نتانیاهو: هیچ چیز تغییر نخواهد کرد

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نگاه رهبران اسرائیل به انتخابات ایران

بیت المقدس – سران اسرائیل با مخلوطی از سکوت و هراس به تماشای انتخابات ریاست جمهوری ایران نشسته اند، این در حالی است که مقامات ارشد در اینجا می گویند دلیلی برای اعتقاد به این موضوع وجود ندارد که دولت جدید در تهران از دستیابی به سلاح های اتمی دست خواهد کشید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید: “درخواستم این است که هیچ کس خودش را گول نزند.”

 او هفته گذشته در دیدار با اعضای پارلمان اسرائیل خاطرنشان کرد: “نتایج انتخابات ایران هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد.”

اخطار بخش های دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل در این باره واضح است.در کاخ سفید مقامات اسرائیل ایالات متحده را به خطر وضع تحریم های سخت تر علیه ایران ستودند، اما در عین حال این نگرانی را مطرح کردند که ایالات متحده تهدید نظامی محکمی که بتواند جاه طلبی های هسته ای را خنثی کند بروز نداده است.

اسرائیل اصرار دارد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به کشوری که برای تل آویو تهدیدی حیاتی به شمار می آید توجه کامل نمی کنند.

نتانیاهو می گوید هرچند ایران از آنچه اسرائیل “خط قرمز” می نامد ـ– یعنی ذخیره مقدار کافی اورانیوم غنی شده که به سرعت قابلیت تبدیل به بمب اتم را داشته باشد ـ– عبور نکرده اما برنامه اتمی ایران به سرعت در حال حرکت به سوی جلو است. این هفته وزیر اطلاعات و استراتژی اطلاعات هشدار داد که بر اساس پیش بینی او ایران نه به دنبال ساخت یک یا دو بمب هسته ای بلکه در جستجوی تاسیس زرادخانه ای با صدها کلاهک است.

شش کاندیدای باقی مانده در رقابت ریاست جمهوری ایران دیدگاه های متفاوتی در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی ـ- از میانه روی تا محافظه کاری ـ– مطرح کرده اند اما به باور رهبران اسرائیل پاسخگوی همه مسائل ایران آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران است.

وزیر اطلاعات اسرائیل می گوید: “ایران کشور متفاوتی است. تا به حال هرگز یک حکومت متعصب مذهبی مجذوب بمب اتمی نشده است.”

یوزی ربیع مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تل آویو می گوید: “پیام غیر مستقیم اسرائیل به ایالات متحده این است که ایده صبر تا پس از انتخابات ایران، برای اینکه ببینیم چه می شود، اتلاف وقت بوده است.”

ربیع می گوید :“اسرائیل دارد به این نتیجه می رسد که آمریکا برای پشتیبانی از اسرائیل حضور نخواهد داشت، مانند قبلا که در خاورمیانه حاضر نبودو ما تنها خواهیم ماند.”

او می گوید نگرانی های اسرائیل در هفته های اخیر پس از آنکه بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به کمک متحدانش، روسیه و شبه نظامیان حزب الله لبنان و حامی اش ایران، اوضاع را در دست گرفته افزایش یافته است.

ربیع می گوید: “حالا ما با بحران جدیدی روبرو هستیم، یک بازی جدید تمام عیار. روسیه فشار می آورد، ایالات متحده مردد است، اسرائیل گیج شده است و ایران احساس قدرت می کند.”

منبع : واشنگتن پست – 12 ژوئن