ادعاهای جدید بعد از عقب‌نشینی
کشتی نجات

نویسنده
مریم کاشانی

» همه جغرافیای خلیج فارس تحت پوشش موشک‌های سپاه

دریادار پاسدارعلی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرد که همه جغرافیای خلیج فارس، تحت پوشش موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، علی فدوی گفت: “اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یک اعمال حاکمیت کامل است و هیچ توانمندی در دنیا وجود ندارد که بتواند بر این اعمال حاکمیت تأثیرگذاری داشته باشد.”

او همچنین درباره “عکس‌العمل دشمنان در مقابل توان دفاعی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس”، تاکید کرد: “عکس‌العمل آنها تمکین و تبعیت است و هر کسی که بخواهد این موضوع را ببیند ــ که علی‌رغم اینکه خودشان را به‌اعتبار مادی و دنیایی ابرقدرت می‌دانند، اما هیچ‌گاه عدم تمکینی از اعمال حاکمیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از طرف کسی دیده نشده است ــ می‌تواند ۲۴ ساعت با شناورهای تندرو در دریا با ما باشد و ببیند که همین تمکین بیشتر از ناحیه آمریکایی‌هاست.” فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد: “همه جغرافیای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تا منطقه رأس الحد شمال اقیانوس هند تحت پوشش موشک‌های دوربرد ساحل به دریا داریم.”

همزمان با این سخنان، امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز ادعا کرد: “انواع ناوشکن سنگین، زیردریایی و ناو موشک‌انداز را طراحی و تولید می‌کنیم.” او با بیان اینکه “ناوشکن‌های جدیدی در حال ساخت است”، گفت: “امروز جمهوری اسلامی ایران جزو ۸ کشور بر‌تر تولیدکننده شناورهای تندرو است و برنامه ما نیز رسیدن به سرعت بالای ۸۰ نات است.”

ادعاهای جدید مسئولان بلندپایه نظامی دریایی جمهوری اسلامی پس از آن منتشر می‌شود که بعد از یک هفته تهدید و ادعا، کشتی حامل کمک‌های ارسالی ایران به یمن، نهایتا در کشور افریقایی جیبوتی بار خود را تخلیه کرده است.

ابتدا گفته شد که این کشتی پس از بازرسی در جیبوتی، به راه خود تا رسیدن به بندر حدیده یمن ادامه خواهد داد. اما چند ساعت بعد اعلام شد که مقام های سازمان ملل متحد مستقر در بندر جیبوتی گفته‌اند که محموله کشتی ایرانی را تحویل گرفته‌اند و بار این کشتی در حال تخلیه شدن است.

محمد شهاب الدین محمدی عراقی معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر به خبرگزاری ایرنا گفته بود: “تخلیه محموله این کشتی شروع شده و ممکن است یک تا دو روز زمان ببرد.” او درباره احتمال ورود نیروها و کادر درمانی اعزامی هلال احمر به یمن هم خبر داده بود: “مذاکرات در این زمینه انجام شده تا در صورت امکان، نیروهای هلال احمر نیز در توزیع محموله و در صورت امکان ارائه کمک های پزشکی و درمانی لازم مشارکت داشته باشند که در این زمینه منتظر اعلام نظر از سوی سازمان جهانی غذا هستیم.”

این عقب‌نشینی آشکار در حالی صورت گرفت که در روزهای آغازین اعزام کشتی مزبور به یمن، در مقابل کسانی که خواستار بازرسی کشتی بودند، مسئولان نظامی جمهوری اسلامی به تهدید آشکار نظامی پرداخته بودند.

از جمله مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سؤال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن این کشتی به سواحل یمن چه خواهند کرد، به تلویزیون العالم گفته بود: “من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد. عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.”

در همان زمان احمد العسیری سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، تاکید کرده بود در صورتی که اجازه بازرسی از این کشتی را ندهند، امکان پهلو گرفتن آن در یمن وجود نخواهد داشت. در روزهای بعد هم گفته شد که ناوهای نظامی ایران در حال اسکورت کشتی مزبور هستند.

به فاصله یک روز، ناگهان بار این کشتی در جیبوتی تخلیه شد و هیچ توضیحی هم درباره علت این عقب‌نشینی داده نشد.

سایت عصر ایران در گزارشی با عنوان “کشتی نجات و بی تدبیری آشکار: جای عزت ملی کجاست؟” نوشته بود: “سوال اینجاست که آیا روانه کنندگان کشتی نجات نمی دانستند در وضعیت نظامی و سیاسی حاضر، امکان پهلوگیری کشتی نجات در یمن وجود ندارد؟! اگر می دانستند، چرا این همه جار و جنجال راه انداختند که الّا و بلّا در یمن لنگر خواهیم انداخت و اگر نمی دانستند باید به قدرت تحلیل آنها تأسف خورد که با ساده انگاری ماجرا، آبروی کشور را به خطر انداختند! اگر از همان اول می گفتند که کشتی نجات به جیبوتی می رود تا از آن طریق کمک هایش را به مردم یمن برساند، بسیار بهتر از این بود که ابتدا بگویند می خواهیم به یمن برویم ولی بعد از تهدید عربستان، راه خود را از یمن به سمت جیبوتی کج کنند. آیا این بی تدبیری، آسیب جدی به عزت ملی، آن هم در برابر عربستان سعودی نبوده است؟”