فشار بر ایران احتمال جنگ را کاهش می دهد

نویسنده

bernardkoshner.jpg

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه در قاهره گفت باید بر سوریه و ایران فشار وارد کرد تا احتمال وقوع یک جنگ جدید در لبنان کم رنگ شود.

وی طی یک کنفرانس مطبوعاتی که همتای مصری او، احمد ابوالغیط نیز در آن حضور داشت گفت: “من می دانم که باید اعمال فشار کرد تا فضای لبنان به همین منوال باقی بماند. بی پرده بگویم، باید کاری کنیم که از تأثیرات ایران و سوریه بر لبنان کاسته شود تا بدین ترتیب جنگ جدیدی به وقوع نپیوندد.”

او همچنین با اشاره به اینکه مردم لبنان باید روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند افزود: “اکنون وضعیت لبنان به دلیل وجود تأثیرات خارجی بسیار مشکل و پیچیده شده. این مسأله به یکی از مشکل ترین مسایل جهان تبدیل شده است.”

آقای کوشنر در ادامه سخنان خود گفت: “فرانسه هر آنچه را که بتواند انجام می دهد، ولی ما نمی توانیم مشکل را به جای لبنانی ها حل کنیم. قبلاً کشورهای دیگری مسؤولیت این کار را برعهده گرفتند و در نهایت اقدامات بی نهایت منفی در رابطه با مسایل لبنان صورت گرفته است.”

فرانسه امیدوار است بتواند گفتگو با اکثریت ضدسوری را که از سوی غرب حمایت می شود از سر بگیرد. به علاوه گفتگو با بیشتر کشورهای عربی نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین افزود: “تنها خود لبنان می تواند مسایل لبنان را حل کند و برای سرنوشت خود تصمیم گیری کند.” وی سپس اظهار داشت یکشنبه شب این موضوع را با ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر، سعود الفیصل، رییس دیپلماسی عربستان و عمر موسی، دبیر کل اتحادیه عرب در میان خواهد گذاشت.

آقای کوشنر اطلاعات دیگری درخصوص مصاحبه ها و نشست های انجام شده در لبنان ارائه نداد. او صرفاً به این نکته اشاره کرد که هر دو طرف می توانند ضمانت هایی را در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری و دولت اتحاد مردمی تأمین کنند.

وی اظهار داشت: “در لبنان پیشرفت هایی صورت گرفته. اکنون به لطف تلاش های ما، مردم لبنان از هر گروهی با یکدیگر به مذاکره می نشینند. این یک پیشرفت کوچک است، ولی به هرحال به عنوان یک پیشرفت محسوب می شود.”

این درحالی است که اپوزیسیون دیگر مشروعیت دولت فواد سینیوره را به رسمیت نمی شناسد و خواستار یک دولت متحد مردمی است که بتواند در آن دارای نفوذ باشد و حداقل شرایط ازسرگیری گفتمان نیز وجود داشته باشد.

شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز شده، زیرا در صورت شکست، این کشور دچار یک خلاء اداری- دولتی خطرناک خواهد شد.

واکنش تهران

محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نسبت به اظهارات رییس دیپلماسی فرانسه عکس العمل نشان داد و گفت: “امیدوارم تفسیر اظهارات آقای کوشنر صحیح نباشد، زیرا در غیر این صورت باید نسبت به واقع بینی و درک او از مسایل لبنان شک کرد.”

وی در ادامه افزود: “آقای کوشنر به خوبی می داند که موانع واقعی در یافت راه حل برای بحران لبنان، امریکایی ها و نزدیکان آنها هستند.”

منبع: فرانس پرس، 30 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری