مهاجرت مربیان داخلی، استخدام مربی خارجی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» نتیجه باندبازی در ورزش

مهرزاد اسفندیاری فر که چندی پیش به دلیل منش اخلاقی و قدرت سازندگی مورد تقدیر قرار گرفته بود، به دلیل برکناری از مربیگری تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران مجبور به مهاجرت به جمهوری آذربایجان شد. این مربی کارنامه دار خوزستانی در رقابتهای اخیر اروپایی در خدمت تیم جمهوری آذربایجان بود.

به نوشته ایسنا،حسام جعفری، سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی ایران گفته است: “مهرزاد اسفندیاری ‌فر که از مربیان فهیم و سازنده کشتی است و شاگردان زیادی را در اندیمشک (زادگاه و محل اقامتش) پرورش داده وقتی به تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان دعوت نشد فکر کرد که اگر برود خوب است و تصمیم گرفت که به جمهوری آذربایجان مهاجرت کند.”

پیش از اسفندیاری فر، جمشید خیرآبادی هم به دلیل تبعیض ها و بی توجهی ها مجبور شد ایران را ترک کند و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورهمسایه شمالی ایران شود. تنی چند از کشتی گیران ملی پوش، از جمله سامان طهماسبی (کشتی گیر نخبه کردستانی) هم که دانشگاه را رها کرد وبا بیکاری و مشکل مالی مواجه بود،رهسپار باکو شده است.

وضعیت خوب اسفندیاری فر در باکو

آقای جعفری در این گفت و گو با اشاره به استخدام پرتعداد مربیان گران قیمت خارجی در ایران و وضعیت مربیان داخلی در خارج گفته است: “در حال حاضراسفندیاری فر در کنار جمشید خیرآبادی است و دانسته‌های من این است که حقوق خوبی می‌ گیرد، خانواده ‌اش در کنارش هستند و امکانات رفاهی نظیر خانه و ماشین برایش فراهم است. در واقع همان طور که مربیان بی‌شماری از خارج از کشور به ایران می‌آیندو پول خوبی می‌گیرند، مربیان ما نیز به کشورهای دیگر می‌روند و آنجا حقوق خوبی دریافت می‌کنند.”

جعفری همچنین در مورد علت رانده شدن اسفندیاری از تیم ملی جوانان ایران گفته: “این را باید از سرمربیان تیم های ملی جوانان و نوجوان پرسید زیرا اگر او مربی خوبی نبود پس چگونه آذریها او را جلب قرارداد خود کردند.”

سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان افزوده: “مسلما حیف است مربیان سازنده ایران به کشور دیگری بروند. از زیر دست برادران اسفندیاری‌ فر کشتی‌گیران زیادی بیرون آمده اند که الان در تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشتی می‌ گیرند.”