مردم حق شان را می خواهند، حکومت چه می خواهد

نویسنده

» مصاحبه ایل تمپو با ابراهیم نبوی

ابراهیم نبوی نویسنده ای است که به دلیل نوشتن طنز های انتقادی اش نسبت  به حکومت ایران، به کشور بلژیک پناهنده شده است. کتاب “کوتوله ها و درازها” از این نویسنده بتازگی در ایتالیا منتشر شده است.

 

با توجه به  تظاهرات گسترده مردم بعد از انتخابات،این حرکت چه تاثیری در وضعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد؟

 

آنچه از همه مهم تر است این است که در حال حاضر جنبشی بوجود آمده است که متعلق به مردم و جامعه مدنی است. یعنی آنچه در ایران تغییر کرده است مردم اند که بیش از همیشه با هم متحد شده اند و به خیابان ها آمده اند. این موضوع مسلما یک تاثیر سیاسی بجا خواهد گذاشت زیرا هدف جنبش یک هدف سیاسی است. هدف اصلی مردم گرفتن حق شان و در حال حاضر داشتن حق انتخاب رئیس جمهور شان است.

 

میر حسین موسوی، شخصیتی است که از سی سال پیش در دنیای سیاست ایران حضور دارد، آیا براستی او می تواند در ایران تغییر بوجود بیاورد؟

 

تاریخ به ما آموخته است که در هرکجای دنیا برای سرنگون کردن دیکتاتور بهتر است کسی این کار را بکند که با آن نظام آشنا باشد، بنابر این افرادی که در داخل نظام هستند بهتر می توانند با آن مبارزه کنند. موسوی از حق مردم حرف می زند. مردم نیز به دنبال آزادی و زندگی بهتر هستند و او نشان داده است که در کنار مردم ایستاده است. تا زمانی که موسوی همچنان از حق مردم  دفاع کند، می تواند این جایگاه را داشته باشد. هیچ کس نمی تواند مردم را از انتخاب رهبرشان منع کند. در کنار موسوی اقشار مختلف جامعه ایستاده اند: نویسندگان، هنرمندان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و بقیه. موسوی نماینده آن گروهی از مردم است که به دنبال یک جنبش بدون خشونت علیه احمدی نژاد هستند.

 

دادگاه برگزار کنندگان تظاهرات بعد از انتخابات ماه  ژوئن و محکومیت های سنگین و اعدام نشان از قدرت حکومت دارد یا نشانه ضعف حکومت است؟

 

قطعا این نشانه ضعف حکومت است زیرا دولت از مردم می ترسد. دولت می ترسد که مردم قدرت را از چنگش در بیاورند. بعد از تظاهرات روز قدس، جنبش سبز نشان داد که هنوز زنده و همچنان فعال است. به همین دلیل دولت در پی ترساندن مردم و فرونشاندن شوق آنان است.

 

حملات دیروز در بلوچستان یک موضوع داخلی است یا کسانی در خارج از کشور قصد برهم زدن ثبات در ایران را دارند؟

 

این یک مسئله کاملا داخلی است که نتیجه حکومت احمدی نژاد در چهار سال گذشته است. در این چهار سال قدرت سپاه بیشتر نشده است بلکه آنها خشن تر شده اند. گروه های تروریستی در زمان خاتمی هم وجود داشتند اما نحوه حکومت رئیس جمهور سابق سیاستمدارانه بود بگونه ای که این افراد کمتر دست به خشونت می زدند.

 

منبع: ایل تمپو 19 اکتبر