قاچاق اسلحه در نیجریه

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل از پرونده ایران

روز دوشنبه یک ایرانی و همدست نیجریایی او به جرم برنامه ریزی برای قاچاق سلاح به غرب آفریقا به پنج سال زندان محکوم شدند.

عظیم آقاجانی و همدست او عثمان عباس جگا هر دو از دادگاه خواستار تخفیف شدند که قاضی دادگاه از دادن حداکثر حکم یعنی حبس ابد به آنها خودداری کرد. این دو تا به اینجا دو سال را در زندان در انتظار حکم بوده اند.

این پرونده در سال 2010 آغاز شد که در آن ماموران 13 کانتینر ایرانی را که در آنها سلاح‌های مختلف زیر محموله کاشی پنهان شده بود، کشف کردند.

به گفته مقامات، مقصد این محموله گامبیا در غرب آفریقا بوده است. مسئولان نیجریه ادعا کردند که قرار بوده این سلاح‌ها در انتخابات 2010 این کشور توسط گروه های تشنه قدرت مورد استفاده قرار گیرد، اما مقامات اسرائیلی ابراز کردند که مقصد این محموله می‌توانسته نوار غزه بوده باشد.

پس از آن آقاجانی و جگا را دستگیر کردند و در نهایت آنها به پنج جرم به خاطر قاچاق سلاح متهم شدند و قاضی در جلسه روز دوشنبه آنها را از یک جرم تبرئه و در چهار مورد دیگر گناهکار شناخت.

قاضی با جگا همدردی کرد و گفت که می‌داند او می‌خواسته به دوستش کمک کند و مقداری پول بدست آورد؛ او گفت که شکی در مورد باقی جرایم ندارد. با این حال قاضی حبس ابد را برای آنها تعیین نکرد.

دادستان در مورد حکم داده شده اظهار نظر نکرد اما وکیل آقاجانی گفت دادستان نتوانسته جرایم آنها را ثابت کند و به حکم اعتراض می‌دهد.

وی پس از جلسه به خبرنگاران گفت: «به نظر من فشار جامعه بین‌المللی بر روند این پرونده تاثیر گذاشته است.»

دیپلمات‌های ایرانی در جلسه دادگاه شرکت کردند اما از اظهارنظر خودداری کردند. سازمان ملل و دولت آمریکا آقاجانی را از طریق شرکت بهینه با نیروی سپاه قدس مرتبط دانسته‌اند. این شرکت انتقال سلاح‌های ضبط شده به نیجریه را سازماندهی کرده بود.

این حکم در زمانی صادر می‌شود که حساسیت زیادی در مورد فعالیت‌های ایران در آفریقا وجود دارد. روز ششم ماه مه یک دادگاه کنیایی دو تبعه ایرانی را به اتهام برنامه ریزی برای حمله به منافع غربی و به حبس ابد محکوم کرد. مقامات ضدتروریسم کنیا گفته‌اند هر دوی آنها وابسته به سپاه قدس بوده‌اند.

در ماه فوریه مقامات نیجریه گفتند یک گروه تروریستی را که توسط ایرانی ‌ها حمایت می‌شوند منهدم کرده اند؛ این گروه از رفت و آمد آمریکایی ها و اسرائیلی ها اطلاعات جمع می‌کردند. ایران این اتهام را جعلی خوانده است.

به رغم این پرونده‌ها، ایران روابط عادی دیپلماتیک خود را با نیجریه حفظ کرده است. سرویس رادیویی تهران، برنامه ای به زبان مردم مسلمان شمال نیجریه پخش می‌کند. ایران از اقلیت شیعه نیجریه حمایت مستقیم و غیرمستقیم می‌کند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل - 13 مه