تقاضاهای دیر هنگام احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» نزدیکی به خط قرمز، رئیس دولت را نگران آزادی ها کرد

همزمان با ششصدمین روز حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، علی مطهری نماینده مجلس اسلامی فاش کرده که محمود احمدی نژاد دوبار درخواست برداشته شدن حصر این دو رهبر جنبش سبز را به آیت الله خامنه ای داده است؛وی اگر چه روشن نکرده این در خواست ها در چه تاریخی داده شده اند اما گفته: “تاکید آقای احمدی‌نژاد بر بحث آزادی، دیرهنگام بود. یعنی چون بعد از فشار قضایی بر دوستان‌شان این نکته را طرح کرد، خیلی قابل باور نیست. اگر ایشان در اوج بحران ۸۸، گاهی هم از حقوق زندانیان سیاسی و معترضان دفاع می‌کرد، این حرفشان امروز خیلی قابل باورتر بود”.

افشای این خبر از سوی علی مطهری در شرایطی صورت می گیرد که احمدی نژاد به دلیل اظهاراتش در سازمان ملل و طرح بحث مذاکره با آمریکا از یکسو و نیز گفته هایش در کنفرانس خبری هفته گذشته از سوی دیگر، زیر انتقادات شدید محافظه کارانی قرار گرفته که تا پیش از این اصلی ترین متحدان وی به شمار می رفتند.

همزمان با سخنان علی مطهری، برخی از سایت های خبری نیز از رد درخواست احمدی نژاد برای ملاقات با خامنه ای برای مذاکره بر سر آزادی علی اکبر جوانفکر خبر داده اند.
بنا به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته علی مطهری در مصاحبه با نشریه “پنجره” درباره درخواست های احمدی نژاد برای رفع حصر موسوی و کروبی گفته است: “از یک منبع موثق شنیدم که آقای احمدی‌نژاد دو بار درخواست رفع حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی را کرده است”.

علی مطهری افزوده است: “بالاخره رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، در این زمینه مسوول است. البته آقای احمدی‌نژاد در جاهایی صحبت از دفاع از حقوق مردم و محدود نکردن آزادی آنها داشته و جایی هم گفته ما نمی‌توانیم به بهانه امنیت ملی آزادی‌های مردم را محدود کنیم. این حرف، حرف خوبی بود. مستند به قانون اساسی هم بود ولی خوب ایشان کی این حرف‌ها را زد؟ زمانی که اطرافیان و دوستان خودشان تحت فشار قرار گرفتند، حکم بازداشت آقای جوانفکر صادر شد و بازجویی شد و الان هم که محکوم و بازداشت شده است. گرچه من حکم آقای جوانفکر را سختگیرانه و تا حدی مخالف آزادی بیان می‌دانم. بنابراین تاکید آقای احمدی‌نژاد بر بحث آزادی، دیرهنگام بود. یعنی چون بعد از فشار قضایی بر دوستان‌شان این نکته را طرح کرد، خیلی قابل باور نیست. اگر ایشان در اوج بحران ۸۸، گاهی هم از حقوق زندانیان سیاسی و معترضان دفاع می‌کرد، این حرفشان امروز خیلی قابل باورتر بود”.

 سخنان علی مطهری در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشته و همانطور که خود وی از این اقدام احمدی نژاد دچار شگفتی شده است، رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز این اقدام احمدی نژاد را ناشی از نزدیک شدن جناح حاکم به “خط قرمز”های او ارزیابی کرده اند.

از سوی دیگر سایت ندای سبز آزادی از تلاش احمدی نژاد برای دیدار با آیت الله خامنه ای و رد این درخواست از سوی وی خبر داده است.
احمدی نژاد پیش از این گفته بود که برای آزادی جوانفکر از زندان با آیت الله خامنه ای دیدار خواهد کرد؛ دیداری که به نظر می رسد انجام شدنی نیست.
ندای سبز آزادی در گزارش خود می نویسد: “شنیده‌های خبرنگار ندای سبز آزادی حاکی است، روزهای اخیر درخواست دیداری از سوی احمدی‌نژاد برای دیدار با آیت الله خامنه‌ای به دفتر رهبر ارائه شده اما در پاسخ از قول رهبر جمهوری اسلامی گفته شده است که اگر موضوع دیدار حبس علی اکبر جوانفکر است، وقت دیدار با احمدی‌نژاد را ندارد.این درحالی است که برخی رسانه‌های اصولگرایان مانند سایت بازتاب پیش از این اعلام کرده بودند که احمدی‌نژاد پس از بازگشت از سفر اخیرش به نیویورک، در اعتراض به زندانی شدن جوانفکر باردیگر از حضور در محل کار خود سر باز زد و تنها در برنامه‌های تشریفاتی و مناسبتی حضور یافته است.در روزهای اخیر همچنین لحن حامیان آیت الله خامنه‌ای در انتقاد از احمدی‌نژاد تند‌تر شده است که برای نمونه می‌توان به سخنرانی سعید قاسمی از سپاهیان تندرو و سردمداران گروه فشار اشاره کرد. آقای قاسمی در اظهارات خود رییس دولت را تهدید کرد که در صورت ادامه سیاست‌های فعلی‌اش، شاهد حضور حزب اللهی‌ها در خیابان خواهد بود.همچنین روز جمعه نیز اکثر امامان جمعه، به طور هماهنگ دولت احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داده و به بی تدبیری و بی کفایتی متهم کردند. این در حالی است که منتقدان رهبر جمهوری اسلامی معتقدند؛ او و حامیان محافظه کارش با حمایت های خود از احمدی نژاد و در سایه سرکوب گسترده مخالفان، وضعیت فعلی را بر کشور حاکم کرده اند”.
درخواست دیگر چهره های جمهوری اسلامی، از جمله اساتید حوزه علمیه قم، از مدت ها پیش مطرح بوده اما مورد توجه خامنه ای قرار نگرفته است.از جمله سایت “ملی-مذهبی” چندی پیش نوشته بود: “آقای استادی از اساتید معروف حوزه علمیه قم به ملاقات رهبری جمهوری اسلامی رفته و در باره رفع حصر آقایان موسوی و کروبی با وی سخن گفته است. طبق همین شنیده رهبری جمهوری اسلامی می گوید من در این باره حرفی ندارم آنها بیرون بیایند ولی آیا شما تضمین می دهید که وقتی بیرون آمدند حرفی نزنند و مصالح نظام را درک کنند؟ ظاهرا آقای استادی با توجه به نحوه تفکر آقای خامنه ای جواب منفی می دهد!”

مشابه همین گزارش های غیر رسمی درباره آیت الله موسوی اردبیلی نیز در محافل رسانه ای و سیاسی شنیده شده است.
این تحولات درحالیست که هفته گذشته برخی از سایت های نزدیک به حکومت از “کمرنگ شدن حصر کروبی” خبر داده بودند. خبری که حسین کروبی درباره آن به سحام نیوز اینچنین توضیح داده بود: “از شش هفته پیش، دیدارهایی منظم به همراه خانواده با آقای کروبی، هفته ای یکبار با حضور نیروهای امنیتی انجام می شود. این درحالیست که تا پیش از آن، گاهی اوقات بود که تا ۴ ماه با پدر دیدار نداشتم”. 

او آخرین وضعیت پدرش را چنین تشریح کرده بود: “پدر طی دوران حصر خود تنها در چهارهفته به روزنامه دسترسی داشتند. لذا با توجه به این عدم دسترسی ایشان، من لازم می دانم که مجموعه ای از اخبار و وقایع را در همان مدت اندک و با حضور ماموران امنیتی، به پدر گزارش دهم”.

به نوشته سحام نیوز، محمد حسین کروبی همچنین در مورد ارسال پیام مهدی کروبی به محمد خاتمی، تصریح کرده: “این هفته بنده به شرح دو سخنرانی اخیر آقای خاتمی پرداختم. پیرو صحبت من، ایشان یک پیامی را به من گفتند که به آقای خاتمی اطلاع دهم”.