موج جدیدی از اعتراضات روی خواهد داد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» احتمال بازداشت کروبی در مصاحبه با یکی از نزدیکان وی:

در خصوص ادامه حملات حامیان دولت به مهدی کروبی و همچنین پیامدهای بازداشت احتمالی این روحانی اصلاح طلب، با سید باقر اسکویی، از نزدیکان مهدی کروبی و نیز رییس ستاد دانشجویی وی در کل کشور مصاحبه کرده ایم. او در این گفت و گوتاکید می کند “که بازداشت آقای کروبی موج جدیدی از اعتراضات سیاسی و مدنی را در ایران رقم خواهد زد”.

مطلب را در پی می خوانیم.

 

آقای اسکویی؛ با توجه به تشدید حملات حامیان دولت علیه آقای کروبی و با در نظر گرفتن اینکه کمیته سه نفره قضایی مستندات آقای کروبی را “ساختگی” خوانده و خواستار برخورد با وی شده اند فکر می کنید احتمال برخورد با وی تا چه حد جدی باشد؟

اتفاقات تلخ پس از انتخابات و هجمه های سیاسی علیه اصلاح طلبان در ایران، نمایانگر بروز بحرانهای جدی تری می باشد. روشنگری مهدی کروبی در وقایع ناگوار اخیر، به ویژه فجایع تلخ رخ داده در بازداشتگاه ها، اقتدارگرایان را سخت برآشفته و به تکاپو علیه شیخ اصلاحات واداشته است، چرا که در صورت تائید صحت فجایع و گفته های دلسوزانه آقای کروبی که بر اساس اسناد و مدارک و ادله ی کافی ارائه گردیده است، هویت اسلامی آنان سخت خدشه دار خواهد شد. در همین راستاکمترین تبعات این مسئله از دست رفتن اعتماد عمومی و حامیان مردمی آنان است که تنها بدلیل شعارهای اسلامی و انقلابی و انتظار به عمل نمودن به آنها طرفدار شان هستند. لذا اقتدارگرایان بدرستی این موضوع را بعنوان مقبولیت ملی و مردمی خود ارزیابی کرده اند و در صورت از دست دادن این مقبولیت، حیات سیاسی آنان در داخل کشور بطور جدی تری به خطر می افتد. لذا در این  شرایط احتمال هرگونه اقدامات  غیر معقول و منطقی از سوی  اقتدارگرایان می رود. بنابراین بنظر می رسد گزارش کمیته سه نفره و تشدید حملات از طریق تریبون های رسمی بر علیه شیخ اصلاحات گام نخست در جهت عملی کردن سناریوی حذف اصلاح طلبان در کشور است که با دستگیری مهدی کروبی کلید خواهد خورد.

 

فکر می کنید بازداشت آقای کروبی چه تبعاتی برای طرف مقابل خواهد داشت؟

مهدی کروبی  که از رهبران جریان اصلاح طلبی در نظام محسوب می شود و در شجاعت  و صراحت، زبانزد دوستان و دشمنان خویش است بار دیگر در حالیکه بسیاری از مدعیان در این شرایط سخت و  طاقت فرسای سیاسی سکوت را ترجیح  داده اند، مصمم و با شجاعت و قاطعیت از حقوق مردم دفاع کرده و مجدانه پیگیر احقاق حقوق مظلومین و  آسیب دیدگان حوادث اخیر است. اینک مردمانی  از جنس اصلاح طلبی و آزادیخواهی، نه تنها در ایران بلکه در اقصی و نقاط جهان، ایستادگی و شجاعت شیخ  اصلاحات ایران را می ستایند. کروبی  علاوه بر داشتن چنین شخصیتی و رهبری  جریان اصلاح طلبی، به ویژه در میان روشنفکران  و نخبگان سیاسی در نظام، شخصیت  حقوقی و معنوی یک روحانی را داراست که عمر خود راصرف خدمت به نظام و مردم و میهن کرده است. بدیهی است در صورت برخورد و یا بازداشت چنین شخصیتی، دامنه اعتراضات مردمی در سطوح مختلف اجتماعی- سیاسی از جمله در میان چهره های با نفوذ سیاسی، روحانیون، خانواده های شهداء، دانشجویان و دانشگاهیان، نخبگان و روشنفکران و… گسترده تر خواهد بود و به زعم من موج جدیدی از اعتراضات مدنی- سیاسی را در ایران رقم خواهد زد.

 

خود آقای کروبی موضوع بازداشت احتمالی شان را چقدر جدی گرفته و چه تدابیری در این خصوص اندیشیده اند؟

همانطور که ایشان  در نامه خویش به رئیس محترم قوه قضائیه اشاره کرده است، «مهدی کروبی فرزند  احمد با این بگیر و ببندها از میدان  به در نخواهد شد و در راستای احقاق  حقوق آسیب دیدگان پا پس نخواهد کشید». ایشان معتقد است نظام باید حساب خود را از امرین و عاملین فجایع انجام شده جدا کند تا قبل از آنکه دیرتر شود با پالایش خود و برخورد قاطع با متخلفین در هر سطوح و رده ای از نظام که باشند، بتواند بحران را کنترل و نظام را تثبیت کند و اعتماد عمومی را بازگرداند. او در این راه نیز نه تنها از هیچ کوششی فروگذار نمی کند بلکه اعلام کرده است حتی اگر تنها بماند لحظه ای از احقاق حقوق آسیب دیدگان، تزلزلی بر خویش راه نخواهد داد و تبعات آنرا ـ هر چه که باشد- با جان و دل پذیرفته و قضاوت را به مردم و تاریخ واگذار کرده است.

 

آقای کروبی  در نامه به صادق لاریجانی ضمن  اینکه برخی از مستندات خود را منتشر کرد نوشت  که این آخرین نامه وی است، مقصود ایشان از “آخرین نامه” چه بود؟

منظور ایشان از آخرین نامه ارسالی از یک سو آن است که تمام توان و همت دلسوزانه خویش را در جهت  احقاق حقوق آسیب دیدگان از مجاری  و ظرفیتهای قانونی موجود در کشور انجام داده و هوشیارانه و دلسوزانه و با هدف برخورد قاطع با مسببین و  امرین و عاملان فجایع تلخ رخ داده در جهت پالایش نظام خود را ایثار نموده است؛ از سوی دیگر خود را با درهای بسته و برخوردهای غیرقانونی و عزمی که پالایش نظام و احقاق حقوق مردم را بر نمی تابد مواجه دیده است، بنابراین در نامه خود به ملت ایران قضاوت را به مردم و نگاه تاریخ واگذار کرده است. من شخصا معتقدم در صورتی که کوچکترین ظرفیت قانونی و عزمی راسخ جهت حل این موضوع بوجود آید ایشان ضمن استقبال، بدور از هیاهوهای سیاسی خود را وقف احقاق حقوق آسیب دیدگان می کند.

 

با توجه به بازگشایی دانشگاهها در روزهای آینده فکر می کنید بازداشت یا برخورد احتمالی با آقای کروبی چه تاثیری بر فضای دانشگاهها خواهد داشت؟

همانطور که می دانید  با رخ دادن وقایع تلخ و فجایع اخیر، لطمه ی جبران ناپذیری به جامعه ی دانشگاهی ایران وارد آمده و اینک در آستانه بازگشایی دانشگاه ها، دچار نوعی بهت زدگی و شوک سیاسی شده است.  فضایی مملو از التهاب و حساسیت دانشگاه ها را چنان دربرگرفته است که حتی مسوولین نظام نیز در اینباره  هشدار داده اند. بازداشت و یا برخورد با مهدی کروبی می تواند دانشگاه ها را بسوی بحران سوق دهد چرا که دانشگاه حامی و پایگاه اصلی وی است.