اسناد ویکی‌لیکس قابل اعتماد است

نویسنده
جلال یعقوبی

» افشاگری‌های جدید درباره عربستان و ایران

انتشار اسناد جدید ویکی‌لیکس درباره عربستان، به افشاگری در صحنه سیاسی ایران هم انجامیده است. اگرچه همه اسنادی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس در اختیار دارد هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته و قرار است که در روزهای آینده بخش های دیگری نیز بر اسناد تازه‌منتشر شده اضافه شود، اما همان بخش اولیه نیز خبرساز بوده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که “ارتش سایبری یمن” در “ماه می گذشته یک نسخه از کل اسناد فاش شده را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.” فارس توضیح نداده که اگر این اسناد در اختیار خبرگزاری فارس بوده، چرا تاکنون هیچ کدام را منتشر نکرده است.

این خبرگزاری همچنین در خبری تاکید کرد که بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، عربستان به دنبال تغییر نظام در ایران است. در این گزارش از قول یکی از سفرای عربستان آمده است: “ در نهایت می‌توان با هماهنگی میان تلاش‌ها و متحد کردن اقدامات چند کشور در منطقه برای مقابله با توسعه نفوذ ایران، باید درباره آنچه ایران در منطقه انجام می‌دهد، آگاهی‌بخشی کرد و در این راه می‌توان از مبلغان مذهبی سنی که ادعاهای ایران و شیعه را باطل کند، نیز بهره برد.”

این خبرگزاری در گزارشی دیگر به نقل از ویکی‌لیکس اعلام کرد که “عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی شخصا با صدور دستوری توقف فوری پخش شبکه ایرانی «العالم» از ماهواره «عرب‌ ست» را خواستار شده بود.”

در این میان انتشار نام عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد سابق جمهوری اسلامی در این اسناد توجه بیشتری را جلب کرده است. در یکی از این اسناد تاکید شده که مهاجرانی بیش از صدهزار دلار از عربستان برای تحصیل فرزندش، علی، دریافت کرده است.

خبرگزاری فارس با اشاره به اسناد ویکی‌لیکس در اینباره نوشت: “این سند که تاریخ آن برای ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۱ است اشاره می کند که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تامین شده است. این سند اشاره دارد که سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از ۱۲ هزار پوندی برای هرسال تحصیلی(4 سال_از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵) و هزینه‌ای بالغ بر ۴۲۵۶ پوند برای هزینه‌های زندگی آقازاده اصلاحات را تامین می‌کند.”

روزنامه کیهان نیز در گزارشی با عنوان “انتشار اسناد تازه ویکی‌لیکس از ارتباط فتنه‌گران با دربار آل‌سعود” آورده است: “یکی از سندهای منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در لندن هزینه تحصیل پسر عطا الله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و از فعالان فتنه ۸۸ را تامین کرده‌ است.” کیهان از سفر محرمانه فائزه هاشمی به عربستان هم خبر داده و اضافه کرده است: “در یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس با عنوان “زیبای صورتی”به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته شده است. این سند در رده اسناد محرمانه ویکی لیکس قرار دارد و مربوط به سال ۱۹۹۹ است. در بخشی از این سند آمده است: فائزه رفسنجانی، دختر رئیس جمهور سابق ایران، به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران… در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ ۱۳ ژوئن، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، او به مدت ۳۰ دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم درحالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار ملروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.”

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه نیز از “۶۵ هزار پوند؛ هدیه خوش خدمتی وزیر فرهنگ اصلاحات به آل سعود” و “پول کثیف عربستان در حساب اتاق فکر لندن” خبر داده است. در بخشی از گزارش این خبرگزاری نیز آمده است: “ مهاجرانی از بوقچی‌های رسانه ای فتنه ۸۸ و از لندن نشین های اپوزوسیون است که حضور فعالی در تلویزیون BBC فارسی دارد. سند منتشر شده سایت ویکیلیکس، گرچه تاسف انگیز و تایید کننده خیانت های وزیر فرهنگ دولت اصلاحات نسبته ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما تعجب بر انگیز نیست. چرا که مهاجرانی سابقه ای طولانی در همکاری علیه کشورش با آل سعود دارد.” این خبرگزاری اضافه کرده است: “ میانه‌های سال ۹۲ بود که خبر رفت و آمد مهاجرانی به دربار پادشاه و ولیعهد آل سعود رسانه‌ای شد، حتی تصویری نیز از حضور مهاجرانی در بزم پادشاه آل‌سعود در کاخ جده نیز در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ نکته جالب اینکه، مهاجرانی در این مهمانی تنها نبود و «علیرضا نوری زاده» پادوی رسانه‌های ضد انقلاب نیز او را همراهی می‌کرد.”

حبرگزاری میزان با اشاره به حضور مهاجرانی در میان “فتنه‌گران” اضافه کرده است: “مهاجرانی در ایام فتنه ۸۸ علاوه بر عضویت در حلقه ۵ نفره لندن و قلمفرسایی در سایت جرس، با شبکه بی بی سی فارسی نیز همکاری تنگاتنگی را برقرار کرد؛ البته برخی اسناد هم حاکی از حضور وزیر مستعفی دولت اصلاحات در جلسات میز ایران سرویس جاسوسی خارجی انگلیس MI6 است.”

استناد راستگرایان تندرو به اسناد ویکی‌لیکس در حالی صورت گرفته است که آنها قبلا این اسناد را جعلی و توطئه سازمان های اطلاعاتی امریکا دانسته‌اند. برای نمونه محمدجواد لاریجانی، دبیرکل شورای عالی حقوق بشر ایران و معاون قوه قضائیه در آذرماه سال ۱۳۸۹ طی سخنانی افشاگری ویکی لیکس را توطئه آمریکا دانسته بود: “ واشنگتن این اسناد را منتشر کرده با این هدف که فشار افکار عمومی جهانی روی آمریکا کاهش یابد.[…] افشای اسناد دیپلماتیک توسط ویکی لیکس، یک توطئۀ حساب شدۀ آمریکا برای ترمیم وجهه و تصویر جهانی این کشور است. “ لاریجانی گفته بود: “احتمال دارد که حدود ده درصد این مدارک اصل باشد اما حتی این بخش از اسناد هم چندان ارزشی ندارد.”

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت نیز در همان زمان تاکید کرده بود که “ این اطلاعات درز پیدا نکرده است بلکه منظم و برنامه ریزی شده منتشر می شود و اهداف سیاسی دنبال می کند. از نظر ما این اطلاعات فاقد اعتبار حقوقی است برای اینکه بخش هایی از دولت آمریکا اسنادی را تولید و منتشر می‌کند و خودشان نیز به استناد آن اسناد قضاوت می‌کنند.” احمدی‌نژاد این اطلاعات را بیشتر “شبیه جنگ روانی و بازی اطلاعاتی” دانسته و گفته بود: “اطلاعات منتشر شده فاقد ارزش حقوقی است و مطمئنا اثر سیاسی به آن شکلی که آنها می خواهند نخواهد داشت زیرا ملت‌ها آگاه شده‌اند و این بازی‌ها در مناسباتشان تاثیری ندارد.”

در آن زمان اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده بود علیه “نظام” تلقی می‌شد. از جمله اینکه سندی منتشر شده بود که بر اساس آن در انتخابات سال ۱۳۸۸ تقلب شده بود و سپاه پاسداران مدیریت این تقلب را بر عهده داشت.

در سند مزبور آمده بود: “ در آراء کسب شده، حدود ۲۶ میلیون به میر حسین موسوی از ۴۲ میلیون کل رای‌ها، ۱۰ تا ۱۲ میلیون کروبی اختصاص داشته و احمدی نژاد در بیشترین حالت ۴ تا ۵ میلیون رای آورده و بقیه آرا را محسن رضائی کسب کرده است.”

در بخش دیگری از سند مزبور تاکید شده بود: “ تقلبی سیستماتیک در شمارش آرا صورت گرفته (حتی معلوم نیست که آرا شمرده شده باشد) با این هدف که در همان مرحله اول پیروزی بزرگی برای احمدی نژاد ساخته شود.” همچنین اینکه “قبل از انتخابات، گروهی از فرماندهان سپاه رهبر جمهوری اسلامی را قانع کرده بودند که می توان نامزد مطلوب را با هزینه کمی برنده کرد.”

در آن روزها خبری هم در مورد درگیری در یکی از جلسات شورای عالی امنیت ملی منتشر شده بود که بر اساس آن فرمانده سپاه به صورت احمدی نژاد سیلی زده بود.

از طرفی دیگر در اسناد منتشر شده سال ۱۳۸۹ آمده بود که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، و همچنین سفیر عربستان در آمریکا، از مقامات ایالات متحده درخواست کرده بودند برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند. آنها به مقامات ارشد آمریکا گفته بودند “سر مار را قطع کنید.”