برنامه حمله به پایگاه نیروهای امریکایی

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از:

ژنرال ری اودیرنو، فرمانده نیروهای امریکایی، روز سه شنبه اعلام کرد که یک گروه مسلح شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی اخیراً در ایران تشکیل شده تا خود را برای حمله به پایگاه های امریکایی در عراق آماده کنند.

او طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه “کمپ ویکتوری” در غرب بغداد گفت این اطلاعات که فعالیت های جنبش “کتائب حزب الله” را زیر سؤال می برد باعث تقویت تدابیر امنیتی پایگاه های امریکایی شده است.

او در ادامه با نام بردن از جنبش کتائب حزب الله افزود: “ما اطلاعاتی به دست آورده ایم که طبق آن عناصری تحت حمایت جمهوری اسلامی قصد حمله به پایگاه های امریکایی را دارند و این مسأله برای ما کاملاً جدی است.”

او همچنین گفت: “تهدید حمله ایران طی دو هفته اخیر افزایش یافته […] و این مسأله باعث شد تا برخی از پایگاه هایمان را ازنظر امنیتی تقویت کنیم. این یکی دیگر از تلاش های ایران است تا حضور نظامی ایالات متحده را  در عراق  دچار مشکل سازد.”

ارتش امریکا، جمهوری اسلامی را به استفاده از گروه های مسلح برای تقویت نفوذش در عراق متهم کرده و این درحالی است که عراق چهار ماه پس از انتخابات مجلس هنوز دولت جدیدی ندارد.

اعلام این تهدید در زمانی روی داده که نیروهای مبارز امریکایی درحال خروج از عراق هستند. این تعداد که اکنون ۷۴ هزار نفر است تا اول سپتامبر به ۵۰ هزار نظامی کاهش خواهد یافت.

ژنرال اودیرنو اشاره ای به پایگاه های مورد تهدید و همچنین احتمال دخالت دولت جمهوری اسلامی در این ماجرا نکرده است. او گفت: “این مسایل همیشه بسیار پیچیده بوده. آنچه ما می دانیم این است که کسانی که خود را برای این حمله آماده می کنند، قبل از آمدن به عراق آموزش های ویژه ای را در ایران دیده اند. ما می دانیم که متخصصان نظامی کم و بیش طی ماه جاری برای کمک به آنها از ایران به عراق آمده اند.”

ژنرال اودیرنو همچنین خاطرنشان کرد که این تهدید بر خروج نیروهای امریکایی تأثیری نخواهد داشت.

او همچنین خاطرنشان کرد: “نیروهای امنیتی عراق خود قادرند یک ثبات کافی برای پیشرفت عراق ازنظر سیاسی و اقتصادی به وجود آورند.”

خشونت در عراق از سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که سوء قصدها و حملات تروریستی به اوج خود رسیده بود، بسیار کاهش یافته. براساس اعداد و ارقام رسمی عراق، تعداد ۲۸۴ عراقی در خشونت های ماه ژوئن کشته شدند و این تعداد در ژوئن ۲۰۰۹ تعداد ۴۳۷ قربانی بوده است.

ژنرال اودیرنو این کاهش تلفات را نتیجه اقدامات مشترک نیروهای عراقی و امریکایی می داند که با همکاری یکدیگر توانسته اند جنبش های مسلحانه القاعده را تا حد چشمگیری خنثی کنند و توان عملیاتی خود را بالا ببرند.

به گفته او، مرگ ابوعمر البغدادی، رهبر سیاسی القاعده در عراق، و ابوایوب المصری، فرمانده نظامی او، در ماه آوریل، ارتباط شاخه عراقی این گروه تروریست با خارج از کشور را دچار مشکل کرده است.

او همچنین افزود: “ما هیچ ارتباطی بین القاعده عراق و رهبران این گروه در افغانستان و پاکستان ندیده ایم و این بسیار حائزاهمیت است.”

با این حال، او اشاره کرد که این سازمان همواره فعالیت هایی، به ویژه در مناطق بیابانی غرب عراق داشته و همچنان قادر است حملات تروریستی دیگری را برنامه ریزی کند.

 

منبع: فرانس پرس، ۱۳ ژوئیه