به نام رهبر در انتخابات دخالت نکنید

نویسنده
حسین محمدی

» گام‌های احمدی‌نژاد تا خرداد ۹۲:

رویارویی انتخاباتی میان اصولگرایان افزایش می یابد. از سویی محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش هشدارهای روزانه نسبت به دخالت در انتخابات می‌دهند و از سوی دیگر اصول‌گرایان بحث عدم برگزاری انتخابات از سوی دولت را مطرح می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم، در تازه ترین سخنانش گفت که هدف دولت از برگزاری انتخابات آینده برگزاری انتخاباتی “پرشکوهی و حداکثری است… رکوردی باید زده شود”. وی همچنین نسبت به افرادی که قصد دخالت در انتخابات را دارند، هشدار داده است: “انتخابات متعلق به ملت است از همه اقشار و سلایق گوناگون باید در آن شرکت کنند، ملت انتخاب خواهد کرد و دولت در پی این است که بستری را فراهم کند که ملت حضوری باشکوه در این عرصه پیدا کنند… هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت تصور کند، در مسیر ملت خللی ایجاد کند یا به زعم خود اعمال نظر کند. همه در برابر قانون یکسان هستند، نظر مقام معظم رهبری نیز مشخص شد. هیچ کس حق ندارد که به نام ایشان یا با انتساب به ایشان کارهایی را انجام دهد، این را نه رهبری می‌پذیرد و نه ملت”.

در ماه‌های گذشته هم حامیان محمود احمدی‌نژاد و هم گروه‌های مختلف اصول‌گرا نسبت به سلامت انتخابات آتی، ابراز نگرانی کرده بودند. اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که دولت در پی به کرسی نشاندن یکی از کاندیداهای خود برای ریاست‌جمهوری است و تلاش می‌کند به هر شکل ممکن امکان پیروزی وی را با “مهندسی انتخابات” فراهم کند.

این در حالی است که پس از سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، پیرامون لزوم “مهندسی معقول انتخابات” از سوی این نهاد نظامی، احمدی‌نژاد چندین بار این سخنان را مورد نقد قرار داده بود.

این برای چندمین بار است که محمود احمدی‌نژاد، نسبت به دخالت در انتخابات و آزاد بودن آن هشدار می‌دهد. وی پس از سخنان نماینده ولی‌فقیه در سپاه که گفته بود “مهندسی معقول انتخابات” وظیفه سپاه است، بارها از وی انتقاد کرده، نسبت به آزاد نبودن انتخابات نیز هشدار داده بود.

رئیس دولت پس از ردصلاحیت برخی کاندیداهای سازمان نظام پزشکی نیز نسبت به این مساله اعتراض کرده و از دخالت سپاه پاسداران در این انتخابات انتقاد کرده بود؛ ماجرایی که از سوی برخی اصول‌گرایان به عنوان آمادگی احمدی‌نژاد و تیم وی برای عدم برگزاری انتخابات در صورت ردصلاحیت رحیم‌مشایی تعبیر شده بود.

در این باره مهدی طائب، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار نیز گفته است: “هدف اول جریان انحرافی این است که این دولت انتخابات را برگزار نکند و هدف دوم آن‌ها این است که به مردم القا کنند که مشارکت در انتخابات بی‌فایده است”.

وی همچنین برخلاف دیگر اصول‌گرایان معتقد است که رحیم‌مشایی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری کاندیدا نخواهد شد: “با اطمینان می‌گویم که اسفندیار رحیم‌مشایی کاندیدا نمی‌شود. اگر کاندیدا شود خلاف تمام اهدافشان عمل کرده است… جریان انحرافی نه‌ تنها نمی‌خواهد انتخابات برگزار شود بلکه به دنبال این است که جامعه را دچار التهاب و درگیری کند. رحیم‌مشایی به دنبال کاندیداتوری نیست”.

بحث انتخابات آینده ریاست‌جمهوری مدت‌هاست که تبدیل به معضلی برای اصول‌گرایان شده است. مطرح شدن شعارهایی چون برگزاری “انتخابات آزاد” از سوی بسیاری از چهره‌های سیاسی داخل نظام و همچنین شائبه‌هایی که درباره سلامتی انتخابات و امکان مهندسی آن وجود دارد، باعث درگیری میان آن‌ها شده.

نزدیک به دو ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طیّ سخنانی، به افرادی که بحث “انتخابات آزاد” را مطرح می‌کنند، حمله کرده و تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی را آزاد توصیف کرده بود.