سریال تلویزیونی به همین سادگی به کارگردانی افشین اربابی که در گروه فرهنگ و معارف شبکه پنجم سیما تهیه شده، روزهای یکشنبه از همین شبکه پخش می شود. به همین سادگی که در قالب طنز به معضلات و مسائل اجتماعی پرداخته، خیلی زود موفق شد تا جای خود را میان تماشاگران باز کند. دلیل این امر نه فقط حضور بازیگرانی چون علیرضا خمسه و نادر سلیمانی، بلکه تفاوت نگاه نویسندگان این مجموعه و نحوه رویارویی کارگردان با آسیب های اجتماعی است.
به همین سادگی
نویسنده: سیروس میمنت، نیما حسن نیا. کارگردان: افشین اربابی. تهیه کننده: علیرضا عاصم یوسفی. تدوینگران: علیرضا سلطانی، احسان مظفری، محمد رضا خندان. طراح صحنه و لباس: حنا جان نثار. موسیقی: محمد بهروزی. طراح گریم: ناهید غلامی. صدا بردار: سلیم احمدی. عکاس: بهرنگ دزفولی زاده. مجری طرح: مهدی خداوردیان. دستیار کارگردان: مهدی توکلی. مدیر تدارکات: بهرام هنرمند. مدیر فیلمبرداری: سعید ستوده.
بازیگران: علیرضا خمسه، مهتاج نجومی، مرتضی احمدی، رابعه اسکویی، نادر سلیمانی، یوسف تیموری، فلور نظری، امیر سهیلی، کیومرث ملک مطیعی و…
خلاصه داستان: داستان سریال درباره دختر و پسر جوانی است که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند ولی بر سر راه آنها موانعی وجود دارد، وجود این موانع باعث می شود که به زمان دیگری سفر کنند و…
ساده و جذاب
پرداختن به معضلات اجتماعی و آسیب شناسی آنها اتفاقی ست که کمتر در تلویزیون به آن توجه شده و اگر هم توجهی شده کمتر در قالب ساختن مجموعه و سریالی بوده است. “به همین سادگی” از آن دسته آثاری ست که در قالب طنز و کمدی به معضلات پرداخته و تا حد بسیاری در این امر موفق بوده است. فیلمنامه دارای ساختمان روایی بسیار جذاب و خلاقانه ای است. بازی با زمان های مختلف در جهان داستان از نکات برجسته ای است که نویسنده به خوبی از این عنصر بهره جسته و به پرداخت گیرا و جذابی دست یافته است. در واقع مخاطب در ابتدا با جهانی رئالیستیک مواجه می شود و شاهد روابط بسیار واقعگرایانه در میان شخصیت هاست. اما در ادامه داستان با ورود جد بزرگ “علیرضا خمسه” که از زمان گذشته وارد داستان می شود مخاطب با فضایی فانتزی و کمیک مواجه می شود که تاثیر بسزایی در روند روایت دارد.
جد بزرگ را تنها یکی از شخصیت های داستان می تواند ببیند و همین تمهید باعث جذاب شدن موقعیت داستان می شود. روابط شخصیت ها به خوبی ساخته شده است. عنصر دیگری که در فیلمنامه نویسنده به خوبی از آن استفاده کرده، دیالوگ ها می باشد. دیالوگ عنصر بسیار مهم و حیاتی در درام به شمار می آید. دیالوگ پیش برنده وقایع و رویدادها، بازگوکننده درو نیات و خصائص شخصیت ها می باشد. دیالوگ های “به همین سادگی” بسیار روان و موجز به نگارش درآمده و نقطه عطف دیالوگ نویسی فیلمنامه در صحنه های دو نفره جد بزرگ و نتیجه اش “ یوسف تیموری” می باشد که باعث به وجود آمدن لحظات کمیک و فانتزی گیرایی می شود. اربابی در مقام کارگردان دکوپاژی منسجم و ریتمیک را طراحی کرده است. قاب بندی ها با توجه به اینکه بسیار ساده هستند اما به درستی در کنار هم قرارگرفته اند و دارای ریتم مناسبی با توجه به کنش ها هستند.
انتخاب درست بازیگران متناسب با شخصیتها – استفاده بجا و درست از جلوه های اپتیکی میزانسن های روان و هدایت صحیح عوامل از نکات برجسته کارگردانی اربابی به شمار می آید. تنها نکته ای که تا حدی به فضاهای داستان در بعضی از سکانس ها لطمه وارد می کند طراحی لباس و طراحی صحنه است. وقتی مخاطب با شخصیتی در داستان مواجه می شود که از زمانی دیگر وارد جهان داستان شده مطمئنا به لحاظ بصری آن شخصیت با دیگر شخصیت ها تفاوت های فاحشی دارد چه به لحاظ پوشش و چه به لحاظ رفتار. در بخش رفتاری شخصیت؛ علیرضا خمسه بازی قدرتمندی از خود به نمایش می گذارد. اما در بخش پوشش، مخاطب با انتخاب و طراحی لباس مناسبی برای کاراکتر رو در رو نمی شود. در واقع اگر در این بخش هم نظارت و تمرکز بیشتری اعمال می شد تاثیر بسزایی بر کیفیت مجموعه می گذاشت.
در کنار علیرضا خمسه- و بازی گیرای او که به شیوه انتخابی او در کار طنز و کمدی برمی گردد- بازیگرانی چون مرتضی احمدی، رابعه اسکویی، یوسف تیموری و کیومرث ملک مطیعی قرارگرفته اند که همگی سابقه بازی در این ژانر طنز را دارند. “به همین سادگی” نقد رفتارهای نابهنجار افراد و سعی در نقب زدن برای یافتن ریشه این رفتار در جامعه است. گونه ای که تولید آن همیشه برای رسانه تلویزیون لازم و ضروری می باشد.