در جهت سازماندهی نیروها و کسب پشتیبانی مردم و حمایت حداکثری از حضرتعالی پایه‌ریزی نماییم.

سعی شده است این سوالات از جنس پرسش‌های انتزاعی و بی پاسخ مطرح شده در روزهای اخیر نباشد. به گمان ما پرسش‌هایی نظیر اینکه “چگونه می‌خواهید در برابر قدرتهایی که هر 9 روز یک بحران می‌آفرینند مقاومت کنید؟” و یا اینکه “چه راهکاری برای خروج از بن‌بست تدارکاتچی بودن دارید؟” در فضای کنونی راهگشا نیست.

از سوی دیگر تجربه سال‌های اصلاحات لزوم تعامل با نیروهای میانه‌روی جریان اصول‌گرا را مبدل به امری اجتناب ناپذیر کرده و به سختی می‌توان بر آن خرده گرفت. شاید یکی از اشتباهات دوران اصلاحات عدم توجه به راهکار مناسب برای‌ همراهی بخشهای میانه‌روتر جریان راست و گاه ایجاد واهمه جدی در آنان بدلیل ترس از حذف شدن در آن سالها بود. اشتباهاتی که نمونه‌ای از آن توهماتی چون “به دریا ریختن کسانی که مقابل رای مردم بایستند” و یا در تقابل قرار دادن شخصی چون هاشمی رفسنجانی با جریان اصلاحات بود که زمانی با همه انتقادات وارد بر وی، کمک شایانی در ایجاد زیرساختها و مقدمات اصلاحات و مهمتر از آن برگزاری انتخابات دوم خرداد کرده بود.

ما معتقدیم که در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از هر جریان اصلاحی که در شرایط حاضر بتواند در مسند قدرت اجرایی قرار گیرد، نمی‌توان انتظار اصلاحات زیربنایی داشت . بلکه ایجاد فرصت‌ تنفس برای بخش‌های مختلف جامعه و ایجاد روزنه‌هایی برای برون رفت از فشارها و محدودیت‌های کنونی ،امید حرکت در آینده را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این تقویت نسبی نهادهای غیر دولتی و کمک به جنبش‌ها و گروه¬های قانونی‌، نهادهای مدنی و صنفی که دور از دسترس نخواهد بود، خود می‌تواند بهبود نسبی و حداقلی در فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه را ایجاد نماید.

در سیاست خارجی با در نظرگرفتن همه محدودیت‌ها، می‌توان حداقل انتظار داشت که با تشویق حاکمیت برای حرکت در مسیر منطقی، مانع از ماجراجویی‌های تندروان جریان اقتدارگرا شد تا اعتبار از دست رفته ایران و ایرانی، در جوامع بین المللی که حاصل شعارهای بی مورد و سیاستهای دشمن‌تراشانه و بی‌منطق چند سال اخیر است، بازگردانده شود.

اما در بعد اقتصادی، که مهمترین و با اولویت‌ترین بحث از نظر نویسندگان این سطور است، معتقدیم در ساختار کنونی حاکمیت در ایران، بیشترین امکان اصلاحات در این بخش فراهم است و اتفاقا” مهمترین دغدغه و انگیزه این جمع برای رجوع مجدد به حضرتعالی در همین بعد بوده است.

معتقدیم در کشوری که حداقل 15 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دست کم 5 میلیون نفر بیکار در آن روز را به شب می‌رسانند، در شرایطی که نهایت ظرفیت کشور برای فضای آزاد و مستقل اطلاع‌رسانی تیراژ کمتر از صدهزار نسخه برای روزنامه‌های مستقل آن است و مسیر ناگزیر توسعه ارتباطات و اطلاعات و دسترسی به اینترنت مسدود و باریک می‌شود، در شرایطی که حدود 80 تا 90 درصد اقتصاد کشور دولتی یا وابسته به دولت است، لازم است توجه به مسائل اقتصادی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

پرسش‌هایی که در ادامه خواهد آمد در عین سادگی و روزمره بودن، مشغولیت ذهنی و واقعی جامعه، و نه لزوماً روشنفکران، است. پس از 8 سال حضور شما در مسند ریاست جمهوری و نزدیک به 4 سال پس از آن، نیروهای تحول‌خواه و اصلاح طلب نیز باید دریافته باشند که درحال حاضر، تاکید بر شعارهایی‌ همچون جامعه مدنی، توسعه سیاسی، دموکراسی و ازاین‌دست ،نه تنها شوری در جامعه بر نمی‌انگیزد بلکه در شرایطی که حداقل بسترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن فراهم نیست دردی را نیز دوا نمی‌کند و تنها حساسیت‌ها و مقاومت‌های جناح مقابل را روزافزون می سازد.

بنابراین ورود به صحنه انتخابات و سپس بر عهده گرفتن مسند ریاست جمهوری، بدون داشتن طرح‌های دقیق، روشن، عملیاتی و قابل اجرای اقتصادی، هیچ اثر دیگری جز آزمودن راه رفته و خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به شما و مجموعه اصلاح‌طلبان و ایجاد فضای یاس و ناامیدی در پی نخواهد داشت!

لذا به نظر می‌رسد هر گونه فعالیت انتخاباتی باید پشتوانه‌ی برنامه‌ی اقتصادی دقیق و روشن به همراه معرفی گروه کاری از اساتید، مدیران و متخصصان باتجربه، برای پاسخ به مطالبات امروز مردم را داشته باشد. با توجه به اینکه علی‌رغم وعده‌های سال¬های اخیر، همه اقشار جامعه شرایط نابسامان اقتصادی را با تمام وجود لمس کرده‌اند، ارائه این برنامه و نشان دادن تقابل آن با عملکرد ضعیف دولت فعلی، امکان حرکت به سمت بهبود نسبت به وضعیت کنونی را فراهم می‌سازد.

سوالات و تشریح مطالبات

در این بخش از محمد خاتمی و تیم همکاران وی خواسته شده سئوالات زیر را پاسخ گویند

  1. طرح تحول اقتصادی و بحث پرداخت نقدی یارانه‌ها، ‌سوالات بسیاری را در ذهن مردم به وجود آورده است و احتمال پرداخت مبالغی در این قالب به بخشی از مردم تا پیش از انتخابات، (به قیمت حتی بر باد دادن تتمه حساب ذخیره ارزی) کم نیست. سیاست مشخص دولت احتمالی شما در قبال این پرداخت¬ها چه خواهد بود؟ در مجموع نظام “اجرایی” مد نظر شما و تیم اقتصادی همراه، برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ورای شعارهای کلی در ستایش این طرح چیست؟

  2. تا کنون بخشی از مردم در قالب سهام عدالت مبالغی را دریافت نموده‌اند و تا زمان انتخابات احتمالا پرداخت¬های بیشتری در این چارچوب انجام خواهد شد. سیاست و برنامه دولت شما در این زمینه چه خواهد بود؟

  3. در این مدت از طرق مختلفی غیر از آنچه ذکر شد (مانند وام¬های زودبازده، صندوق مهر رضا، زمین‌های 99 ساله و…) به جمعیت قابل توجهی از مردم نقدینگی‌هایی تزریق شده است و انتظارات مختلفی را به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک پدید آورده است. برنامه مشخص شما و تیم اقتصادی‌ همراه، در این خصوص چه خواهد بود؟ در صورت برنامه‌ریزی برای قطع چنین نقدینگی‌هایی، غیر از کلی‌گویی‌های غیر قابل درک برای قشر عظیمی از مردم (از جمله تورم زا بودن این اقدامات)، چه برنامه مدونی برای توجیه اقشاری که از این منابع بهره‌مند شده‌اند، تهیه خواهد شد و چه مکانیزم جایگزینی برای آن ارایه می‌شود؟

  4. رویکرد آتی شما در قبال مسایل روزمره اما مهم و گریبان‌گیر چون بحث سوخت، سهمیه‌بندی بنزین، تحریم احتمالی صادرات بنزین به ایران و… چه خواهد بود؟

  5. هرچند که روند کنونی قیمت نفت، در کوتاه مدت رسیدن به درآمد مازاد را نشان نمی‌دهد ولی به طور کلی برنامه مشخص‌ شما در مورد نحوه هزینه کرد مازاد درآمد‌های نفتی احتمالی در سال¬های آینده چیست؟ صرف نظر از اظهارات همیشگی چون کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی، سرمایه‌گذاری در زیر ساخت¬ها و …، سیاست دقیق و روشن تیم اقتصادی- مدیریتی شما به منظور استفاده از این منابع به نحوی که اثر تورم‌زایی نداشته باشد و یا قابل کنترل باشد، چیست؟

  6. آقای خاتمی؛ شواهد و قراین نشان می‌دهد که در سالهای پیش رو، هر دولتی که بر سر کار آید باید در کوتاه مدت علاوه بر نفت زیر 50 دلار، بحران و رکود تورمی ناشی از بحران جهانی اقتصادی را که به آسیا و کشور ما هم وارد می‌شود ، تحمل کند. راهکار شما در این شرایط برای پشت سرگذاشتن این بحران با حفظ و تقویت بنیه مالی و معیشتی جامعه، که طبیعتاً اصلی‌ترین مطالبه و انتظار مردم است، چیست؟

  7. در سالهای اخیر به دلیل افزایش بی‌سابقه نقدینگی و سیاست‌های ناکارآمد دولت نهم در کنترل بازار سرمایه و نقدینگی، شوک جدی بر بازار مسکن وارد گردید و نتیجه آن افزایش بی‌سابقه چند برابری قیمت مسکن در طول 3 سال تصدی دولت نهم بوده است. جناب آقای خاتمی؛ برنامه شما و دولت احتمالی آتی برای کنترل قیمت و مدیریت نقدینگی در عین حفظ رونق در بخش مسکن چیست؟ با توجه به آنکه بخش مسکن از یک‌سو نقش به سزایی در اشتغال‌زایی بر عهده دارد و از سوی دیگر سهم عمده هزینه‌ خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد.

  8. برنامه اجرایی شما برای تغییر روند نامناسب خصوصی‌سازی و واگذاری بسیاری از شرکت‌ها به بخشهای خاص و برخی نهادها تحت عنوان خصوصی‌سازی چیست؟

  9. راهکار شما برای مقابله با مفاسد اقتصادی کشور، کاهش فساد اداری و افزایش سلامت اقتصادی در عین تقویت توان مدیریتی چیست؟ اصولا با توجه به توقع جامعه این مساله در اولویت¬های شما، چه جایگاهی دارد؟

  10. برنامه‌های راهبردی و قابل اجرای دولت احتمالی شما برای تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن دولت و کم کردن سهم دولت در اقتصاد، به دور از کلی¬گویی¬هایی که سالهاست همه شعار آن را داده‌اند و در عمل بر فربگی دولت در اقتصاد افزودند، چیست؟ شاخص‌های ‌هدف در طول چهار سال آتی در این بخش را چگونه ترسیم می‌کنید؟

  11. برنامه عملیاتی و روشن شما در جهت تقویت نظام جامع تامین اجتماعی و حمایت از بخش‌ها و دهک‌های آسیب پذیر جامعه با توجه به حجم بودجه جاری کشور چیست؟

  12. راهکار شما برای کاهش فاصله طبقاتی جامعه و افزایش احساس عدالت در جامعه و تولید و توزیع عادلانه ثروت، چیست؟

  13. در طول سال اخیر متاسفانه به دلیل سوء‌مدیریت و عدم دوراندیشی و برنامه‌ریزی صحیح، بخش¬های مختلف کشور علاوه بر سرما و یا خشکسالی، با مشکلات جدیدی نظیر کمبود گاز و برق نیز مواجه شده‌اند، راهکار تیم اجرایی شما برای عبور از بحران‌های مذکور چیست؟

  14. در بخش آموزش و پرورش متاسفانه در طول سال¬ها، ساختار فرسوده این بخش چه در بعد آموزش و چه به لحاظ مسایل فرهنگی و تربیتی، به همراه مشکلات عدیده و حل نشده و نادیده انگاشته شده معلمان، هر روز آینده نابسامان‌تری را در زیربنایی‌ترین بخش پرورش نیروی انسانی کشور ترسیم نموده است و به نظر می‌رسد راه‌حل¬های مقطعی نظیر پرداخت معوقه فرهنگیان یا تخصیص مبالغی برای تجهیز امکانات مدارس، تنها مسکن‌هایی برای دردهای آشکار شده و تنها توجه مقطعی به نوک سر برآورده از کوه عظیم مشکلات و نابسامانی‌ها و عقب‌ماندگی‌های آن و نادیده انگاشتن ریشه‌ای مسایل و مشکلات آموزش و پرورش است. به نظر می‌رسد انجام اصلاحات در این بخش فراتر از برنامه‌های مقطعی، نیازمند طرح تحولی جدی چه به لحاظ ساختار آموزش و پرورش و چه از نظر ارتقاء روش‌ها و فناوری‌های آموزشی است. جناب آقای خاتمی؛ طرح تحول دولت شما در این بخش چیست؟

  15. متاسفانه آمار و اطلاعات منتشره از رتبه دانشگاه¬های کشور در میان دانشگاه¬های معتبر جهانی به خصوص در سال¬های اخیر، حکایت از وضعیت نامطلوب آموزش عالی کشور دارد به نحوی که بهترین و معتبرترین دانشگاه¬های کشور هم به لحاظ رتبه علمی جایگاهی بهتر از رتبه‌های 500 الی550 در میان دانشگاه¬های جهان نمی‌یابد. تاسف آورتر آنکه انتشار هر باره آمار در این بخش بیانگر سقوط فزاینده رتبه‌ها حتی در مورد معتبر‌ترین دانشگاه¬های کشورمان، در میان دانشگاه¬های جهان است. در این شرایط دل خوش کردن به رتبه‌های دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در المپیادهای مختلف، تنها فرو رفتن در دام خوش‌خیالی و خودفریبی است. علاوه بر این، روند تصفیه تدریجی دانشجویان و اساتید دانشگاه و ممانعت از ادامه تحصیل برخی از مستعد‌ترین جوانان به دلیل اعتقادات و فعالیت¬های سیاسی و صنفی و فرهنگی، قراردادن فیلترهای متعدد اعتقادی، سیاسی، خودی و غیرخودی برای ادامه تحصیل دانشجویان به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و ادامه همین روند در جذب و استفاده از اساتید برجسته علمی، همه و همه، مقدمات فروپاشی علمی، فرار بیش از پیش و بی‌بازگشت نخبگان کشور را فراهم خواهد نمود. آقای خاتمی؛ این عرصه را نیز اصلاحی دیگر لازم است که برای انجام آن قبل از هرچیز ایجاد مکانیزم‌هایی برای بهره بردن و استفاده از توان نخبگان برای تدوین، تبیین و پیشبرد نقشه جامع علمی کشور لازم است تا به دور از هیاهوهای سیاسی چه در طراحی و چه در اجرا و مدیریت این نقشه علمی بتوان از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد.

جناب آقای خاتمی؛ برنامه عملیاتی شما برای تهیه و اجرای این نقشه جامع علمی و استفاده از نیروها و نخبگان علمی در مدیریت آن چیست؟

  1. برای سازماندهی و بهره‌گیری از توان نخبگان، دانشمندان و فرهیختگان جامعه (چه در داخل و چه خارج کشور) به خصوص استفاده از ایشان در تیم اجرایی با تکیه بر توان نیروهای متخصص چه برنامه‌ای دارید؟ آیا باز هم بر استفاده از برخی نیروهای سیاسی-فرهنگی تنش زا و حساسیت برانگیز تیم اجرایی سابق خود همچنان اصرار دارید؟ برنامه شما برای استفاده از توان نخبگان اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه در عین حفظ هماهنگی در تیم اجرایی و انسجام تصمیم‌گیری چیست؟

  2. آیا این بار برای ایجاد اصلاحات پایدار در بخشهای ممکن و تداوم آن پس از دولت خود اندیشیده‌اید تا پس از شما، دولتی چون دولت نهم، دستاوردهای زمان اصلاحات و حداقل زیربناهای توسعه کشور را دچار نابسامانی نگرداند ؟

  3. جناب آقای خاتمی؛ تجربه دوران اصلاحات نشان داد که هرگونه اصلاحاتی در کشور بدون ایجاد حداقلی از تفاهم و توافق در ارکان مختلف قدرت و پذیرش جریانات مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، از پایداری و تداوم بهره نخواهد برد و اتفاقاً پایدار‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های اصلاحی که در دوران اصلاحات به وقوع پیوست، بیشتر مربوط به بخش¬هایی بود که به هر طریق ممکن، تفاهم و توافق مذکور با ارکان و جریانات حاکمیت فراهم گردید. حال سوال جدی قابل طرح این است که راهکار شما برای استفاده از نیروهای تکنوکرات و اجرایی‌همه جریانات و گروه¬ها به خصوص گروه¬های میانه‌روتر جریان مقابل و ایجاد تفاهم و وحدت نسبی برای پیشبرد برنامه‌هایتان در درون حاکمیت بدون چشم پوشی از کلیت برنامه‌ها و مطالبات و حل این تناقض چیست؟ و اصولاً اولویت‌های شما برای برنامه‌های توافق پذیر و قابل پیشبرد آتی کدام است؟ به خصوص در شرایط حاضر که به دلیل رویکرد خاص دولت نهم، تضادها و اختلافات گسترده‌ای در بین اصولگرایان بروز کرده و به نظر می‌رسد شرایط برای حصول به برخی توافقات مهیاتر از دوران اصلاحات باشد.

دعوت به شرکت

موارد فوق تنها چند سوال از مجموعه سوالاتی است که علاوه بر ما برای بسیاری از مردم نیز تبدیل به دغدغه روزانه شده است. انتظار این است سال¬های اخیر دوری از قدرت، فرصت کافی برای یافتن پاسخ¬هایی در خور را برای چنین سوالاتی فراهم کرده باشد.

جناب آقای خاتمی؛ ما امروز از شما انتظار رهبری اصلاحات، همزمان با حضور در مسند ریاست جمهوری را نداریم. بنابراین ضمن پرهیز جدی از قهرمان‌سازی، به واسطه امکان و فرصت مناسبی که برای حضرتعالی در جذب گسترده‌تر آراء عمومی نسبت به تمامی افراد قابل رجوع کنونی، فراهم است، از شما انتظار نامزدی در انتخابات آتی، برای مقابله با سیاست‌های نابسامان و آشفته جاری را داریم.

حضوری که شاید به همراه پاسخ به برخی پرسش‌های فوق، بتواند برنامه روشنی برای اداره کشور در سالهای سخت پیش‌رو ارایه دهد. حضور دوباره، با برنامه و البته حضوری نه برای حماسه، بلکه برای بازگشت حداقل‌هایی از مدیریت علمی و منطقی در روند اداره امور.

حضوری که کورسوهایی از امید را برای توسعه، عدالت و پیشرفت، در دل خسته، اما مشتاق فرزندان این خاک، برای ماندن در ایران، زنده نگه دارد تا امیدی برای زندگی و ساختن ایران بیابند و بازگشت ‌نخبگان هجرت‌کرده را به دامان میهن عزیزمان مهیا گرداند.

جناب آقای خاتمی؛

در روزهای پیش رو، فرصت تردید نیست. پشتوانه عمومی و حمایت گسترده اقشار جامعه از حضرتعالی، امکان توقف روند نابسامان کنونی را، شاید تنها برای شما فراهم کرده باشد. چرا که معتقدیم شما هنوز هم محبوبترین و مورد اعتمادترین سیاستمدار حال حاضر در ایران هستید. در این احوال، دامن عافیت از این غوغای پر مخاطره بر گرفتن و شانه خالی کردن از زیر بار وظیفه‌ای چنین خطیر، مسولانه نیست.

لذا امیدوارانه منتظر خواهیم نشست تا در صورت اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده برای پرسش‌های خویش، حمایت خود را در حد توانمان از شما دریغ نورزیم.

جمعی از دانش¬آموختگان دانشگاه صنعتی شریف


اسامی امضاءکنندگان نامه( به ترتیب الفبا)

ردیف نام نام خانوادگی ورودی لیسانس رشته لیسانس ورودی ارشد ارشد/ دانشگاه ورودی دکترا رشته دکترا/ دانشگاه

1 آرش آبادپور(کمانگیر) 75 مهندسی برق/شریف 82 علوم کامپیوتر/شریف 84 دکترا برق و کامپیوتر/منیتویا-آمریکا

2 مجید آرزومند 75 مهندسی مکانیک /شریف 82 MBA/شریف

3 بیژن آزادی 76 مهندسی مکانیک/شریف 80 مهندسی مکانیک/شریف 82 دکترا مکانیک/بریتیش کلمبیا-کانادا

4 هادی آقابراتی 76 مهندسی مکانیک/شریف

5 امید آلادینی 82 علوم کامپیوتر/شریف 87 علوم کامپیوتر/فرانکفورت-آلمان

6 ساره ابراهیمی 77 مهندسی مکانیک/شریف

7 مهرداد ابوالبشری 74 مهندسی برق/شریف

8 مرتضی اخوان خرازی 73 مهندسی صنایع/شریف 78 مهندسی صنایع/تربیت مدرس

9 مرتضی احمدی 71 مهندسی کامپیوتر/شریف

10 حسین ارمی 76 مهندسی برق/شریف

11 پویا اسفندیار 83 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 دکترا علوم کامپیوتر/بریتیش کلمبیا-کانادا

12 بهداد اسفهبد 79 مهندسی کامپیوتر/ شریف 82 علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا 84 دکترا علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا

13 مهدی اسماعیلی 76 مهندسی صنایع/شریف

14 سروش اصلانی 75 مهندسی مکانیک/شریف 81 MBA/شریف 83 دکترا مدیریت/نورتوسترن-شیکاگو -آمریکا

15 حمید اکبری 74 مهندسی صنایع/شریف 81 MBA/شریف 85 دکترا مدیریت/ کانادا

16 قاسم اکسیری فرد 74 فیزیک/شریف 78 فیزیک/علوم پایه زنجان 80 دکترا فیزیک/SISSA-ایتالیا

17 ساناز اعلالی 78 مهندسی الکترونیک/شریف 83 مهندسی امواج ونور/شریف 85 دکترا فتونیک/تهران

18 امیر امین زاده 78 مهندسی برق /شریف 82 مهندسی برق /شریف 86 دکترا برق وکامپیوتر/سنتاباربارا-کالیفرنیا-آمریکا

19 امین امین زاده 79 مهندسی برق /شریف 81 مهندسی برق وکامپیوتر/برکلی 83 دکترا برق وکامپیوتر/برکلی-کالیفرنیا-آمریکا

20 احسان بابایی 78 مهندسی مکانیک/شریف 82 مهندسی مکانیک/شریف

21 مهدی بازوکار 75 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/ موسسه آموزش عالی قشم

22 محمد باکویی کتریمی 73 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 مهندسی کامپیوتر/شریف

23 کامران باور 74 مهندسی کامپیوتر/شریف

24 محمد بخت شیرین 74 مهندسی مکانیک/شریف 83 مدیریت/دانشگاه چالمرز-سوئد

25 هومن بدایت 81 مهندسی عمران/شریف 86 مهندسی عمران/شریف

26 ناصر براتی 76 مهندسی صنایع/شریف

27 زهره برزگر 79 فیزیک/شریف

28 زینب برزگر 81 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 مهندسی هوش مصنوعی/شریف

29 بهرام برقعی 74 مهندسی برق/شریف 78 بیوالکترونیک/ تهران 84 دکترا فلسفه علم/شریف

30 مهرنوش بسته نگار 69 مهندسی صنایع/شریف 79 مدیریت اجرایی/سازمان مدیریت صنعتی

31 جواد بهروزی مقدم 76 مهندسی برق/شریف 81 مهندسی برق/شریف 86 دکترا برق وکامپیوتر/واترلو-کانادا

32 زینب بهره مند 81 مهندسی صنایع/شریف

33 الهام بهشتی 81 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی برق و کامپیوتر/بریتیش کلمبیا-آمریکا

34 شبنم بنی هاشم 77 ریاضی/شریف

35 احسان پشت مشهدی 80 مهندسی مکانیک/شریف 85 فلسفه/تهران

36 مهدی پهلوان 81 مهندسی شیمی/شریف 85 مهندسی شیمی/ فنلاند

37 امیرحسین پورموسی 74 فیزیک/شریف 80 فیزیک/تورنتو-کانادا 82 دکترافیزیک/تورنتو-کانادا

38 علی تهرانچی 81 مهندسی عمران/شریف 85 عمران/شریف

39 علی تهرانی 70 مهندسی عمران/شریف 75 مهندسی سازه/شریف

40 کاظم جهانبخش 76 مهندسی برق/شریف 82 مهندسی برق/شریف 86 دکترا علوم کامپیوتر/ویکتوریا-کانادا

41 سعید جهانگیریان 76 مهندسی مکانیک/شریف 80 مهندسی مکانیک/ شریف 82 دکترا مکانیک/ MICH

42 جمال حاج شفیعی 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 فلسفه علم/شریف

43 مهدی حاجیلو 77 مهندسی برق/شریف 83 MBA/شریف

44 محمد حافظی 77 فیزیک/شریف 82 دکترا فیزیک/هاروارد-آمریکا

45 سعید حبیبی 69 مهندسی برق(مخابرات)/شریف 81 فلسفه غرب/تربیت مدرس

46 فرامرز حجازی 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 مهندسی صنایع-سیستمهای اقتصادی واجتماعی/تربیت مدرس

47 غلامرضا حفاری 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 مهندسی کامپیوتر/شریف 81 دکترا کامپیوتر/کانادا

48 نوشا جعفری 74 مهندسی برق/شریف 80 مهندسی برق/شریف

49 مرضیه حسین پور 76 مهندسی شیمی/شریف 81 مهندسی شیمی/شریف

50 سید ابوالفضل حسینی 77 مهندسی شیمی/شریف 82 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا نفت/آمریکا

51 سید مسعود حسینی 76 مهندسی هوافضا/شریف

52 نیوشا حسینی چیمه 76 مهندسی مکانیک/شریف 87 دکترا مدیریت عمومی/ایالتی نیویورک

53 سحر حمیدی 80 فیزیک/شریف

54 مریم حمیدیان 78 مهندسی شیمی/شریف

55 اعظم حیدری 77 ریاضی/شریف 82 کامپیوتر/شریف 84 دکترای کامپیوتر/کونکوردیا-مونترال کانادا

56 محمد خسروی 80 مهندسی عمران/شریف

57 آرش خسروی فر 77 مهندسی عمران/شریف 82 مهندسی عمران/شریف 85 دکترای عمران/کالیفرنیا- دویس-آمریکا

58 محمدعلی خسروی 75 مهندسی متالورژی 79 مهندسی متالورژی

59 هامون دارابی منادی 80 مهندسی صنایع/شریف

60 بهمن دارالشفایی 77 مهندسی صنایع/شریف 85 علوم سیاسی/دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن

61 محمد دانش 80 مهندسی برق/شریف 85 مهندسی برق/واترلو-کانادا 87 دکترا اقتصاد/واترلو-کانادا

62 صنم داهی 77 مهندسی شیمی/شریف

63 احسان درایتی 78 مهندسی مکانیک/شریف 83 MBA/شریف

64 سالم دریساوی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 علوم کامپیوتر/ایلی نویز-آمریکا 80 دکترا کامپیوتر/ ایلی نویز-آمریکا

65 محسن دشتی 74 مهندسی صنایع/شریف

66 محمدامین دلالی 72 مهندسی برق/شریف دکترا مخابرات/استرالیا

67 فرشید ذاکر 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 79 مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی/علم و صنعت

68 امین ذکایی آشتیانی 79 ریاضی کاربردی/شریف

69 امیر راسخ 76 مهندسی کامپیوتر/شریف

70 حمیدرضا راهنمایی 72 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی برق(قدرت)/مالایا-مالزی

71 آرش رئیسی نژاد 81 مهندسی برق/شریف 86 علوم سیاسی/ دانشگاه تهران

72 آرش رجائیان 75 مهندسی کامپیوتر/شریف

73 هژیر رحمانداد 75 مهندسی صنایع/شریف 79 مهندسی صنایع/MIT 81 دکترای مدیریت / MIT – استاد دانشگاه ویرجینیا تک

74 امیر رضا رحمانی 81 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی برق/تگزاس(آستین)-آمریکا 88 دکترا مهندسی برق/ تگزاس (آستین)-آمریکا

75 علی رحمانی 82 مهندسی کامپیوتر/شریف

76 محمد حسین رحمتی 80 مهندسی مکانیک/شریف 84 اقتصاد/شریف 86 دکترا اقتصاد/ تگزاس-آمریکا

77 پیمان رزاقی 74 مهندسی الکترونیک/شریف 78 الکترونیک/تورنتو-کانادا 80 دکترا الکترونیک/تورنتو-کانادا

78 علیرضا رزقی 74 مهندسی برق/شریف 78 و81 مخابرات پیشرفته واقتصاد/لندن-انگلیس

79 نیما رضایی 75 مهندسی شیمی/شریف

80 محسن رضوی 73 مهندسی برق/شریف 77 مهندسی برق/شریف 80 دکترا مهندسی برق/MIT-آمریکا

81 محمد محسن رفیعی فنود 80 فیزیک/شریف

82 سارا رمضانی خورشید دوست 82 علوم کامپیوتر/شریف 86 علوم کامپیوتر/آمستردام

83 حنیف رهبری 81 مهندسی IT/شریف 86 مهندسی شبکه های کامپیوتری/امیر کبیر

84 علیرضا رئیسی 74 مهندسی عمران/شریف 79 فلسفه/دانشگاه اصفهان 85 دکترا عمران/Penn State-آمریکا

85 سحر زنگنه 76 ریاضی کاربردی/شریف 80 ریاضی/میشیگا ان آمریکا 82 دکترا ریاضی/میشیگان آمریکا

86 محسن سالاری 71 مهندسی صنایع/شریف 79 MBA/شریف

87 فرزانه سرافراز 78 ریاضی/شریف 83 علوم کامپیوتر/امیرکبیر 86 دکترا علوم کامپیوتر/منچستر-انگلیس

88 حامد سعیدی 75 مهندسی هوافضا/شریف

89 سعید سعیدی 82 مهندسی شیمی/شریف

90 مجید سعیدی 77 مهندسی شیمی/شریف 81 مهندسی شیمی/ شریف 84 دکترا تفت/دانشگاه کلگری-کانادا

91 هادی سلماسیان 76 ریاضی/شریف 80 ریاضی/yale-آمریکا 82 ریاضی/yale- آمریکا—پروفسور واستاد دانشگاه ویندسورکانادا

92 یاسین سلیمی بنی 80 مهندسی صنایع/شریف 85 MBA/کیش

93 بهروز سلیمی 77 مهندسی متالورژی/شریف

94 فهیمه سلیمی 77 مهندسی شیمی/شریف 83 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا مهندسی شیمی/تورنتو-کانادا

95 عادل سمیعی زفرقندی 80 مهندسی مکانیک/شریف 85 مهندسی مکانیک(طراحی کاربردی)/امیرکبیر

96 سید حامد سید علایی 73 فیزیک/شریف 77 فیزیک/علم وصنعت 80 فیزیک/SISSA-ایتالیا

97 محمد رضا سید یاحسینی 81 مهندسی صنایع/شریف

98 نهال شرفی 80 فیزیک/شریف

99 حجت اله شریفی 74 مهندسی مکانیک/شریف

100 نازنین شعبانی 78 مهندسی عمران/شریف 82 مدیریت منابع آب/

UBC-ونکوور-کانادا

85  دکترا مدیریت منابع آب/UBC-ونکوور-کانادا<br/>

101 مازیار احمد شعربافی 78 مهندسی برق(کنترل)/شریف 82 مهندسی برق/تهران 84 دکترا برق/تهران

102 امید شهابی 74 مهندسی مکانیک/شریف

103 روح الله شهیدی پور 76 مهندسی شیمی/شریف 80 MBA/شریف

104 محمد مهدی صادق 82 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 مهندسی کامپیوتر/شریف

105 امیرحسام صلواتی 81 مهندسی برق/شریف 85 مخابرات/شریف

106 آزاده طلایی 77 مهندسی شیمی/شریف

107 مهدی طیبات 76 مهندسی عمران/شریف 80 مهندسی عمران/شریف 83 دکترا عمران/دانشگاهUC Davis –کالیفرنیا-آمریکا

108 سعید عابدین پور 80 فیزیک/شریف 82 دکترا و فوق دکترا فیزیک/دانشگاه میزوری-آمریکا

109 وحید عارف 81 مهندسی برق/شریف 85 مهندسی الکترونیک/شریف

110 شهرزاد عالم فتحی 73 مهندسی کامپیوتر/شریف

111 محمد علی عبدی 83 مهندسی مکانیک/شریف

112 محسن عسگری 81 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/شریف

113 ساناز علایی 78 مهندسی برق/شریف

114 یاسمن علیشاهی 74 مهنسی مکانیک/شریف

115 سید احسان عمادی 78 مهندسی مکانیک/شریف

116 سید محسن عمادی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف

117 مجید غرقی 74 مهندسی برق/شریف

118 نوید غفارزادگان 75 مهنسی مکانیک/شریف 81 MBA/شریف 85 دکترا مدیریت عمومی/دانشگاه ایالتی نیویورک

119 المیرا فتاحی کاشانی 74 مهندسی شیمی/شریف

120 سپهر فدایی 80 مهندسی مکانیک/شریف 84 مهندسی مکانیک/استنفورد- آمریکا

121 صادق فدایی 78 مهندسی برق/شریف 82 مهندسی برق/شریف 84

122 مجید فراهانی 71 مهندسی صنایع/شریف 78 مدیریت اجرایی / علم و صنعت 84 مدیریت پروژه/تربیت مدرس

123 محمد فرجود 79 مهندسی مکانیک/شریف 83 MBA/شریف

124 فرزین فردیس 77 مهندسی برق/شریف 83 MBA/شریف

125 بابک فرزاد 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 مهندسی کامپیوتر/تورنتو-کانادا 80 دکترا کامپیوتر-استاد دانشگاه براک-کانادا

126 رضا فرشیدی 80 مهندسی مکانیک/شریف 84 مهندسی مکانیک/کلگری-کانادا 86 دکترا مکانیک/کلگری-کانادا

127 حمید فروغی 78 مهندسی برق/شریف 82,85 MBA/شریف—مردم شناسی ومدیریت توسعه/دانشگاه علوم سیاسی واقتصادی- لندن

128 احمدعلی فرهودی 77 مهندسی برق/شریف 82 MBA/شریف

129 مهناز فلاح 74 ریاضی/شریف 78 ریاضی/علم وصنعت

130 وحید فلاح 77 مهندسی متالورژی/شریف 81 مهندسی متالورژی /شریف 86 دکترا متالورژی/ واترلو-کانادا

131 سید محمدعلی قائمی 71 مهندسی مکانیک/شریف 76 طراحی کاربردی/تهران

132 حسین قاسم خانی 80 مهندسی صنایع/شریف

133 مهدی قاسمیان 73 مهندسی صنایع /شریف

134 مهدی قاسمی 75 مهندسی صنایع/شریف 83 مهندسی صنایع /تربیت مدرس

135 علیرضا قجری 80 مهندسی صنایع/شریف 85 مهندسی صنایع/تربیت مدرس

136 پرهام قدس 80 مهندسی نفت/شریف 85 مهندسی نفت/USC-آمریکا 85 مهندسی نفت/USC-آمریکا

137 محمد قره یاضی 82 مهندسی کامپیوتر/شریف 86 مهندسی کامپیوتر/شریف

138 یوسف قیامی 76 مهندسی صنایع/شریف 80 مهندسی صنایع/علم و صنعت 86 دکترا مدیریت پروژه/سوئد

139 شاهین کاوه 82 فیزیک /شریف

140 یاسر کراچیان 74 فیزیک/شریف 80 فیزیک/تورنتو -کانادا 82 دکترا فیزیک/تورنتو- کانادا

141 ناصر کرمانشاه 82 مهندسی صنایع/شریف

142 ریحانه کرمی 74 مهندسی مکانیک/شریف

143 شهرام کریمی 74 مهندسی صنایع/شریف

144 هدی کریمی 76 مهندسی مکانیک/شریف

145 امیر کلهر 82 فیزیک/شریف

146 هادی کوزه چی 78 مهندسی مکانیک/شریف 82 MBA/شریف

147 حمیدرضا کوشا 76 مهندسی صنایع/شریف

148 هادی کهولی 78 مهندسی صنایع/شریف 84 MBA/شریف

149 ابوالفضل کیقبادی 76 مهندسی کامپیوتر/شریف 80 مهندسی کامپیوتر/شریف 86 دکترا مهندسی کامپیوتر/کنکوردیا-مونترال- کانادا

150 مجتبی لشکربلوکی 75 مهندسی صنایع/شریف 80 MBA/شریف 84 دکترا مدیریت استراتژیک/ شهید بهشتی

151 سید رامین مادرشاهیان 78 مهندسی عمران/شریف 83 مهندسی سازه/شریف 85 دکترا عمران (سازه)/SUT

152 شایسته مبین 74 مهندسی شیمی/شریف

153 حامد مجرد 80 مهندسی عمران/ شریف 84 مهندسی عمران/شریف 86 دکترا عمران/کارولینای شمالی-آمریکا

154 کاوه مجلسی 76 مهندسی برق/شریف 80 MBA/شریف

155 علی محبی 81 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی پزشکی/تهران

156 احمد محصل 81 مهندسی برق/شریف 87 اقتصاد/شریف

157 روزبه محقق زاده 75 مهندسی عمران/شریف 79 مهندسی عمران-ترافیک/شریف

158 افشین محمد 74 مهندسی مکانیک/شریف 79 مهندسی مکانیک/فنی تهران

159 علی محمدی 74 مهندسی برق/شریف

160 بابک محمودی 76 مهندسی عمران/شریف 81 MBA/شریف 83 دکترا اقتصاد/دانشگاهQueen’s-کانادا

161 سید وحید محمودی هاشمی 82 علوم کامپیوتر/شریف 86 علوم کامپیوتر/آمستردام

162 تهمینه مرادی 75 مهندسی شیمی/شریف

163 حسین مرتضوی 82 مهندسی برق/شریف

164 سید علیرضا مرتضوی 81 فیزیک/شریف 85 فیزیک/شریف 87 دکترا فیزیک /جان هاپکینز- آمریکا

165 فرهاد مردانی 70 مهندسی صنایع /شریف

166 احمد مرشدیان 73 ریاضی/شریف 79 مهندسی سیستمهای اقتصادی واجتماعی/شریف

167 حجر مرشدی 77 مهندسی برق/شریف 81 MBA/ شریف

168 محمد حسین مزارعی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف

169 حسین مسرت 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 علوم کامپیوتر/شریف 84 دکترا علوم کامپیوتر/ونکوور-کانادا

170 علی مقتدری 79 مهندسی متالورژی/شریف 84 MBA/شریف

171 امیر مقدم 83 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 علوم کامپیوتر/ویکتوریا-کانادا

172 حسام مقصودلو 72 مهندسی مکانیک/شریف

173 مستوره موسوی 74 ریاضی/شریف 85 آمار /لنکستر-انگلیس

174 محمد مهدیان 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 76 علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا 78 دکترا کامپیوتر/MIT-آمریکا

175 حمیدرضا مهدیزاده 78 مهندسی شیمی/شریف 82 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا شیمی/آمریکا

176 سعید میرزائیان 77 مهندسی کامپیوتر/شریف 81 مهندسی کامپیوتر/شریف 84 دکترا برق وکامپیوتر/سنتاباربارا-کالیفرنیا-آمریکا

177 ندا ناظمی 81 مهندسی شیمی/شریف

178 تهمینه نصرالله نژاد 78 مهندسی شیمی/شریف

179 هلیا نعیمی 76 مهندسی کامپیوتر/شریف

180 امین نوذری 80 مهندسی عمران/شریف 84 مهندسی سازه/شریف 87 دکتراسازه و زلزله/شریف

181 میثم نورانی 77 مهندسی شیمی/شریف

182 حسین نوریان 74 مهندسی کامپیوتر /شریف

183 شیوا نوری 77 مهندسی مکانیک/شریف

184 وحید نوعی آقایی 77 مهندسی مکانیک/شریف 81 مهندسی مکانیک/شریف

185 سارا نیک بنیاد 80 ریاضی/شریف

186 محسن وثوقی فر 75 مهندسی شیمی/شریف 80 مهندسی شیمی/تهران

187 ساناز وحدت 81 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/شریف

188 علی وفقی 81 مهندسی عمران/شریف 85 مهندسی عمران/شریف

189 طهورا وکیلی 77 مهندسی مکانیک/شریف

190 علی وکیلی 80 مهندسی برق/شریف 83 مهندسی برق/Caltech 83 دکترا برق/ دانشگاه Caltech-آمریکا

191 لیلا هرمزی 75 فیزیک/شریف

192 فهیم یزدان پناه 76 مهندسی صنایع/شریف

193 مسعود یعقوبی 76 مهندسی برق/شریف 81 مهندسی برق/شریف

194 کوثر یوسفی 80 مهندسی برق/شریف 84 اقتصاد/تگزاس(آستین)-آمریکا 86 دکترا اقتصاد/ تگزاس(آستین)آمریکا

195 عاطفه یوسفی امین 80 فیزیک/شریف 85 فیزیک/آلمان