انتشار دو روزنامه تازه

نویسنده
حمید احدی

» همزمان با خبرهای بد یک خبر خوب

همزمان با اعلام نظر منفی وزارت ارشاد درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، انتشار دو روزنامه جدید و بازگشایی روزنامه تندرو نه دی از جانب محافل سیاسی به عنوان گامی در جهت گرما بخشیدن به انتخابات آینده از سوی دولت تلقی شده در حالی که جناح حاکم هم با دستگیری های جدید و تشدید حملات به دولت بر فعالیت خود افزوده است

انتشار دوباره روزنامه بهار یکی از زنده ترین نشریات متعلق به اصلاح طلبان بعد از دو سال که از آخرین توقیفش می گذرد و دادن اجازه به یک هفته نامه سینمایی که به صورت روزانه منتشر شود، در عین حال باز انتشار روزنامه توقیف شده نه دی متعلق به رسایی نماینده تندرو پایداری در مجلس، در حالی که بیش از ۲۰ نشریه جدید هم در دوره وزارت علی جنتی امکان انتشار گرفته اند، از دید هواداران دولت علامت تعهد این دولت به وعده های رییس جمهور برای عینی کردن ارزوی به زمین مانده توسعه سیاسی قلمداد می شود

روزنامه بهار که از خوش نقش ترین و آخرین روزنامه های اصلاح طلب بود که با چهار بار توقیف رکوردی هم از خود باقی گذاشته بود به مدیریت سعید پورعزیزی مدیریت اخبار و اطلاع رسانی رییس جمهور ( در دوران محمد خاتمی) تا اول آبان سال ۱۳۹۲ مشغول به کار بود و تنها روزنامه اصلاح طلب که در دوران احمدی نژاد و قوه قضاییه تحت تسلط راست ها با چند بار توقیف ولی همچنان امیدوار منتشر می شد.

روزنامه بهار اول بار در سال ۱۳۷۹ توقیف شد و تا دولت اصلاحات بر سر کار بود دو بار دیگر هم در محاق تعطیل افتاد تا بار چهارم که آذرماه ۹۱ انتشار خود را از سر گرفت و تا روز شنبه ۴ آبان ادامه یافت و ۲۵۴ شماره را بر روی دکه ها فرستاد.

اما در آن تاریخ با چاپ مقاله ای درباره امام شیعیان حضرت علی دوباره فرمان اعدام گرفت. مقاله یک اثر تحقیقی از علی اصغر غروی اندیشمند دینی و عضو نهضت آزادی بود که با اولین تلفن ها و پیام ها مدیر روزنامه خطر را دریافت و طی اعلامیه ای از چاپ آن پوزش طلبید اما وقتی نمایندگان هوادار احمدی نژاد در مجلس موضوع را پی گرفته و وزیر ارشاد را به مجلس کشاندند و خواستار آن شدند که پشت پرده این مقاله روشن شود، پور عزیزی داوطلبانه انتشار روزنامه را متوقف کرد. اما همین هم موجب نجات نشد و روز بعد هیات نظارت بر مطبوعات دستور توقیف ان را صادر کرد.

علی اصغر غروی نویسنده مقاله از فعالین ملی مذهبی به شمار می‌رود. پدروی نیز از جمله مفسران قران است و غروی خود از همرزمان و همگامان مصطفی چمران و امام موسی صدر در لبنان بود و در دولت موقت مهندس بازرگان هم یک چند به عنوان فرستاده شورای انقلاب سه ماهی در بیروت به سر برد. با این همه وی به دلیل فشارهای جناح راست چند باری به حبس افتاد.

عصر ایران در مقاله ای در جست و جوی یافتن اهمیت انتشار سه روزنامه در این هفته نوشت: در دو موردی که توقیف شده بودند، انتشار مجددشان نشانه این است که توقیف موقت چه با حکم دادسرا و چه با رای هیات نظارت بر مطبوعات، می تواند پایان کار نباشد و نشریات می توانند امید خود را به نشر مجدد حفظ کنند. همین که سنگین ترین حکم که توقیف همیشگی و تعطیل که معادل همان اعدام در کیفر شخصیت های حقیقی است اجرا نشده موجب می شود یک بنگاه مطبوعاتی به سبب یک اشتباه که در کار رسانه ای گاه گریز ناپذیر است، فرونپاشد.
به نوشته این سایت خبری: دوم این که یکی از روزنامه ها اصلاح طلب است از نوع دوم خردادی (‌بهار) و دیگری اصول گرا از جنس سوم تیری (‌۹ دی). فارغ از قضاوت درباره رویکرد آنان و خصوصا ادبیات و موضع گیری دومی، فضای سیاسی را در آستانه انتخابات اسفند ۹۲ یاری می رساند.(لینک)

انتشار روزنامه بهار در ابتدای هفته با استقبال نسل جوان روبرو شد. سعید پورعزیزی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در این روزنامه ۱۶ صفحه ای که رویکرد اصلاح طلبی دارد، علاوه بر ایجاد تغییراتی در فرم و صفحه آرائی، صفحاتی به نام کوچه بهار و مطالب مورد علاقه نسل جوان ایجاد شده است.

وی این توضیح را نیز داد که روزنامه بهار تعداد صفحات ورزشی خود را به دو صفحه افزایش داده است.
پورعزیزی تغییر بخشی از کادر این روزنامه را ناشی از گذر زمان دانسته و افزود: طبیعی است پس از تعطیلی بسیاری از کادر تحریریه جذب نشریات دیگر شده بودند ما هم برای اینکه انتشار روزنامه به تعویق نیفتد نیروهای جدیدی را استخدام کردیم تا در کنار بخشی از کادر سابق به فعالیت بپردازند.

روزنامه نهم دی هنوز انتشار مجدد خود را از سر نگرفته اما گفته شده در هفته نو آغاز به کار می کند اما روزنامه سینما از اول هفته همزمان با بهار روی میز روزنامه فروش ها رفت.