ونسان لندون؛ راه دراز تا کن

نویسنده

» چهره روز

 

ونسان لندن، بازیگر فرانسوی متولد ۱۹۵۹، امسال با فیلم “قانون بازار” برای اولین بار در جشنواره کن حضور یافته. او بازیگری را در سال ۱۹۸۳ با فیلم “شاهین” آغاز کرد و در آن نقش یک بازرس را ایفا نمود.

 

او در سال های ۱۹۸۰ در فیلم های بسیاری در نقش دوم ظاهر شد و در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار تصویرش بر روی آگهی فیلم “دانشجو” ساخته “کلود پینوتو” نقش بست. او در این فیلم نقش یک نوازنده بوهمی را ایفا می کند که عاشق استادی در دانشگاه سوربن با بازی “سوفی مارسو“، بازیگر معروف فرانسوی، می شود. او یک سال بعد جایزه “ژان گابن” را بخاطر این فیلم دریافت کرد.

 

او که تاکنون سه بار نامزد دریافت جایزه سزار بهترین بازیگر شده، یکی از بازیگران محبوب سینمای فرانسه است. در سال ۱۹۹۷، بنوا ژاکو، کارگردان فرانسوی، با به کار گرفتن وی در فیلم “آسمان هفتم”، او را وارد سینمای مؤلف کرد.

ونسان لندون تاکنون نقش های پیچیده بسیاری را ایفا کرده، ولی بیش از هر چیز با فیلم های “بخاطر او” [سال ۲۰۰۸] ساخته فرد کاوایه و “خوش آمدی” [سال ۲۰۰۹] ساخته “فیلیپ لیوره” شناخته می شود.

 

ریموند لندون، پدربزرگ او، دادستان و شهردار “اترتا” [شهری در شمال غربی فرانسه در استان نرماندی] بود که درعین حال در تأسیس دولت اسراییل نیز نقش داشت. آندره سیتروئن، صنعتگر فرانسوی و مؤسس کارخانه اتومبیل سازی سیتروئن، دایی پدربزرگ او ریموند لندون بود.