پاسخ فیروزآبادی به نامه‌ای که خوانده نشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سرنوشت آزمایش های موشکی

حسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح، در پاسخ به نامه برخی نمایندگان مجلس گفته است که آزمایش‌های موشکی جمهوری‌اسلامی “در زمان خود” و با مصوبه آیت‌الله خامنه‌ای انجام خواهد شد.
این خبر از سوی “دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح” در رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی منتشر شده است. اشاره فیروزآبادی به نامه‌ای است که نمایندگان مجلس خطاب به او نوشته و خواستار انجام آزمایش‌های موشکی توسط ایران شده بودند. دو روز پیش نیز محمداسماعیل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و نماینده فعلی مجلس، از نامه ۲۰۴ نماینده به فیروزآبادی خبر داده و اضافه کرده بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، مانع قرائت این نامه در صحن علنی مجلس شده است.
۲۳ نماینده مجلس نیز به حمایت از “بیانیه‌ راستی‌آزمایی موشکی طلاب حوزه علمیه قم” پرداخته بودند. بیانیه‌ای که امضاکنندگان آن خواستار صدور “دستور شلیک موشک بالستیک در یک رزمایش محدود توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” از سوی فیروزآبادی شده بودند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح چند روز پیش با صدور متنی به بررسی “۱۶ حسن و نقطه ضعف” برجام و قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پرداخته و از مجلس خواسته بود که از تصویب این متن خودداری کند تا مبادا “تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران شود”. به گفته فیروزآبادی “لحن قطع‌نامه در برخی موارد مندرج در قطع‌نامه‌های چهارگانه پیشین از حالتی آمرانه به توصیه و درخواست تنزل پیدا کرده است. این مساله در مورد تحریم‌های موشکی و بازرسی از هواپیماها و کشتی‌های ایرانی مشهود است”.
از زمان توافق وین و انتشار متن برجام و سپس تصویب قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اصول‌گرایان از وضع محدودیت برای برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. مساله‌ای که پیش‌تر از سوی آیت‌الله خامنه‌ای نیز به عنوان یکی از خطوط قرمز مذاکرات مشخص شده بود. براساس متن قطع‌نامه از ایران خواسته شده که “از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک” خودداری کند. محدودیت این مساله برای هشت سال است. مدت زمانی که برخی تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داشت.
متنی که فیروزآبادی درباره برجام منتشر کرد،‌ با انتقاد گروه‌هایی از اصول‌گرایان مواجه شد. از جمله وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، نوشت که از فیروز‌آبادی انتظار می‌رود “به عنوان نماد قوه قاهره نظام” به “بدبینانه ترین زوایای یک توافق بین المللی” بپردازد و جایگاه او اقتضا می‌کند که “کوچکترین احتمالات برای ناامن شدن کشور” را مسدود کند، اما “جابجایی نقش ها و تلاش برای دیدن خوشبینانه ترین وجوه توافق، از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امری است که قطعا مغایر با جایگاه سازمانی جناب فیروزآبادی تحلیل خواهد شد و از آن برداشت ذوق زدگی کل نظام درباره یک توافق غیرقابل دفاع در مجامع بین المللی صورت می گیرد”.
پیش از این و پس از پایان گفت‌وگوها در لوزان، فیروزآبادی این توافق را در نامه‌ای عمومی به رهبر جمهوری‌اسلامی تبریک گفته بود. اما آیت‌الله خامنه‌ای چند روز بعد ـ بدون نام بردن از فیروزآبادی - گفت: “اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی”؟
فیروزآبادی سال گذشته به برخی رسانه‌‌های وابسته به نیروهای مسلح هشدار داده بود که در روش خود تجدیدنظر کنند. او با اشاره به انتقادها از دولت روحانی، گفته بود که منظور وی تنها رسانه‌های یک جناح سیاسی خاص نیست، بلکه “رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم”. چند ماه بعد رسانه‌ها خبر از صدور دستور تعقیب دو “متخلف رسانه‌ای” توسط حسن فیروزآبادی داده بودند.