وبسایت دانشگاه احمدی‌نژاد مسدود شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اتهام به دولت؛ تکذیب وزارت علوم

درگیری‌های وزارت علوم دولت روحانی با دانشگاه جامع ایرانیان، به ریاست‌ محمود احمدی‌نژاد،همچنان ادامه دارد. پس از اطلاعیه دانشگاه ایرانیان درباره مسدود شدن وب‌سایت این دانشگاه توسط وزارت علوم، یک مقام این وزارت‌خانه چنین اتهامی را تکذیب کرد و گفت که هنوز معاونت حقوقی این وزارت‌خانه اقدامی درباره این دانشگاه انجام نداده. 

 حسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، به ایسنا گفت: “وزارت علوم نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد و اگر این اتفاق رخ داده از طرف وزارت علوم نبوده است”.

 به گفته وی: “از آنجا که مجوز این دانشگاه غیرقانونی است، قرار بر این شد که معاونت حقوقی وزارت علوم از طریق مراجع حقوقی… از فعالیت آن جلوگیری کند که هنوز اقدامی صورت نگرفته است”.

 دانشگاه ایرانیان چند روز پیش در اطلاعیه‌ای مدعی شده بود که وزارت علوم، وب‌سایت این دانشگاه را مسدود کرده. این دانشگاه در اطلاعیه خود آدرس، وب‌سایت جدید خود را نیز اعلام کرده بود. 

 در اطلاعیه این دانشگاه که با ریاست‌ محمود احمدی‌نژاد اداره می شود درباره اقدامات وزارت علوم آمده بود: “وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در ادامه تلاش های غیر قانونی برای توقف فعالیت دانشگاه ایرانیان آدرس اینترنتی این دانشگاه را غیر فعال کرد [و] برای جلوگیری از آغاز فعالیت دانشگاه اقدام به مسدودسازی سایت اینترنتی آن نموده و دسترسی کاربران به این وبگاه را با مشکلات زیادی مواجه کردند”.

 این در حالی است که پیش از این مسوولان وزارت علوم خبر از آن داده بودند که این دانشگاه، فاقد مجوز قانونی برای فعالیت است. وزارت علوم ۲۳شهریور ماه سال جاری و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اطلاعیه‌ای هرگونه فعالیت دانشگاه ایرانیان را غیرقانونی اعلام کرده بود.

 همان زمان مصطفی افضلی‌فر، سخن‌گوی کمیسیون اصل نود مجلس، با غیرقانونی خواندن هرگونه اقدامی برای جذب دانشجو از سوی دانشگاه ایرانیان، گفته بود: “وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طبق مقررات از فعالیت دانشگاه ایرانیان جلوگیری کنند. فعالیت این دانشگاه به علت اخذنکردن مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح ممنوع است… با بررسی مجدد این پرونده در صورت محرز شدن تخلف این دانشگاه، پرونده آن به مراجع ذی‌صلاح و قوه قضاییه ارسال می‌شود”. 

 دلیل این مساله واریز ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب این دانشگاه درآخرین روز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اعلام شده بود.

 در نهایت مسئولان دانشگاه ایرانیان مدعی شدند که “به دلیل جلوگیری از ایجاد شبهه”، “کمک دریافتی” از دولت را به نهاد ریاست جمهوری بازگردانده‌اند.

 حمید بقایی، معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان، روز چهارشنبه، ۱۰ مهرماه، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور، از او کمکی معادل “حداقل” ۵۰ میلیارد تومان طلب کرده بود.

 معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان علاوه بر کمک ۵۰ میلیاردی، همچنین چندین ساختمان در تهران و مراکز استان، زمینی حدودا ۲۰۰ هکتاری در اطراف تهران، و همکاری مسئولان در دولت آقای روحانی را خواستار شده بود.

چند ماه بعد نیز حسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفته بود: “ما چیزی به نام دانشگاه ایرانیان که مجوز داشته باشد در کشور نداریم”.