فشار بر خانواده برای تکذیب اعتصاب غذا

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» غنچه قوامی وارد اعتصاب غذای خشک شد

خانواده غنچه قوامی می گویند که روز گذشته برای ملاقات با او به زندان اوین رفته اند اما آنها را به اتاقی با چند دوربین فیلمبرداری منتقل کرده و از آنها خواسته اند اعتصاب غذای دخترشان را تکذیب کنند. ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد که از پدر و مادرش خواسته اند نامه ای را امضا کنند که در این نامه اعتصاب غذای غنچه قوامی تکذیب شده بود.

به گفته ایمان قوامی، پدر و مادرش از امضای چنین نامه ای و همچنین مصاحبه جلوی دوربین خودداری کرده اند اما سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی بعد از این ماجرا دچار شوک عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

غنچه قوامی از ۱۰۵ روز پیش در بند ۲ الف سپاه در زندان اوین زندانی است وبه گفته خانواده اش از ۱۱ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد. برادرش می گوید که او از روز گذشته وارد اعتصاب غذای خشک شده است. ایمان قوامی توضیح می دهد: دیروز صبح مادرم، دفتر معاون دادستان رفته بود که غنچه هم آنجا بوده. غنچه می خواست شکایت کند و شکایت نامه بنویسد به خاطر مسائلی که اتفاق افتاده قضیه آقای دهلوی و… معاون دادستان هم خیلی خوب برخورد کرده و گفته پی گیری می کنیم. غنچه هم به مادرم گفته همچنان اعتصاب است و فقط آب و چایی می خورد اما قند هم حتی نمی خورد.

او می افزاید: دیروز برای ساعت ۲ یک قرار ملاقات می گذارند و به مادرم می گویند هر کسی از خانواده می خواهد بیاید حتی دختردایی و پسردایی و..گفته بودند غذای محبوب اش را بگیرید که اعتصاب اش را هم بکشند. اما وقتی رفتند فقط پدر و مادرم را راه داده اند. بعد دیده اند غنچه نیست و چند دوربین فیلمبرداری آنجا است و از پدر و مادرم خواسته اند جلوی دوربین بگویند که غنچه در این یازده روز اعتصاب غذا نکرده. حتی یک نامه هم داده و گفته بودند که پدر و مادرم باید امضا کنند که غنچه اعتصاب غذا نبوده. پدر و مادرم قبول نمی کنند و مادرم عصبی می شود و حالش خیلی بد می شود می برند بیمارستان. بعد هم غنچه زنگ زد و با خاله ام صحبت کرد. خاله ام به او می گوید چه اتفاقی افتاده. غنچه هم خیلی عصبانی می شود و می گوید وارد اعتصاب غذای خشک می شوم و سریع تلفن را قطع می کنند.

غنچه قوامی سی خرداد ماه برای تماشای مسابقه والیبال ایران ـ ایتالیا در لیگ جهانی والیبال، به مقابل ورزشگاه آزادی در تهران رفت. او به همراه تعدادی دیگر از زنان و دخترانی که پشت در‌های بسته ورزشگاه مانده بودند بازداشت و با تعهد آزاد شد اما ۹ روز بعد مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. برادرش می گوید: ما نمی دانیم به چه دلیلی چنین می کنند. وکیل هم گفته این روند غیرقانونی است. الان ۱۰۵ روز است یعنی ۱۵ روز هم از سه ماه گذشته که غنچه زندانی است و ما هم نمی فهمیم چرا چنین می کنند. رفتارشان کاملا غیرقانونی است و ما اعتراض داریم.

محسنی اژه ای، معاون رئیس قوه قضائیه اعتصاب غذای غنچه قوامی را تکذیب کرده و گفته است که بازداشت او ربطی به مساله ورزش ندارد. ایمان قوامی اما می گوید: اژه ای تکذیب کرده اما حرف غنچه برای ما مهم است. او همچنان اعتصاب است. اینکه می گویند به والیبال ربط ندارد هم درست نیست. به دو ملیتی بودن غنچه، گیر داده بودند و گفته بودند سازماندهی کرده برای کمپین والیبال درحالی که غنچه فقط برای بازی آخر رفته بود و بازهای قبلی هم نرفته بود چطور می توانست سازماندهی کند. غنچه می گفت به او گفته اند باید بنویسد از چه کسی و چه کشوری دستور گرفته برای سازماندهی و.. غنچه فقط برای تماشای والیبال رفته و به همین دلیل هم بازداشت شده.

برادر غنچه قوامی سپس با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی خواهرش می گوید: ما می دانیم که غنچه اعتصاب غذا است. الان هم گفته وارد اعتصاب خشک می شود و نگران هستیم. این قضیه آقای دهلوی و اینکه الان ۱۰۵ روز است در زندان است همه غیرقانونی است. وضعیت دیروز و اتفاقی که دیروز افتاده کاملا غیرقانونی است. غنچه وارد اعتصاب غذای خشک شده و وضعیت اش خطرناک است و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد. ما واقعا نگران هستیم و از رئیس قوه قضائیه می خواهیم رسیدگی کند و هر کس دیگری که می تواند کمکی بکند.

 دهلوی که برادر غنچه قوامی به او اشاره می کند همان است که سوسن مشتاقیان، مادر غنچه پیش از این در مصاحبه با “روز”درباره وی توضیح داده بود. او گفته بود: یک آقایی به اسم دهلوی رفته زندان و با غنچه ملاقات کرده. قبلا هم با ما تماس گرفته بود و با ما قرار گذاشت که ما نرفتیم. دوباره چهارشنبه صبح با ما قرار گذاشت و که باز ما نرفتیم بعد زنگ زد گفت اگر از زندان زنگ زدند گوشی را زود بردارید. بعد دخترم زنگ زد و گفت یک آقایی به اسم دهلوی آمده اینجا گفته که آقای علیزاده را از وکالت عزل کنیم و من بشوم وکیل شما و… به غنچه گفته بود که از طرف پدرت آمده ام و… از ما پرسید گفتیم نه به هیچ عنوان قبول نکن، اصلا ما چنین نخواسته ایم. ما نمی دانیم این آقا با هماهنگی چه کسی و چگونه رفته دیدن غنچه. خود وکیل غنچه تا حالا صد روز است نتوانسته او را ببیند. اما این آقا یک روزه رفته اتاق ملاقات و با غنچه ملاقات هم کرده. دیروز هم که غنچه را دیدم می گفت این آقا اتهام جدیدی هم می خواسته به غنچه تحمیل کند که غنچه به هیچ عنوان قبول نکرده

اتهام غنچه قوامی به گفته وکیلش “تبلیغ علیه نظام ” است. دادگاه او روز سه شنبه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد و محمود علیزاده طباطبایی، وکیل او که تاکنون موفق به ملاقات با موکلش و مطالعه پرونده او نشده به خبرگزاری ایلنا گفته است: ادامه بازداشت موکلم غیرقانونی است چراکه موکلم متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام است و براساس ماده ۳۵ قانون آئین‌نامه دادرسی کیفری حداقل حکم زندان فرد، سه ماه است و این در حالی است که موکلم ۱۰۰ روز است که در بازداشت بسر می‌برد.

روز گذشته بیش از ۱۸۲ فعال مدنی با انتشار نامه ای خطاب به غنچه قوامی از او خواسته بودند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد. نسرین ستوده، نرگس محمدی و گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی) هم دیروز با خانواده غنچه قوامی دیدار کرده و از آن ها خواسته اند از سوی آنها هم از غنچه بخواهد که به اعتصاب غذایش پایان دهد.

غنچه قوامی که فارغ التحصیل دانشگاه لندن (مدرسه مطالعات خاورمیانه و آفریقا/ سواز) است به تازگی به ایران بازگشته بود. او به گفته خانواده و دوستانش به کار با کودکان خیابانی و آموزش آنها علاقه زیادی داشت و در این زمینه فعالیت می کرد.