فیلم

نویسنده
شهلا گروسی

سینمای مستند ایران در کپنهاگ

دلم را به خاک مسپار…

فیلم مستند “دلم را به خاک مسپار”، ساخته صبا واصفی در هفتمین روز از جشنواره “بین المللی فیلم مستند کپنهاگ” دانمارک به نمایش در آمد.

جشنواره بین المللی فیلم مستند کپنهاگ بزرگترین جشنواره فیلمهای مستند در منطقه اسکاندیناوی است که هر ساله طی روزهای چهارم تا چهاردهم نوامبر برگزار می شود و در آن بیش از 200 فیلم از سرتاسر جهان به نمایش در می آید.

در آخرین دوره ی این جشنواره که از جمله معتبرترین جشنواره های فیلم مستند در اروپاست، فیلمی از “ صبا واصفی “، استاد برکنار شده ی دانشگاه های ایران به نمایش در آمد.

این فیلم به موضوع اعدام کودکان زیر 18 سال در ایران پرداخته است. در این فیلم نخست قسمت هایی از زندگی ” علی مهین ترابی “ به نمایش در آمده است. نوجوانی که پس از 7 سال حبس سرانجام از اعدام رهایی یافت و ” سینا پای مرد “ نیز دومین سوژه ی مورد نظر فیلم است. نوجوانی که چندین بار پای چوبه دار رفت و عاقبت با پرداخت دیه 150 میلیونی از حلقه ی دار نجات یافت، اما فشارهای روانی راحتش نگذاشت و او سرانجام جانش را زیر بار سنگین همین فشارها از دست داد.

این فیلم البته به ذائقه ی مخاطبین سینما و فعالین حقوق بشری نیز خوش آمد تا جایی که “ ماریا اسکوگارد” مدیر بخش مستند زیرزمینی جشنواره این فیلم را یک فیلم مهم و تاثیر گذار خواند و از نمایش این فیلم در جشنواره ابراز خرسندی کرد

 صبا واصفی در مراسم پرسش و پاسخ پس از پخش فیلمش گفت: “ تلاش کرده ام تاثیر بخشی از قوانین غیر انسانی بر زندگی شهروندان ایرانی و چگونگی بازتولید چرخه خشونت در این زمینه را نمایش دهم ” وی همچنین اذعان داشت دولت بنیادگرای ایران از کودکان معارض قانون نیز برای تثبیت و نمایش قدرتش بهره می جوید به طوری که بازیگران برجسته سینمای ایران عزت الله انتظامی و پرویز پرستویی برای نجات جان بهنود شجاعی مورد بازخواست قرار گرفتند و وکیل بهنود، محمد اولیایی فر به دلیل مصاحبه با رسانه ها و شرح اعدام بهنود هم اکنون در زندان است و مراسم ختم و تشییع جنازه این نوجوان با حضور ماموران امنیتی برگزار می شود. دولت ایران در حالی که به صورت 11 یا 12 نفری دست به اعدام می زند به نظر می رسد با اعدام بهنود به صورت انفرادی قصد داشت قدرت خود را به رخ معترضان و فعالان حقوق بشر بکشد. 

وی افزود عملکرد دولت ایران بیانگر این نکته است که حیات بشر کم ترین اعتباری برای آن ها ندارد و هر آن چه حیاتشان را تهدید کند یا عماگردشان را زیر سوال ببرد از میان برخواهند داشت 

این فعال حقوق بشر در ادامه صحبت هایش به برخورد دولت های خارجی نسبت به شهروندان ایرانی انتقاد کرد و گفت :“مردم  ایران مردم استبداد زده ای هستند که با غول دیکتاتوری در نبردند شایسته است دولت های خارجی به جای تروریست نامیدن مردم ایران به یاری انسانهایی بیایند که در خقفان و وحشت هم چنان صبورانه و خستگی تاپذیر به مهر به انسانیت و عدالت و آزادی  می اندیشند و برای رسیدن به آن تا امروز بهای سنگیتی داده اند.”

او همچنین برای بار دیگر تاکید کرد که حساب مردم ایران از دولت و حکومت دیکتاتور جداست و در این باره گفت: “ یک قبرستان خاوران که از آن جز تلی خاک بر جا نمانده حضور این همه زندانی سیاسی در زندان ها تعداد پناهندگان ایرانی و … همه  حکایت از این دارند که حساب دولت از مردم ایران جداست .”

واصفی در پایان سخنانش یاداور شد که ساخت این فیلم را مدیون حمایت های     دوست روزنامه نگارش”نازنین معتمدی” است.