هر ماه، یک مذاکره برگزار می شود

نویسنده
شیرین کریمی

» با وجود انتقادات از روند گفتگوهای هسته ای

در روزی که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی از قابل حل بودن بحران اتمی نظام به عنوان “بحرانی غیر ضروری” سخن به میان آورد، معاون وی به نمایندگان پارلمان گفت تا پایان خرداد دو طرف ماهی یک مذاکره خواهند داشت. از سوی دیگر همزمان با استقبال نشریات اصلاح طلب از مواضع نماینده ایالات متحده در خصوص حق غنی سازی جمهوری اسلامی در راه حل نهایی، رجانیوز این روزنامه ها را به “ّبزک کردن” مواضع مقام آمریکایی متهم و کیهان آن ها را “خوش خیال” توصیف کرده است. مقامات ارشد اسرائیل هم همچنان ضمن ابراز نارضایتی از روند مذاکرات و نتایج آن تاکید کرده اند حق “اقدام مستقل” علیه تهران را برای خود محفوظ می دانند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از بازگشت از وین و نخستین دور از مذاکرات تهران با قدرت های جهانی برای یافتن “راه حل نهایی” بحران اتمی نظام در تهران میزبان همتای بلژیکی خود شده و گفته است: “چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد، مسئله هسته ای بعنوان یک بحران غیر ضروری قابل حل است.”

در پاسخ، دیدیر ریندرز نیز به جواد ظریف گفته است که دولت متبوعش از مذاکرات ایران و ۱+۵ حمایت می کند و امیدوارست که “جمهوری اسلامی ایران و گروهEU۳+۳ بتوانند به تفاهم نهایی در زمینه هسته ای دست یابند.”

این تعارفات دیپلماتیک پس از آن رد و بدل شد که نمایندگان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ پس از پایان سه روز گفتگو در پایتخت اتریش، از “مفید” بودن این دور از مذاکرات خبر دادند.

همزمان روز یکشنبه عباس عراقچی، دست راست ظریف در مذاکرات اتمی، روز یکشنبه جلسه ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان گذاشت تا گزارش مذاکرات اخیر را به اطلاع مجلس برساند.

 

گام های بعدی مذاکرات

محتبی نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون به نقل از عراقچی به خبرنگاران گفته است: “ما از ابتدای مذاکرات گفته بودیم که گام‌های مذاکره و اقدام، از گام اول تا گام آخر باید درابتدای کار روشن باشد؛ در این دور از مذاکرات بر اساس همان توافق مذاکره ادامه یافت و بعد از ساعت‌ها مذاکره کارشناسی و دو نشست ظریف و اشتون به نتایج مفیدی دست یافتیم.”

بر اساس گفته های عراقچی قرار است تا پایان ماه خرداد، شش دور مذاکره دیگر میان تهران و اعضای دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان برگزار شود تا دو طرف بتوانند پس از بیش از یک دهه به بحران اتمی جمهوری اسلامی پایان دهند.

عراقچی به طور خاص تاکید کرده است که در دور بعدی مذاکرات در ماه اسفند چهار محور مورد بحث قرار می گیرد: “غنی‌سازی جمهوری اسلامی و کمیت و کیفیت آن، تحریم‌ها و کاهش و رفع کامل تحریم‌ها، آب سنگین اراک و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی.”

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم برگزاری ماهانه مذاکرات تا دست یابی به راه حل “جامع” را تایید و با استقبال از مذاکرات سه شنبه تا پنج شنبه گذشته گفته است: “مذاکرات هفته گذشته با ایران سازنده بودند، اما چالش‌های مهمی همچنان پابرجا هستند.”

گرچه روند مذاکرات رهبر اسرائیل را خشنود نکرده است. آنچنان که رادیو فردا گزارش داده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، از روند این گفتگو ها انتقاد و از “نتیجه ” آن ابراز نگرانی کرده است. وی معتقد است که غرب”درتوافق هسته‌ای با ایران باید توانایی این کشور برای تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را از بین ببرد.”

انتقاد وی احتمالا مرتبط با مواضع وندی شرمن – معاون وزیر خارجه ایالات متحده و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای با تهران – است. وی اوایل این هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسرائیل به طور تلویحی اعلام کرد که واشنگتن آماده است “حق غنی سازی” برای جمهوری اسلامی را بپذیرد. به گفته خانم شرمن: “در توافق نهایی با تهران، ایران حق غنی سازی محدود و تحت نظارت را خواهد داشت.”

یکی از مهمترین انتقادات رسانه ها و نمایندگان تندرو به دولت روحانی پس از امضای توافق اولیه ژنو در ماه آذر این بود که به طور مشخص معلوم نشده که آیا حق غنی سازی تهران به رسمیت شناخته شده است یا نه.

 

انتقاد رجانیوز از تیتر نشریات اصلاح طلب

در همین حال رجا نیوز هم به استقبال نشریات اصلاح طلب از اظهارات شرمن واکنش نشان داد و دیروز با انتشار گزارشی با تیتر طولانی “ماجرای ذوق‏‎زدگی روزنامه‏‌نگاران وطنی از اعلام «محدود کردن حق ایران» توسط شرمن!” نوشت: “مشخص نیست ذوق زدگی ناشیانه رسانه های حامی دولت به خاطر اظهارات تحقیر آمیز وندی شرمن به چه علت «اعتراف بزرگ امریکا» آن هم در قلب دشمن نامیده می شود، چرا که پیش از مذاکرات ژنو ایران نه تنها به غنی سازی ۲۰درصد خود ادامه می داد بلکه هیچ محدودیتی نیز برای غنی سازی بیشتر نداشت اما بعد از امضای توافق ژنو توسط ایران، علاوه بر تبدیل شدن غنی سازی ۲۰درصد به ۵درصد در شرایط کنونی، امریکایی ها با تحقیر و منت گذاری بر ایران، از محدود کردن حق مصرح ایران در بند ۴ معاهده ان پی تی سخن گفته.”

البته رجانیوز اشاره نکرده است که زمانی که جمهوری اسلامی بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت به غنی سازی در سطح ۲۰ درصد ادامه می داد سنگین ترین تحریم های اقتصادی در سه دهه اخیر علیه کشور اعمال و به یک بحران تمام عیار اقتصادی در سطح جامعه تبدیل شد.

روزنامه اعتماد روز یکشنبه با تیتر “اعتراف آمریکا” و زیرتیتر “وندی شرمن غنی سازی در خاک ایران را بخشی از توافق جامع دانست” به استقبال مواضع این مقام آمریکایی رفته بود. روزنامه آرمان هم در همان روز تیتر یک خود را چنین انتخاب کرده بود: “اعتراف بزرگ شرمن در قلب دشمن.”

رجانیوز که به جبهه پایداری و رهبر معنوی آن آیت الله مصباح یزدی نزدیک است این اقدام جراید اصلاح طلب را “بزک کردن چهره امریکا و القای دروغ بزرگ برسمیت شناختن حق غنی سازی توسط ایران توسط غرب” توصیف کرده است.

روزنامه کیهان هم اظهاراتی از یک عضو سابق تیم مذاکره آمریکا را جهت اطلاع کسانی که “خوش خیال های ایرانی” معرفی کرده آورده و به نقل از او نوشته است: “کاخ‌سفید و هم‌پیمانانش به دنبال تمدید توافق ژنو تا 25 سال برای حصول اطمینان حداقلی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.”

 

اسرائیل : حق اقدام مستقل محفوظ است

به جز رجانیوز و کیهان، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل هم که شخصا 5 ساعت با وندی شرمن در تل آویو مذاکره کرده از مواضع او ناراضی به نظر می رسد، چرا که گفته است “کشورش این موضوع را بارها تکرار و موضع خود را روشن ساخته که هر گونه توافقی با ایران باید متضمن برچیده شدن توانایی این کشور برای رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد.”

یوآل اشتاینیتز این هشدار قدیمی دولت یهود را هم تکرار کرده است که “اسرائیل حق اقدام مستقل علیه ایران را برای خود محفوظ می‌دارد.”