دومین بازداشت از تیم دولت سابق

نویسنده
نازنین کامدار

» در یک هفته، مبلغان دولت سابق گیر افتادند

در حالی که اعلام برائت محافظه کاران از محمود احمدی نژاد همچنان ادامه دارد، بررسی های قوه قضاییه به بازداشت دو چهره نزدیک به گروه مشایی و احمدی نژاد انجامیده. بهمن شریف زاده و عبدالرضا داوری تا سال قبل به عنوان وزیران آینده تبلیغ می شدند.

همزمان با این بازداشت ها، رسیدگی به اتهامات فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نٰژاد نیز سرعت یافته به طوری که دیروز و همزمان با بازداشت داوری، خبرگزاری ها از احضار “م.ر” به دادگستری کیفری استان تهران خبر دادند.

بر اساس این گزارش، پنج روز پس از بازداشت بهمن شریف زاده، عبدالرضا داوری نیز بازداشت شده است. این دو تن در زمان دولت محمود احمدی نژاد به عنوان “مشاور” در کنار وی و اسفندیار رحیم مشایی حضور داشتند و همزمان از اعضای هیات مدیره موسسه رسانه ای “ایران” بودند.

خبر بازداشت داوری را خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده و نوشته است: “عبدالرضا داوری که به عنوان یکی از چهره های اصلی رسانه ای نزدیک به جریان انحرافی به وی‍ژه در دو سال پایانی عمر دولت دهم شناخته می شود، شنبه براساس اتهامات انتساب دروغ به مسئولان و نشر اکاذیب بازداشت شد”.

ساعتی قبل از انتشار این خبر، فرارو نوشته بود: “حکم جلب برای داوری صادر شده ولی وی تاکنون از حضور در مراجع قضایی خودداری کرده است. داوری که در سال های پایان دولت دهم ریاست صندوق بازنشستگی مس کشور را برعهده داشت، در طول دولت نهم و دهم از اصلی ترین چهره های رسانه ای وابسته به دولت پیشین شناخته می شود که پیش از انتخابات سال ۸۸ نیز مسئولیت اداره کل پژوهش و همچنین معاونت خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی را برعهده داشت. وی در جریان ثبت نام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۹۲ تا پیش از اعلام صلاحیت ها، به عنوان یکی از حامیان اصلی نامزد مورد پشتیبانی احمدی نژاد، در رسانه ها فعالیت داشت”.

بنا بر گزارش ها، سایت دولت بهار اصلی ترین رسانه حامی احمدی نژاد-مشایی نیز خبر بازداشت او را تایید کرده و از صدور وثیقه ۵۰ میلیون تومانی برای او خبر داده است: “درپی انتشار خبر بازداشت دکتر داوری، یکی از همراهان که با ایشان در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافته بود گفت بازپرس پرونده برای دکتر داوری قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی صادر کرده و تا تامین وثیقه و طی مراحل قانونی، ایشان در بازداشت خواهد بود. اتهامات دکتر داوری در رابطه با سایت آیین نیوز است”.

 سایت آیین نیوز که به داوری تعلق داشت هفته گذشته فیلتر شده بود. این سایت در آخرین روزهای فعالیت خود در مطلبی به مقایسه سخنان مهدی طائب و آیت الله خامنه ای در خصوص مذاکرات اتمی پرداخته بود و تلاش کرده بود نشان دهد که جناح حامی مصباح در صدد عبور از آیت الله خامنه ای است.

 عبدالرضا داوری، چندی پیش، پیرو انتشار خبر بازداشت خود، در صفحه فیس بوک اش نوشته بود: “تعدادی از دوستان زنگ زدند. گفتند یکی از سایت های خبری که اخیرا «لباس شهرت» بر تن کرده، مدعی شده است که (ع.د) -احتمالا منظورشان اینجانب عبدالرضا داوری هستم- بازداشت شده است. به این دوستان گفتم : زیاد جدی نگیرید خبرهای این سایت را. بعضی ها آرزوهایشان را تبدیل به خبر می کنند”.

بر اساس این گزارش، بازداشت داوری دومین بازداشت از یاران نزدیک محمود احمدی نژاد در کمتر از ۵ روز است.

هفته قبل، بهمن شریف زاده، مشاور احمدی نژاد و روحانی ای که معتقد بود “احمدی نژاد در برابر زیاده خواهی های روحانیون ایستادگی کرده بود، بازداشت شد”.

سایت آفتاب در خصوص بازداشت وی نوشت : “بهمن شریف زاده، از یاران نزدیک اسفندیار رحیم مشایی، با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و روانه زندان اوین شد. یکی از علل بازداشت این یار نزدیک محمود احمدی نژاد، اتهامات مالی است. شریف زاده که در اردیبهشت سال گذشته رییس ستاد انتخاباتی «زنده باد بهار» شده بود، می کوشید تا رحیم مشایی رییس جمهور یازدهم شود. وی طی سخنانی، مشایی را همانند شهید باکری و شهید همت، معجزه حضرت امام خمینی خوانده بود و اظهار داشته بود که وی به مقام «رضای الاهی» رسیده است”.

 تشابه شریف زاده و داوری، حمایت بی قید شرط آنها از اسفندیار رحیم مشایی و حمله به طیفی بود که از احمدی نژاد منهای مشایی (جریان سوم تیر) سخن می گفتند.

بر اساس این گزارش، تنگ تر شدن حلقه فشار بر یاران “رجایی ثانی” تنها به بازداشت مشاوران او در زمان ریاست دولت محدود شده و با احضار مجدد محمدرضا رحیمی به دادستانی ادامه یافته است.

 خبرگزاری مهر نوشته است: “ «م. ر» برای پیگیری پرونده خود در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حاضر شد.چندی قبل پرونده «م. ر» با صدور کیفر خواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد که سرپرست دادگاه های کیفری پرونده را به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری ارجاع داد. در ادامه قاضی مدیر خراسانی مطالعه پرونده را آغاز کرد”.بر اساس این گزارش، محمود احمدی نژاد مدت هاست که در برابر موج اعلام برائت محافظه کاران و وزرای سابق اش سکوت کرده و تا این لحظه در خصوص بازداشت یاران اش نیز سخنی بر زبان نیاورده است.