ایران با آژانس همکاری نمی‌کند

نویسنده
حسین محمدی

» نشست جلیلی – اشتون برای چه بود؟

پس از برگزاری همزمان مذاکره ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیدار کاترین اشتون با سعید جلیلی، به نظر می‌رسد که طرف غربی از روند مذاکرات راضی نیست. در داخل کشور هم صدائی ها به بی فایده بودن این نشست برخاسته است.

یوکیا آمانو،‌ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که جمهوری اسلامی با این آژانس در مورد مسایل مربوط به فعالیت های اتمی اش همکاری نمی کند. وی اضافه کرده است که هوز برای آژانس مشخص نیست که برنامه اتمی ایران هدف نظامی دارد یا خیر.

پیش از این هرمان ناکارتس، پس از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی در مقر آژانس، گفته بود که “بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند”. وی اضافه کرده بود که تاریخی برای دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی با “سازنده” خواندن این مذاکرات گفته بودند: “گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد”.

سعید جلیلی نیز پس از دیدار با کاترین اشتون، چنین درباره این گفت‌وگوها سخن گفته بود: “ما آمادگی لازم را داریم که گفت‌و‌گوها را تا هر زمان که آن‌ها بخواهند، ادامه دهیم. این گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد از انتخابات ادامه پیدا کند زیرا که این موضوعات، ملی و فراجناحی است و مورد پشتیبانی همه مردم و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است”.

وی همچنین ادامه داده بود که “قرار شد با ایده‌های جدید برای موضوعات متقابل، تعامل بیشتری صورت گیرد و گفت‌وگوها را ادامه دهیم”.

پیش از این مقام‌های مسوول غربی گفته بودند که جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات وقت نامحدود ندارد و باید هر چه سریع‌تر تکلیف برنامه هسته‌ای خود را روشن کند.

گفته می‌شود که در گفت‌وگو میان جلیلی و اشتون، گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد. گروه ۱+۵ این بار همچنین خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

شورای امنیت با تصویب چند قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

هم‌زمان با این دیدارها، فرانسه خواستار وضع “تحریم های تاثیرگذار” علیه ایران شده است. وزیر دفاع فرانسه گفته است که “برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و اروپا باید تحریم‌های تاثیرگذارتری علیه این کشور وضع کنند”. وی دلیل این پیشنهاد را چنین توضیح داده است: “با توجه به این که موضع ایران انعطاف‌بردار نیست، رویکرد دوگانه کنونی برای تحریم و مذاکره همزمان، باید به ما اجازه دهد در ماه‌های آینده فشار را بر ایران افزایش دهیم.”