فیس بوک، تهدید ارزش های اسلامی

نویسنده

» گزارشی از رادیو اروپای آزاد درباره هشدار مقامات ایرانی

مقامات ایرانی این هفته هشدار دادند که توسعه شبکه های اجتماعی به جامعه آسیب می رساند و اعلام کردند که 17 میلیون عضو ایرانی فیس بوک، تهدیدی برای ارزش های اسلامی کشور هستند.

مهدی جعفری، رئیس بخش تکنولوژ و اطلاعات بسیج در جمعی از معلمان  در آمل اعلام کرد که نباید تاثیرشبکه های اجتماعی را در جامعه ایرانی نادیده گرفت.

او گفت که سیصد هزار وب سایت ایرانی با هدف زیر سووال بردن کشور و اعتقادات اسلامی در ایران، فعالیت می کنند.

اظهارات وی نشاندهند فضای خفقان آور حاکم بر محیط مجازی در ایران است جایی که بلاگر ها و دیگران مورد آزار قرار می گیرند و دستگیر می شوند. حکومت ایران همواره تلاش می کند تا راه  های دستیابی ایرانیان به شبکه های اجتماعی را محدود کند.

جعفری که شبکه های اجتماعی را “تاثیرگذارترین عامل جنگ نرم علیه ایران” توصیف کرد، گفت که حکومت های استکباری و امپریالیسیتی ( آمریکا) از این شبکه های اجتماعی برای اجرای اهداف خود استفاده می کنند.

جعفری گفت: “شبکه های اجتماعی چنان پیشرفته اند که فیس بوک به تنهایی هشتصد میلیون عضو دارد.” وی به معلمان هشدار داد: “از آنجا که تبادل اطلاعات در شبکه های اجتماعی را نمی شود کنترل با پیگیری کرد، سایت هایی مثل فیس بوک ارزش های اسلامی ایران را تهدید می کنند.”
وی همچنین درمورد بازی های کامپیوتری و فیلم ها هشدار داد که با اهداف سیاسی و فرهنگی خاص ساخته شده و هدف آن تاثیر بر جوانان است.

امین ثابتی، بلاگر و کارشناس تکنولوژی اطلاعات به رادیو فردا گفت که فیس بوک هرگز اعلام نکرده  است که چند ایرانی عضو آن هستند اما بعد از انتخابات مخدوش سال 2009، مردم که می خواستند عصبانیت خود را از حکومت خالی کنند، از فیس بوک برای این کار استفاده کردند.

 

از آنجایی که در دهه گذشته استفاده از اینترنت در  ایران افزایش داشته است، حکومت با فیلتر کردن سایت های خارجی و سایت های ایرانی خارج از ایران تلاش کرد تا این روند را آهسته کند. ایران در آخرین فهرست “دشمنان اینترنت” که از سوی خبرنگاران بدون مرز منتشر می شود، یکی از بدترین حکومت ها در زمینه آزادی اینترنت است.

محمد مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، شبکه های ماهواره ای، فیس بوک و چت را عوامل جنگ نرم علیه ایران برشمرد. او به کمیسیون امور اجتماعی مجلس گفت که غرب از همه قدرتش علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند و این کار را از طریق صدها شبکه ماهواره ای فارسی زبان و فیس بوک و توییتر انجام می دهد.

رادیو اروپای آزاد، 6 اکتبر