گفت وگو

نویسنده

اصغر فرهادی در مصاحبه با اکسپرس:

زندگی در ایران یعنی فائق آمدن بر موانع

کریستوف کاریر

 

 

در زمان انتشار دی وی دی “جدایی نادر از سیمین”، کارگردان اصغر فرهادی در سفر خود به فرانسه به سؤالات اکسپرس درخصوص این فیلم و شرایط حاکم بر ایران پاسخ می گوید. 

داستان زوجی که کارشان به طلاق رسیده و در ورطه قضایی جمهوری اسلامی گرفتار شده اند، ۹۲۰ هزار تماشاگر فرانسوی را به سینماها جذب کرد. اصغر فرهادی با اینکه در تهران زندگی می کند، ولی درحال حاضر اکثر وقت خود را در پاریس می گذراند. او در بهار ۲۰۱۲ فیلمبرداری فیلم جدیدش را آغاز خواهد کرد.

 

دلیل موفقیت فیلم تان در فرانسه را چگونه توضیح می دهید؟

این نشان می دهد که شباهت های بزرگی در روابط انسانی وجود دارد، حال زمینه فرهنگی تماشاگر هر چه می خواهد باشد. ولی خب من انتظار چنین رقمی را نداشتم. این مسأله بر آینده حرفه ای من تأثیر می گذارد، ولی به سینمای ایران نیز کمک می کند تا امید داشته باشد مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

 

جدایی نادر از سیمین در ایران ۳ میلیون تماشاگر داشته…

مزیت اصلی این فیلم کسب جوایز متعدد در سراسر جهان بود، به ویژه در جشنواره برلین. و این مایه مباهات مردم ایران بود.

 

آیا این خواست قاطبه مردم برای شما در برابر حکومت جمهوری اسلامی مصونیتی به وجود می آورد؟

نه آنطور. بسیاری از مسؤولان حکومتی معتقدند آثاری که به جشنواره های بین المللی راه یافته اند، ایجاد دردسر و مشکل می کنند و به عوامل و دست اندرکاران این آثار با دید منفی می نگرند.

 

شما چگونه از پس این تنش ها برمی آیید؟

پاسخ به این سؤال ساده نیست. مثل این است که از یک ساکن بیابان بپرسید چگونه از پس گرما برمی آید. این شرایط از زمانی که کودک بودیم جزئی از زندگی ما بوده و هست. ولی این باعث نشده که این شرایط مشروعیت پیدا کند و ما نسبت به آن بی تفاوت باشیم. باید بگویم که درواقع یک چالش است. به هرحال، زمانی که شما در ایران زندگی می کنید، همواره راه هایی پیدا می کنید تا موانع را دور بزنید. من این شانس را داشته ام یکی از آنهایی باشم که همیشه توانسته اند آنچه را که می خواهند انجام دهند. حداقل تا الان که اینطور بوده. شاید به این دلیل بوده که بیشتر از اینکه انتقال دهنده پیام باشم، شرایط را سؤال می برم.

 

شما نگران این نیستند که سرنوشتی مشابه جعفر پناهی پیدا کنید؟ ۶ سال محکومیت به زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از ساخت فیلم به جرم “فعالیت علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام”.

زمانی که درحال رانندگی هستید، باید انتظار وقوع حادثه را داشته باشید. برای همین است که کمربند ایمنی تان را می بندید.