انتقاد قانونگذاران آمریکا از نامه اوباما

فاکس نیوز
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از نامه اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای

نامه باراک اوباما به رهبر ایران موجب واکنش تند نمایندگان کنگره آمریکا شده است.

جان مک‌کین از آریزونا و لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی در بیانیه‌ مشترکی گفته‌اند: “این بسیار زننده است، در حالیکه نیروهای معتدل سوری خواستار کمک آمریکا هستند و درخواست‌شان به گوش کر کاخ سفید فرو نمی‌رود، پرزیدنت اوباما از آیت‌لله خامنه‌ای می‌خواهد به نبرد علیه داعش بپیوندد.”

آسوشیتد پرس هم وجود این نامه را که اولین بار توسط وال استریت ژورنال فاش شد تایید کرده است. به گفته وال استریت، اوباما ماه گذشته به خامنه‌ای نامه نوشته و در آن منافع مشترک در مبارزه با داعش را خاطرنشان کرده است و همکاری در این جبهه را به برنامه هسته‌ای ایران ربط داده است.

آمریکا، ایران و مذاکره‌کنندگان دیگر با مهلت ۲۴ نوامبر برای مذاکرات هسته‌ای مواجه هستند.

اما مک‌کین و گراهام می‌گویند، ایران در حال سوخت‌رسانی به خشونت‌هاست و از شبه‌نظامیان تندرو در عراق حمایت می‌کند و “هرکاری می‌کند تا به ماشین کشتار بشار اسد کمک برساند.”

آن‌ها هشدار دادند: “پیامدهای این چانه‌زنی آخرین و بهترین فرصت سوری‌ها برای زندگی در آزادی بدون رژیم وحشی اسد را از بین می‌برد.”

یک منبع در کنگره آمریکا به فاکس‌نیوز گفت، این نامه پیشروی‌های آن‌ها با کشورهای سنی را با اشکال مواجه می‌کند و اشاره می‌کند، رئیس‌جمهور باید کنگره را از این مجاری پنهانی مطلع می‌کرد.

این منبع گفت: “این همه‌چیز را به فنا داد.” دولت ایران شیعه است و دولت اسلامی یک گروه تروریستی سنی است.

ایران در ائتلاف آمریکا حضور ندارد، اما علیه داعش در خاک عراق می‌جنگد. با این حال، منافع ایران در شکست داعش با منافع دولت اوباما متفاوت است. ایران حامی پر و پا قرص اسد است، که آمریکا با آن مخالف است.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، سیاست آمریکا تغییری نکرده و آمریکا “به هیچ‌وجه در مورد مبارزه با داعش با ایران همکاری یا هماهنگی نظامی نداشته است.”

وی همچنین گفت، هیچ ارتباطی بین این مسئله و مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد و گزارش‌ها را غیردقیق خواند.

روز جمعه، مایک راجرز جمهوری‌خواه، رئیس کمیته اطلاعات کنگره، این نامه را “واقعا نگران‌کننده” خواند و افزود این موضوع می‌تواند به اتحاد شکننده آمریکا در خاورمیانه آسیب برساند.

راجرز روز جمعه در MSNBC گفت: “می‌توانم به شما بگویم این موضوع به مبارزه با داعش و همکاری با کشورهای عرب سنی آسیب می‌زند.”

با این حال، برخی می‌گویند هنوز زود است تا در مورد دلیل اوباما برای فرستادن نامه و پیامدهای احتمالی آن قضاوت کنیم.

گیلین ترنر، از اعضای سابق شورای امنیت ملی در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و بیل کلینتون به فاکس نیوز گفت: “قبل از این‌که در مورد تصمیم رئیس‌جمهور نظر بدهیم باید بدانیم چرا این کار را کرده است.”

ترنر اعتقاد دارد مناسبات با ایران در سال‌های اخیر تغییر کرده است، خصوصا این‌که داعش یک دشمن مشترک در منطقه است.

وی گفت: “این که می‌گویید رئیس‌جمهور باید در مورد قانون‌گذاران با ملاحظه رفتار کند درست است اما در عین حال رئیس‌جمهور در یک موضع یگانه‌ای قرار دارد.”

مقامات آمریکا این احتمال را که توافق هسته‌ای می‌تواند در را روی مسایل دیگر باز کند رد نکرده‌اند، اما سعی دارند مذاکرات حساس هسته‌ای را با موضوع دیگری ترکیب نکنند. آمریکا و طرف‌های مذاکره‌کننده نگران این هستند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد و ایران این موضوع را رد کرده و می‌گوید فعالیت‌هایش منحصرا صلح‌آمیز است.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، اوباما از آغاز ریاست‌جمهوری خود چهار بار به رهبر ایران نامه نوشته است.

منبع: فاکس نیوز - 7 نوامبر