لاریجانی: در همه شرایط کنار دولت سوریه هستیم

نویسنده
شیرین کریمی

» علی رغم احتمال استفاده اسد از سلاح شیمیایی

با گذشت یک هفته از مطرح شدن احتمال استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، رئیس پارلمان جمهوری اسلامی به رژیم بعث این کشور اطمینان داد که تهران در همه شرایط از دمشق حمایت خواهد کرد. همزمان یکی از سرداران ارشد سپاه به کشورهای مخالف سوریه پیرامون مداخله در این کشور هشداد داده است. این همه در حالی است که رئیس جمهور ایالات متحده تصریح کرده اگر برایش روشن شود بشار اسد از سلاح کشتار جمعی استفاده کرده، قاعده بازی عوض خواهد شد.

استفاده احتمالی رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه جامعه جهانی را با نگرانی بی سابقه ای مواجه کرده ، اما سران ارشد جمهوری اسلامی، با وجودی که گفته اند استفاده از سلاح شیمیایی، “خط قرمز” محسوب می شود از حکومت بعث حمایت می کنند. در همین راستا دیروز علی لاریجانی رئیس پارلمان اصولگرایان در دیدار با همتای سوری خود خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی “در تمام شرایط” و در همه زمینه ها در کنار دولت سوریه ایستاده است.

هفته گذشته بود که سرتیپ ایتای برون، فرمانده مرکز تحقیقات در اداره ضد اطلاعات ارتش اسرائیل، اعلام کردکه نیروهای دولت سوریه در “مواردی” از “گاز اعصاب” از نوع “سارین” علیه مخالفان استفاده کرده‌اند.

اندکی پس از آن سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده هم تایید کردند که ارتش سوریه احتمالا در مواردی علیه مخالفان از گاز اعصاب استفاده کرده است.

اما علی لاریجانی که در جریان دو سال سرکوب خونبار مخالفان توسط رژیم اسد، یکی از بلندترین صدا ها در نظام برای حمایت از دولت دمشق بوده است روز چهارشنبه نیز عنوان “مقاومت” را برای برای ماشین سرکوب بشار اسد برگزید و گفت: “بیش از دو سال مقاومت در مقابل هجوم همه جانبه و جنگ فراگیر قدرت های استکباری ضد استقلال و حاکمیت ملی سوریه دستاوردی بزرگ برای سوریه و شکست دشمنان این کشور است.”

ناظران می گویند استفاده احتمالی دولت اسد از سلاح های شیمیایی برای مهار مخالفان شبه نظامی و غیر نظامی می تواند سرنوشت جنگ داخلی این کشور را تغییر دهد؛ سرنوشتی که باراک اوباما در آن نقشی پر رنگ خواهد داشت.

رئیس جمهور ایالات متحده یک روز پیش از دلگرمی های لاریجانی به سوریه ، با تاکید بر اینکه “دقیقا” نمی داند تسلیحات شیمیایی توسط “چه کسانی” در سوریه استفاده شده ، هشدار داد: “از سال گذشته از مقام های پنتاگون و سازمان های امنیتی خواسته ام که گزینه های مختلفی را برای من آماده کنند. من درباره جزئیات این گزینه ها صحبتی نمی کنم اما اگر سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد، واضح است که خطر علیه امنیت جامعه بین المللی، متحدانمان و ایالات متحده تشدید شده است، در این صورت ما برخی گزینه ها را که تاکنون مد نظر قرار نداده ایم قویا مورد نظر قرار خواهیم داد.”

به گزارش بی بی سی باراک اوباما گفته است استفاده حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی ، “قاعده بازی” را عوض خواهد کرد.

اظهارات قاطعانه رهبر آمریکا، واکنش علی اکبر صالحی را به همراه داشت. وزیر خارجه جمهوری اسلامی این “اتهام زنی” را نتیجه سیاستهای خصمانه آمریکا در قبال سوریه برشمرد و تاکید کرد: “این معارضان سوری هستند که از تسلیحات شیمیایی علیه مردم این کشور استفاده کرده اند، نه دولت سوریه.”

وی در عین حال با تکرار مواضع چند ماه پیش خود گفت جمهوری اسلامی همیشه استفاده از تسلیحات شیمیایی را “خط قرمز” همه طرفهای درگیر می داند: “ایران نه تنها با استفاده از هرگونه تسلیحات کشتار جمعی مخالف است بلکه با تولید این تسلیحات هم مخالف است.”

وی برای آنکه توپ را از زمین بشار اسد به زمین مخالفانش بیندازد همچنین از سازمان ملل متحد خواست نسبت به تحقیق پیرامون اظهارات دولت سوریه مبنی بر استفاده معارضان از عوامل شیمیایی اقدام کند.

علی اکبر صالحی مهرماه سال گذشته در نیویورک به دولت سوریه هشدار داده بود که از سلاح شیمیایی استفاده نکند. وی در نشستی در محل شورای تحقیقاتی روابط خارجی آمریکا گفت استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، یک نقطه پایان است. او تصریح کرده بود: “اگر این فرضیه، تحقق یابد، این موضوع پایان همه چیز خواهد بود.”

جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزار یا موادی هستند که تماس مستقیم آنها با هر قسمت از بدن موجود جاندار، موجب آلودگی و انواع بیماری‌های عمومی و یا انحصاری آن موجود می‌شود. این مواد میتوانند به صورت جامد، مایع و یا گاز استفاده شوند.

 عوامل شیمیائی به ترکیباتی اطلاق می‌گردد که در صورت کاربرد مؤثر علیه انسان، حیوان یا گیاه، منجر به مرگ یا ضایعات قابل توجه دائمی یا موقتی در ساختار اندامی آنها می‌شود.

جنگ‌افزارهای شیمیایی از نظر نظامی به ۶ گروه سمی و کشنده، ناتوان‌کننده، استفاده برای کنترل اغتشاش‌ها، دودزا، ضد گیاه و شعله‌ها و آتش‌زا تقسیم می‌شوند.

روز یکشنبه سایت بازتاب نزدیک به محسن رضائی – دبیر مجمع تشخیص مصلحت – با انتشار مطلبی این تحلیل را منتشر کرده بود که ایالات متحده استفاده رژیم اسد از سلاح کشتار جمعی را فاش نخواهد کرد چرا که به باور نویسنده “در صورتی که واشنگتن بپذیرد دولت دمشق علیه مخالفان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده، بر اساس وعده‌ای که اوباما شش ماه پیش داد، باید دست به اقدام نظامی علیه سوریه بزند. این در حالی است که بنا به تأکید بیشتر تحلیلگران، دولت آمریکا در حال حاضر نه از آمادگی لازم برای وارد شدن به چنین نبردی برخوردار است و نه بنا به ملاحظات گوناگون، تمایلی به این موضوع دارد.”

در همین حال روز گذشته سردار یدالله جوانی ، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه ضمن گفتگو با خبرگزاری فارس به کشورهای مخالف سوریه هشدار داد و گفت: “هر گونه اقدام مداخله‌جویانه دیگر در سوریه بر مشکلات مداخله‌کنندگان می‌افزاید و راحل‌های سیاسی را به بن بست می‌کشاند.”