دور تازه بازداشت ها برای ایجاد رعب

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

با بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی طی روزهای گذشته، دور جدیدی از بازداشت فعالان آغاز شده است. مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن و مریم عباسی‌نژاد، فعال دانشجویی، از جمله دستگیرشدگان دو روز گذشته هستند که روانه اوین شده اند.پیش از آنها محمد اولیایی فرد، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز بازداشت شده بود.

مریم عباسی نژاد، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران است که در پی اعتراض اخیر دانشجویان به حضور بی سر و صدا و مخفیانه محمود احمدی نژاد در دانشگاه تهران، بازداشت شد.

محمود احمدی نژاد، روز شنبه برای شرکت در همایشی به دانشگاه تهران رفت تا همزمان با بزرگداشت آیت الله مرتضی مطهری، در سالن ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران سخنرانی کند. به دنبال این حضور از پیش اعلام نشده، دانشجویان در تجمعی بزرگ و با شعار های “دولت کودتا نمی خواهیم نمی خواهیم”، “مرگ بر دیکتاتور”، “دیکتاتور حیا کن، دانشگاه و رها کن”، “یا مرگ یا آزادی”، “سهرابیم نداییم ما همه یک صداییم” و “یا حسین میرحسین” به تظاهرات پرداختند.

در پی این اعتراضات، خانم عباسی نژاد نیمه شب یکشنبه بازداشت شد.

مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن نیز که پیشتر سردبیر سایت آفتاب و دبیر گروه دیپلماسی روزنامه های مردم سالاری و بهار بوده، روز یکشنبه در حالی بازداشت شد که پیش‌ از این، معاون حقوقی دانشگاه تهران به دلیل انتشار گزارشی درمورد حمله لباس شخصی‌ها و گارد ویژه به کوی دانشگاه، از این روزنامه‌نگار شکایت کرده بود.

پیش از این محمد اولیایی فرد، وکیل دادگستری در روز شنبه بازداشت شده بود. او روز شنبه برای سپری کردن یک سال حبس تعزیری خود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

 

آزادی ها

همزمان با این بازداشت ها، نوید خانجانی، مرجان صفری و احسان محرابی با تودیع وثیقه آزاد شدند. نوید خانجانی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است که به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده است.

مرجان صفری، فعال حقوق بشر هم با تودیع وثیقه 150 میلیون تومانی روز گذشته آزاد شد. یک روز قبل تز نیز احسان محرابی، روزنامه نگاری که از 18 بهمن ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شده بود.

 

نگرانی از وضعیت جعفر پناهی

در حالیکه توجه افکارعمومی به اعتراضات دانشجویی به  حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه تهران و همچنین وقایع روز کارگر بود، بی خبری از جعفر پناهی، کارگردان شهیر ایرانی موجی از نگرانی ها را دامن زده است.

یکی از نزدیکان آقای پناهی دیروز به “روز” گفت که نه وکیل آقای پناهی دسترسی به پرونده او دارد و نه خانواده این کارگردان از پرونده او اطلاعی دارند؛ هیچ مسئولی نیز در این زمینه پاسخگو نیست و خانواده این هنرمند سرشناس به شدت نگران وضعیت او هستند.

به گفته او، بازجویی های آقای پناهی پایان پذیرفته و او در بند 209 زندان اوین با سه زندانی دیگر هم سلول است.

روز جمعه جمعی از هنرمندان سرشناس هالیوود از جمله مارتین اسکورسیزی، رابرت ردفورد، رابرت دنیرو و استیون اسپیلبرگ، الیور استون، مایکل مور و دیگر هنرپیشه ها و کارگردانان مشهور آمریکا با انتشار نامه ای به بازداشت و ادامه بازداشت جعفر پناهی اعتراض کرده بودند.این در حالیست که سکوت هنرمندان ایرانی در خصوص بازداشت جعفر پناهی موجی از انتقادات را برانگیخته است.

هنرمندان مطرح و سرشناس هالیوود در نامه ای خطاب به حکومت ایران، خواستار آزادی فوری جعفر پناهی شده و و از حکومت ایران “مصرانه” خواسته بودند این فیلمساز سرشناس راهر چه سریعتر آزاد کند.

 

نگرانی برای مسعود باستانی

روز جهانی آزادی مطبوعات دیروز در ایران در حالی سپری شد که روزنامه های مستقل در توقیف هستند  و روزنامه نگاران در زندان. یکی از این روزنامه نگاران زندانی، مسعود باستانی است که مادرش در گفتگو با “روز” از آخرین وضعیت او سخن گفته است.

معصومه ملول که فرزند روزنامه نگارش در زندان رجایی شهر و در کنار زندانیانی با جرایمی چون قتل و مواد مخدر به سر می برد به “روز” گفت: “ما به شدت نگران وضعیت و سلامت فرزند خود هستیم. الان دندان درد مسعود یکی از مشکلات اساسی ما است زیرا علی رغم اینکه در زندان بهداری هست اما به دلیل وجود برخی بیماری ها در زندان، مسعود مجبور شده با دندان درد بسازد.”

این روزنامه نگار از ده ماه پیش تاکنون در زندان بوده و امکان استفاده از مرخصی را نیز نیافته است. مادر او با اشاره به این مورد می گوید: “ما برای مرخصی بارها تقاضا داده ایم اما به ما می گویند به دلیل اینکه حکم قطعی نشده نمی توانند به او حتی برای چند روز مرخصی بدهند در صورتی که برخی از زندانیان خوشبختانه علی رغم اینکه حکمشان تایید نشده بود توانستند به مرخصی بیایند.”

خانم ملال وضعیت روحی مسعود باستانی را  خوب توصیف می کند و در عین حال می گوید: “ما به شدت نگران وضعیت جسمانی، بخصوص دندان درد او هستیم. فرزند من تنها یک روزنامه نگار است و هیچ گاه ضد امنیت کشورش اقدامی نکرده اما ناعادلانه در زندان است.”

به گفته او در حال حاضر مسعود بیشتر وقت خودش را به کمک به زندانیانی می گذراند که وضعیت مالی یا فرهنگی خوبی ندارند. خانم ملال توضیح می دهد: “برای مثال اگر بخواهند نامه ای به مراجع قضایی بنویسند مسعود به آنها کمک می کند. همچنین با افرادی هم خرج می شود که وضعیت مالی مناسبی ندارند. همچنین او با خرید صنایع دستی برخی از زندانیان به آنان کمک مالی می کند و اگر به وکیل احتیاج داشته باشند با برخی از وکلایی که می شناسیم صحبت می کند و زندانیان را راهنمایی می کند.”

مادر مسعود باستانی با بیان اینکه فرزندش از رفتار مسئولین زندان راضی است افزود: “تا کنون مسئولین زندان با ما همکاری داشته اند اما واقعیت این است که فرزند روزنامه نگار من نباید در کنار چنین مجرمانی که البته آنها هم به دلیل شرایط بد کشور دچار مشکلاتی شده اند، قرار بگیرد؛ ما تنها خواهان رعایت قانون و عدالت هستیم. از طرفی راه دور تهران تا کرج به دلیل بیماری و کهولت سن من و پدرش برای ما بسیار دشوار شده است.”

وی ادامه داد: “عمل به قانون مساله ای است که مسئولین قضایی به آن تاکید می کنند اما ما از قانون تنها عملکرد غیرقانونی برخی از مسئولین را دیدیم.”

 

دادگاه دوم محمد داوری

دومین جلسه دادگاه محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز روز گذشته در حالی در شعبه 28 دادگاه انقلاب  برگزار شد که از تشکیل دادگاه اول این روزنامه نگار 5 ماه می گذرد.

 محمد داوری، سردبیر سایت رسمی حزب اعتماد ملی هفدهم شهریور ماه سال گذشته با حکم جلب صادره از سوی دادستانی بازداشت شد.

براساس گزارش سایت “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” پس از گذشت چند ماه و ادامه بلاتکلیفی وضعیت این عضو سازمان معلمان، اکنون بدون آنکه نتیجه تحقیقات از سوی شعبه 26 ارایه شده باشد، دادگاه  با همان اتهامات سابق یعنی فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت و اخلال در نظم عمومی برگزارشد.

 

وضعیت وخیم داود سلیمانی

دکتر داوود سلیمانی، استاد دانشگاه و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی تحت شرایط بسیار دشواری در بند 350 زندان اوین به سر می برد.

به گزارش ادوارنیوز، درحالی که بیش از ده ماه از بازداشت این نماینده سابق مجلس می گذرد، وی اکنون در بند 350 اوین با مشکلات عدیده جسمی و فشارهای عصبی شدید روبرواست.

 لرزش دست، سردردهای شدید و… از جمله عوارضی است که وضعیت داود سلیمانی را نگران کننده کرده و در اثر مقاومت او در بازجویی ها هم اکنون هرگونه اقدام درمانی در مورد وی ممنوع شده است.

گفتنی است دکتر سلیمانی که بیش از چهار ماه در سلول انفرادی بوده در دادگاه بدوی مجموعا به 6 سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم حکم تعزیری به 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.وی همچنین تاکنون از هرگونه امکان مرخصی بی بهره بوده است.

 

وثیقه 70 میلیونی برای کوهیار گودرزی

خانواده کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر از تعیین قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی برای وی خبر دادند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در ابتدا وثیقه تعیین شده برای این فعال مدنی ۲۰۰ میلیون تومان بود که به ۷۰ میلیون کاهش پیدا کرد. کوهیار گودرزی، بیش از ۱۳۰ روز است که در زندان اوین به سر می‌برد و در این مدت تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت قرار داشته است.

این فعال حقوق بشر، پیش از این در آبان ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. وی هم‌اکنون، در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.