از انتقال به انفرادی دونفره تا حکم تبعید

نویسنده
سارا اصفهانی

» گزارش آخرین وضعیت زندانیان سیاسی

با وجود همه وعده های دادستان جدید، دستگیرشدگان بعد از کودتای انتخاباتی همچنان در شرایط مبهمی به سر می برند ودر حالیکه از انتقال آنان به انفرادی های “دو نفره” خبر می رسد، احکام جدیدی نیز پیش روی آنها نهاده شده است که از تبعید و ترک حرفه تاتهدید و زندان و شلاق را در بر می گیرد.

مهدی محمودیان روزنامه نگار و فعال حقوق بشر عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در آخرین دیدار با خانواده خبر  داده که بازجویان وی را به تبعید تهدید کرده اند.براساس گزارش سایت خبری نوروز بازجویان از محمودیان خواسته اند برای چهار سال از تهران خارج شود و روزنامه نگاری را نیز برای همیشه کنار بگذارد. این عضو جبهه مشارکت از تاریخ 25 شهریور که دستگیر شده است تا به امروز در سلول انفرادی نگهداری می شود.

 

دادگاه صفایی فراهانی

وکیل مدافع صفایی فراهانی از برگزاری دادگاه رئیس سابق فدراسیون فوتبال و نماینده دوره ششم مجلس در روز شنبه 23 آبان خبر داد.به گفته وی فراهانی دادگاه در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه می شود و وی جهت دیدار با موکل خود روز گذشته به زندان اوین مراجعه کرده است. محسن صفایی فراهانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در تاریخ 24 خردادماه دستگیر شد و در هفته های اخیر مانند سایر زندانیان به یک سلول انفرادی دو نفره منتقل شده است.

 

تعویق در آزادی زیدآبادی

علیرغم درخواست اولیه برای تودیع وثیقه‌ دویست میلیون تومانی از سوی دادگاه، قاضی شعبه‌ 26 دادگاه انقلاب از دریافت وثیقه برای آزادی احمد زیدآبادی خوددداری کرد.این درحالی است که زیدآبادی در جلسه‌ دادگاه روز یکشنبه هفته جاری، دو اتهام اصلی وارده بر خود مبنی بر “تبلیغ علیه نظام” و “تبانی در جهت اغتشاشات از طریق دعوت از عبدالله نوری برای کاندیداتوری در انتخابات گذشته” را قویا رد کرده بود.

به گفته مهدیه محمدی، همسر زیدآبادی به سایت “بامداد خبر” وی از زمان دستگیری تاکنون نزدیک به پنج ماه است که بدون صدور قرار بازداشت موقت و با قرار وثیقه در بازداشت به سر می‌برد.

 

آخرین وضعیت صادقی و اسدی زیدآبادی

وکیل مدافع محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم که جهت پیگیری وضعیت او به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، خبر داد که برای وی قرار بازداشت صادر شده و صادقی به این قرار اعتراض کرده است.به گزارش سایت ادوار نیوز، موسوی، وکیل مدافع وی اظهار داشت: “از آنجایی که محمد صادقی به قرار بازداشت خود اعتراض کرده است، پرونده وی برای رسیدگی به این اعتراض به شعبه 26 دادگاه انقلاب ارسال شده و پس از رسیدگی، مجددا به شعبه 7 بازپرسی ارجاع داده خواهد شد”.

همچنین به گفته همسر حسن اسدی زیدآبادی وی در تماس با منزل از سلامتی خود خبر داده اما در مورد مکان نگهداریش صحبتی نکرده است. حسن اسدی نیز نسبت به صدور قرار بازداشت اش اعتراض کرده است.

محمد صادقی و حسن اسدی دو عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران، غروب روز 12 آبان ماه در منازلشان بازداشت شدند. این دو در ماه های گذشته نیز بارها به نهادهای امنیتی احضار شده بودند.

 

حضور مشروط حضور کلوتید ریس دردادگاه

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد کشورش برای حبس نشدن کلوتیلد ریس، پیش از صدور حکم دادگاه او از جمهوری اسلامی ضمانت رسمی خواسته است.کلوتیلد ریس، مدرس ۲۴ ساله زبان فرانسه، روز دهم تیرماه هنگام خروج از ایران به اتهام جمع‌آوری اطلاعات برای سفارت فرانسه در تهران درباره اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد.وی در اواخر مردادماه با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد و قرار شد تا زمان صدور حکمش از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ایران در سفارت فرانسه در تهران اقامت کند.

 

روزنامه نگار دانمارکی آزاد شد

“گیلز کروگسگارد” روزنامه نگار دانمارکی که روز 13 آبان در حاشیه مراسم راهپیمایی در تهران بازداشت شده بود، روز گذشته آزاد شد.روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تکمیل تحقیقات، دستور آزادی متهم یاد شده توسط بازپرس پرونده صادر و با تایید عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران عصر سه شنبه به زندان اوین ابلاغ شد.بنابر گزارش اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، کروگسگارد برای کار بر روی یک تحقیق دانشگاهی درباره سیاست ایران به ایران سفر کرده بود.

 

محکومیت فرزند شهید به زندان و شلاق

سهیل نویدی یکتا، از متهمان حوادث پس از انتخابات از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به 7 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.براساس کیفرخواست صادره از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران، وی به اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی متهم شده است. وی فرزند مرتضی نویدی یکتا از شهدای جنگ تحمیلی است.

همزمان مجید مقیمی، یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته است.او که دیروزجمعی از فعالان حقوق بشر با خانواده اش دیدار کردند، صبح روز 7 تیرماه، دستگیر شد. در این روز سه نفر که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند با حضور در منزل مقیمی، پس از تفتیش وسایل شخصی و بستن چشمان مجید مقیمی، وی را بازداشت و از منزل بردند.به گفته‌ خانواده مجید مقیمی، وی به مدت 12 روز در پلیس امنیت گیشا نگه‌داری ‌شده است. در این مدت، وی با ضرب و شتم و شکنجه مواجه بوده به حدی که یک طرف بدن وی کاملا سیاه شده و او مدت‌ها از ناحیه‌ی دنده دچار درد شدید بوده است. پس از گذشت 12 روز، مقیمی به قرنطینه‌ی زندان اوین انتقال می‌یابد. وی در تماس‌ با خانواده‌اش از شکل بازجویی‌ها در قرنطینه‌ی اوین سخن گفته است. در این بازجویی‌ها، در حالیکه دست‌ها، پاها و چشمان وی را بسته بودند و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، او را وادار به امضای اعترافنامه ای کردند. به گفته وی، سرانجام زمانی که او را تهدید به آزار و اذیت مادر و اعضای خانواده‌اش می‌کنند، اعتراف می‌کند که در تظاهرات شرکت کرده است.