مشکل برجام

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

دو نفر پلیس جسد کسی را جلوی یک اسکله پیدا کردند، یکی از آنها جسد را بررسی کرد و متوجه شد که آن جسد عمرش را داده به شما و دیگر در قید حیات نیست، به همین دلیل یکی از آنها کاغذ و قلم را درآورد و شروع کرد به نوشتن گزارش کشف جسد. یکی شان کلمه به کلمه می گفت و آن یکی می نوشت، نوشت: “راس ساعت ۸ صبح جسد مردی تقریبا ۲۸ ساله جلوی اصکله….” این یکی گفت: اصکله را با سین می نویسند نه صاد، آن یکی گفت: مطمئنی؟ این یکی فکری کرد و گفت: “راستش را بخواهی مطمئن نیستم” طبیعی است که بعضی اوقات آدم ممکن است بلد نباشد اسکله را عسکله می نویسند، یا اسکله یا عصکله، بالاخره آن دو نفر یک ساعتی فکر کردند و سرانجام دومی گفت: “من بلدم بیمارستان را چطوری می نویسند. بیا جسد را ببریم بگذاریم جلوی بیمارستان و گزارش اش را بنویسیم.”

ملاحظه می فرمائید! راه حل مسائل گاهی خیلی آسان است. الآن مسئله برجام یک مسئله جدی است. بعضی نمایندگان مجلس معتقدند برجام حقوق هسته ای ایران را نقض کرده، اما اکثریت آنها معتقدند برجام اصلا کاری به حقوق هسته ای و این جور چیزها ندارد و آنها معتقدند اگر حقوقی هم نقض شده حقوق موشکی است، عده ای معتقدند که اصلا برجام نباید توسط مجلس بررسی شود، ولی چهل پنجاه تا نماینده مجلس گیر سه پیچ دادند که مجلس باید برجام را بررسی کند. وزارت خارجه هم ۲۷۰ نسخه برجام را به فارسی ترجمه کرده و داده به مجلس، مجلسی ها هم گفته اند که نخیر همان متن انگلیسی را بدهید چون ما می دانیم که توی متن انگلیسی اشکالاتی وجود دارد. وزارت خارجه هم ۲۷۰ تا متن برجام را به انگلیسی مرتب و منظم کرده داده به نمایندگان کمیسیون بگیر و ببند و کمیسیون اعصاب و روان مجلس الآن اعضای این کمیسیون ها مثل انسانهای اولیه در اتاق کمیسیون دور برجام نشستند و به همدیگر نگاه می کنند و به متن اشاره می کنند.

علی لاریجانی هم ظاهرا از دیروز دو بار به نمایندگان سر زده و نظر آنها را درباره برجام پرسیده، آنها هم گفته اند که انتقادات جدی در مورد برجام دارند، بعد گفته متنش را خواندید؟ گفتند نه، ولی کوچک زاده گفته که متن قطعنامه سازمان ملل را که ساده تر از برجام بود خوانده و کلی هم اشکال دارد. یعنی الآن مشکل اصلی این است که نمایندگان مجلس متن برجام را نمی توانند بخوانند، نهایت کاری که بتوانند این است که اگر کسی از آنها بپرسد “هاو آر یو” جواب بدهند “یس”.

کلا دو تا مشکل وجود دارد، اولی این است که چرا متن برجام اینقدر پیچیده و طولانی است؟ نمایندگان مجلس معتقدند بهترین حالت این است که ایران و آمریکا سر موضوعی توافق کنند که نهایتا متن توافق شان یک تا دو صفحه شود، و خیلی هم متن مشخصی باشد، در حد دیپلم ردی که کوچک زاده بتواند آن را بخواند. و بعد نمایندگان با آن مخالفت کنند. البته به نظر من مشکل اصلی متن “برجام” نیست، چون اصلا کسی از نمایندگان مجلس متن برجام را نخواندند و نهایت مخالفتی که بتوانند بکنند این است که چرا این همه از حروف ام و آر و اس در آن استفاده شده، ولی فرض کنید اسم همین “برجام” را می گذاشتند “معانقه” یا “مغایرت” یا “هجمه” یا “استحاله” الآن نمایندگان مجلس هیچ مخالفتی با آن نمی کردند، حتی اگر متن مغایرت بین ایران و اسرائیل بود، شما انتظار دارید این نماینده ای که چهار سال طول می کشد که معنی “یس” را بفهمد، الآن با کلمه ای مثل “برجام” کنار بیاید؟

اصلا همین شکل کلمه برجام که توی آن واژه جام وجود دارد که آدم یاد جام زهر می افتد، خودش در روانشناسی انسانهای نخستینی مثل نمایندگان مجلس تاثیر دارد. اصلا فرم کلمه که شبیه حمله و هجمه و سنگ پرت کردن و انتفاضه و از درخت بالا رفتن و جرثقیل نیست، خودش تحریک کننده است. خوب این برادران هم یک هفته است هی نگاه می کنند به برجام، هی مهدی کوچک زاده متن را می گیرد دستش، بعد آن را گاز می گیرد، بعد با آن خودش را باد می زند، بعد می گذارد زیر پایش، و الآن مانده چه کند. متن هم که نقاشی ندارد که علمای اسلام از روی نقاشی متن متوجه بشوند مثلا مربوط به چیست، فرض کنید همین آقای علم الهدی که دیروز گفته: “برجام ابزاری برای براندازی نظام و رهبری است.” نه که فکر کنید علم الهدی بخاطر بی شعوری ذاتی اش این حرف را زده، نه، مربوط به آن نیست، همین الآن اگر به او بگوئی پنج تفاوت میان برجام و سرانجام و فرجام و انجام و تربت چام را بگو نمی داند، ولی خوب احساس وحشت می کند. مثل اینکه شما رفته باشید توی جنگل و هیچ اطلاعی از وضع جنگل نداشته باشید، خوب آدم می ترسد.

من تا قبل از این واقعا با رهبر مخالف بودم و فکر می کردم که این آدم که گفته مجلس ایرادی ندارد که برجام را بررسی کند، چقدر حرف بدی زده، ولی الآن متوجه شدم که چقدر حرف خوبی زده، مثل این می ماند که شما ببری نمایندگان مجلس را، حالا نماینده هر شهری باشند، ببری در یک اتاق کروی شکل و بگوئی بنشین گوشه اتاق. باز اگر گفته بود نمایندگان می توانند مخالفت کنند، نمایندگان کارشان ساده بود. مگر تا حالا با چیزهای دیگری که مخالف یا موافق بودند، می دانستند که چیست، این یکی هم روی بقیه آنها، ولی اینکه گفته نمایندگان مجلس برجام را بررسی کنند، یعنی اینکه عملا همین که اتفاق افتاده است.

یک فیلمی می دیدم به اسم “خدایان باید دیوانه باشند” در این فیلم یک بطری کوکا کولا از یک هواپیما پرت می شد به قبایل بوشمن ها، بوشمن ها نوعی از قبایل هستند، …. توضیحش سخت است، یک چیزی هستند شبیه همین کوچک زاده و ازغدی و رسائی و حسینیان و بقیه افرادی که اندازه مغزشان از حد خاصی بزرگتر نشده، این افراد با آن بطری نوشابه چنان رفتاری می کنند، که آدم کاملا شبیه همین ان تی پی یا برجام و کوچک زاده و هاو آر یو و یس احمدی نژاد و پی هوتوشاپ و بقیه ماجراها می افتد