تانک نفربر برای جمع آوری دیش ها

نویسنده
نازنین کامدار

» دور جدید تهاجم به حریم شخصی

در حالی که برگزاری مسابقات جام جهانی منجر به افزایش کاربران دیش های ماهواره شده، نیروی انتظامی دور جدیدی از جمع آوری دیش ها را با روش های بی سابقه ای همچون استفاده از جرثقیل بالابر و… آغاز کرده است.

طرح جمع آوری دیش های ماهواره ای در حالی صورت می گیرد که علی جنتی، وزیر ارشاد دولت حسن روحانی طی روزهای گذشته مخالفت خود را با برخورد های قهری با پدیده ماهواره اعلام کرده بود.آخرین آمارهای رسمی نیز از استفاده بیش از ۷۰ درصدی مردم از شبکه های ماهواره ای حکایت دارد که البته با شروع مسابقات جام جهانی و به دلیل سانسورهای غیر معمول حواشی این مسابقات، بر تعداد آن افزوده شده است.

در اینباره، روزنامه شرق در گزارشی نوشته است: “جمع‌آوری دیش‌های ماهواره به شیوه‌های ابداعی و عجیب همچنان ادامه دارد. در جدیدترین مورد از این دست روزهای گذشته برخی وب‌سایت های خبری عکسی را منتشر کردند که در شهر مشهد از جرثقیل بالابر برای برداشتن دیش‌های ماهواره نصب‌شده در بالکن و نمای آپارتمان‌ها استفاده شده بود.پیش از این هم پلیس تهران از عملیات راپل برای برداشتن دیش‌ها از پنجره و بالکن و سقف آپارتمان‌های بلند استفاده کرده بود. استفاده از جرثقیل بالابر در حالی صورت می‌گیرد که در یک‌سال گذشته مسئولان دولتی به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بی‌نتیجه و ناکارآمدبودن اقداماتی نظیر ارسال پارازیت و برداشتن دیش ماهواره خانه‌ها سخن گفته بودند”.

این روزنامه افزوده: “شیوه‌های ابتکاری برای جمع‌آوری و تخریب ماهواره‌ها البته تنها به اجرای عملیات «راپل» و حضور جرثقیل بالابر در بالکن خانه‌های مردم خلاصه نمی‌شود، طرح جمع‌آوری داوطلبانه ماهواره‌ها که در آن از مردم خواسته می‌شد به‌صورت داوطلبانه ماهواره‌های خود را به پایگاه‌های بسیج تحویل بدهند و همچنین تخریب دیش‌های جمع‌آوری‌شده توسط تانک نفربر در شیراز از جمله دیگرطرح‌ها از این دست بوده است”.

سایت انتخاب نیز از آغاز طرح جمع آوری ماهواره ها در تهران خبر داده و گزارش داده است: ”ماموران نیروی انتظامی در طرحی ضربتی دیش و ال ام بی ماهواره ها را در برخی مناطق شهر تهران جمع آوری کردند.جمع آوری ماهواره ها به صورت چراغ خاموش در نقاط مختلف تهران آغاز گردیده و بیشتر این اقدام در غرب تهران مشهود بوده است.به طوریکه برخی از مخاطبان در غرب تهران گفته اند که طی روزهای اخیر ماموران ناجا با مراجعه به خانه های آنان دیش های ماهواره را جمع آوری کرده اند. این در حالی است که محدودیت هایی که تاکنون برای جلوگیری از استفاده شهروندان از تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه ای جدید وضع شده، نتایج مورد نظر دستگاه های مسئول را نتوانسته تامین کند.در همین راستا رییس جمهور کشورمان چندین بار از جمع آوری ماهواره ها انتقاد کرده است. دکتر روحانی سال گذشته و در سفر نیویورک ، در پاسخ به این پرسش که آیا در ایران ماهواره ممنوع است؟ گفته بود که در ایران همه به راحتی به شبکه های ماهواره دسترسی دارند حتی روی پشت بام های هر روستایی آنتن ماهواره می بینید.همچنین وی در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری با استناد به تحقیقات صورت گرفته کارشناسان تصریح کرده بود که جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته است و بنابراین ورود به حریم خصوصی ممنوع است”.

گفتنی ست، ۱۰روز پیش هم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حاشیه یک برنامه با تاکید بر ضرورت بازشدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با “ویدیو” و “فکس” هم مشکل داشتیم.

 جنتی با اشاره به لزوم بازشدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفته بود: “در حال حاضر، آمریکایی‌ها مشغول نصب ۱۴ ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از هزارکیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به‌جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.”

طرح جمع آوری دیش های ماهواره هر از گاهی در ایران به اجراء در می آید. بیشترین میزان برخورد با ماهواره ها متعلق به سال ۸۸ و ۸۹ بود که مردم در جریان اعتراضات خیابانی، از طریق دیش های ماهواره از حوادث مطلع می شدند و به تظاهرات خیابانی می پیوستند.

با فروکش کردن اعتراضات و حصر رهبران جنبش سبز، نیروی انتظامی نیز از شدت برخورد خود در این زمینه کاست. فرماندهان این نیرو هم تا کنون بارها اعلام کرده اند که نیروی لازم جهت برخورد قاطع با ماهواره ها را ندارند.

دور جدید جمع آوری ماهواره ها پس از آن صورت می گیرد که گزارش هایی مبنی بر افزایش شمار کاربران و گردش مالی ۱۰ میلیارد تومانی نصابان ماهواره منتشر شد و بر حساسیت نیروهای افزاطی افزود.

برخی نیز بر این باورند که نیروی انتظامی خود از جمله همدستان نصابان ماهواره است و با جمع آوری دیش های ماهواره، کاربران را وادار به خرید دوباره آنها می کند و به ترتیب در بازار سیاه خرید و فروش ماهواه سهم عمده ای دارد.