دستگیری فعالان فرهنگی در کردستان

نویسنده
رژین یونسی

» همزمان با حمله به کاسبکاران مرزنشین

بعد از بازداشت گسترده فعالان سیاسی و حقوق بشر کردستان طی ماه های گذشته و به دنبال بازداشت مختار هوشمند، فعال هنری اهل مریوان، چند تن دیگر از فعالان فرهنگی سقز و سنندج، دستگیرشدند. همزمان طی هفته گذشته حمله نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران به کاسبکاران مرزنشین، صدور احکام  سنگین برای فعالان دانشجویی و بلاتکلیفی بازداشت شدگان کرد ادامه داشته است.

 

11 کشته و زخمی

در پی آتش گشودن نیروهای سپاه پاسداران به سوی کاسبکاران کرد در دو نقطه مرزی، دیروز بیش از ده تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری کردستان، روز ۹ مرداد، کول‏برها و کاسبکاران مرزی روستای “کانی‏رش” در دامنه‏های قندیل واقع در مناطق مرزی از سوی نیروهای سپاه پاسداران مورد حمله قرار گرفتند.
در پی حمله به کاسبکاران بومی این منطقه دو تن از آنها کشته و ۸ نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند.
به گفته ی شاهدان عینی، اجساد دو نفر از کشته شدگان تا دیشب در میادین مین افتاده و نیروهای حکومتی اجازه خارج کردن آنها از منطقه نداده بودند.

این حمله در حالی صورت می‏گیرد که این منطقه در خاک کشور عراق و در حدود حکومت اقلیم کردستان قرار دارد.

از سوی دیگر خبرگزاری کردستان از کشته شدن یک کاسبکار دیگر در شامگاه پنجشنبه هفتم مرداد ماه در منطقه سلماس خبر داد.در این روزعده‏ای از کاسبکاران کرد در نزدیکی روستای “خوناوین” واقع در منطقه سلماس مورد حمله نیروهای نظامی قرار گرفتند و در نتیجه این حمله، شهروندی به نام “شمس‏الدین جلی‏باقو” از اهالی روستای “خوناوین” کشته شد.

علاوه بر این نیروهای نظامی در همین روز، در محلی موسوم به “هنگه‏ژال” در منطقه سقز ۱۲ کاسبکار را دستگیر و ۴۰ رأس از چهارپایان آنان را نیز با خود بردند.خبرگزاری کردستان با اعلام این خبر نوشته:” از وضعیت و سرنوشت این کاسبکاران اطلاعی در دست نیست.”

ادامه کشتار کاسبکاران مرزنشین در شرایطی صورت می گیرد که به گزارش منابع خبری و حقوق بشری، تنها در سال 88 دست کم 90 کاسبکار در کردستان کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند؛ از آغاز سصال جدید نیز ده ها تن از آنها مورد اصابت مستقیم گلوله نیروهای نظامی مستقر در مرزهای ایران و عراق قرار گرفته اند.

 

فعالان فرهنگی در زندان

در ادامه فشار بر فعالان فرهنگی کُرد، به گزارش پایگاه خبری سقز،  قادر شیری و امیر امانی فعال فرهنگی به همراه چهار شهروند دیگر کُرد طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی در سقز بازداشت شدند.

به نوشته این منبع خبری علیرغم پیگیری های مکررهمسر آقای شیری، ماموران اداره اطلاعات هنوز اجازه نداده اند وی با همسرش ملاقات کند.اتهام این فعال فرهنگی همکاری با یکی از احزب اپوزیسیون کُرد اعلام شده است.

 قادر شیری از اعضای انجمن های فرهنگی و ادبی “مولوی کُرد” و “سخن” شهر سقز در سالهای گذشته در این شهر به فعالیتهای هنری مشغول بوده است. هفته گذشته نیز یک فعال فرهنگی و روزنامه نگار دیگر کرد به نام یحی صمدی در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

اما این ها تنها موارد بازداشت فعالان فرهنگی کُرد در طول ماه گذشته نبوده است. پیشتر نیز مختار هوشمند، فعال فرهنگی اهل مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش و ضبط وسایل شخصی به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد.

روز دوم تیرماه سال جاری یکی از نزدیکان آقای هوشمند از تمدید قرار بازداشت وی به مدت 10 روز خبر داده بود. اینک این شخص نزدیک به مختار هوشمند به روز می گوید: “علیرغم اینکه 10 روز قرار بازداشت ایشان سپری شده، اما همچنان بدون تمدید قرار بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سقز به سر می برد”.

وی همچنین خبر داد که در طول مدت زمان بازداشت، خانواده هوشمند از هرگونه تماس تلفنی با وی محروم بوده و از انجام هر گونه مصاحبه با رسانه ها منع شده اند.  

مختار هوشمند، نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره سالانه طراحی مناطق کردنشین است.او طی سالهای گذشته نمایشگاه های متعددی در زمینه هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپا کرده است.

صدور حکم برای فعالان دانشجویی

دانشجویان کرد زندانی نیز با احکام سنگینی رو به رو شده اند به دنبال صدور حکم بختیار خوشنام، فعال دانشجویی، یک دانشجوی دیگر کُرد پس از گذشت بیش از ۵ ماه از تاریخ بازداشت، به ۳ سال زندان و محرومیت از تحصیل محکوم شد.

به گزارش تارنمای خبری کردیش پرسپکتیو، حامد امیدی اهل تکاب و دانشجوی رشته‌ی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی که به اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان - پژاک ـ بازداشت و مدت زیادی را در سلول های انفرادی زندان اوین به سر برده بود، به ۳ سال زندان و محرومیت از ادامه تحصیل محکوم گردید.

او در پی اعتراض به اعدام احسان فتاحیان از فعالان سیاسی کرد، روز ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۸ در حال بازگشت به دانشگاه تهران در ترمینال تکاب بازداشت و پس آن به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

خبر صدور حکم در پی تماس تلفنی حامد امیدی با خانواده اش منتشر شده و هنوز اطلاعات کامل آن از سوی وکیل نامبرده منتشر نشده است. حامد امیدی بیش از 160 روز است که در بازداشت موقت به سر می برد.

از سوی دیگر هفته گذشته یکی از فعالان سابق دانشجویی به نام بختیار خوشنام به یک سال زندان و دو سال اقامت اجباری در سیرجان کرمان محکوم گردید. اتهام این دانش آموخته علوم سیاسی فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.