ایران، تهدید واقعی یا بلوف ساده

نویسنده

ihodolmert454.jpg

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، روز یکشنبه در رادیو اعلام کرد که “ایران هنوز با فنآوری های لازم برای دستیابی به سلاح هسته ای فاصله زیادی دارد”. او در مصاحبه ای که در جریان گرامیداشت سربازان اسراییلی برگزار می شد افزود: “این کشور [ایران] به هیچ وجه به آنچه که سران آن ادعا می کنند نزدیک نیست.”

نخست وزیر اسراییل با اشاره به بهتر بودن راه های دیپلماتیک خاطرنشان کرد: “من فکر نمی کنم برای بازداشتن ایران از برنامه هسته ای، به عملیات نظامی نیاز باشد. مطمئناً تلاش های دیپلماتیک بی شمار که اسراییل نیز در آنها مشارکت دارد به هدف خواهد رسید. به همین دلیل نباید دیدگاه های مکاشفانه برخی از مقامات را که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد باور کرد.” وی در ادامه گفت: “ایران بزرگ ترین خطر برای ماست، ولی نباید از این مسأله واهمه داشت و با رفتارهای هیستریک با آن روبرو شد.”

اسراییل دولت ایران را بزرگ ترین خطر برای خود می داند و معتقد است برنامه هسته ای این کشور یک خطر بالقوه برای موجودیت اسراییل خواهد بود، به ویژه به این دلیل که رییس جمهور ایران به طور مرتب از حذف اسراییل از نقشه جهان سخن می گوید.

اولمرت از تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت که طی آن تحریم های جدی تری در مورد ایران اعمال شده، استقبال و از آن اظهار خشنودی کرد. این درحالی است که روز 19 دسامبر، مئیر دگان، رییس سازمان اطلاعات و امنیت اسراییل [موساد] گفته بود که اگر برنامه هسته ای تهران با روال کنونی ادامه یابد، ایران “تا سه یا چهار سال آینده” به بمب اتمی دست خواهد یافت.

واکنش روزنامه های آلمانی

از دید روزنامه تاگس سایتونگ، هیچ شک و شبهه ای در این زمینه وجود ندارد: حکومت ایران در ارتباط با برنامه هسته ای خود بار دیگر اظهاراتی را بر زبان آورده که هیچ ارتباطی با واقعیات ندارند. اظهارات این حکومت صرفاً به هدف همراه کردن خیل عظیم مردم و بهره بردن از حمایت آنها از سیاست های نظام بیان می شوند. این روزنامه همچنین می نویسد: “درحقیقت، هر چه تعداد انتقادات از این حکومت افزایش می یابد، نارضایتی مردم ایران نیز بیشتر می شود.”

اما روزنامه فرانکفورتر آلگماینه معتقد است باید تهدیدها را جدی گرفت. سرعت بالایی که در فعالیت های هسته ای ایران به چشم می خورد باید مسؤولین سیاسی کشورهای غربی را که معتقدند دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای یک سناریوی دور و دست نیافتنی است، به فکر وادارد. به نوشته این روزنامه “برنامه هسته ای ایران مشکلی جهانی است که فوری ترین راه چاره را می طلبد”.

روزنامه دی ولت نیز همین عقیده را دارد و می نویسد: “جامعه بین الملل باید خود را برای رویارویی با ایرانی که فنآوری اتمی در اختیار دارد آماده کند”. این روزنامه می نویسد: “اکنون زمان اتخاذ استراتژی های جدید است تا قدرت اتمی ایران را به شکلی قابل اطمینان تحت نظارت و کنترل بگیریم. اکنون زمان آن رسیده که درخصوص امنیت جهانی به یک مشارکت شفاف دست پیدا کنیم.”

همچنین روزنامه زوددویچه معتقد است: “غرب باید به هر قیمت ممکن سیاست هوشمندانه ای را اتخاذ کند تا بدین طریق ایران از چارچوب NPT خارج نشود.” این روزنامه در ادامه می افزاید: “انزوا کردن ایران به وسیله اعمال تحریم و مجازات بی شک منجر به این خواهد شد که حکومت اسلامی راه کره شمالی را در پیش گیرد و از توان هسته ای خود به عنوان عاملی تأثیرگذار در مذاکرات و بازی های ژئواستراتژیک استفاده کند.”

از دید این روزنامه “تنها با داخل کردن هر چه بیشتر ایران در شبکه های همکاری و نظارتی و نه با اتخاذ سیاست های رویارویی است که می توان امنیت بیشتری را در زمینه هسته ای خلق کرد و رویکردهای منع گسترش جنگ افزارهای اتمی را ادامه داد.”

منبع: فرانس پرس، 9 آوریل 2007

مترجم: علی جواهری