مواضع کروبی ارتباطی به اعتمادملی نداشت

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با آمادگی برای شرکت در انتخابات گفته شد

هم‌زمان با دیدار عبدالله نوری و سیدمحمد خاتمی٬که در روزهای گذشته خبرساز شد٬ یک عضو حزب اعتمادملی٬ خواستار جدایی جنبش سبز از اصلاحات شد.

محمدجواد حق‌شناس٬ مدیرمسوول روزنامه‌ی اعتمادملی٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس٬ گفته است که جریان اصلاحات “یک جریان عام” و جنبش سبز “یک اتفاق” است و “این دو حوزه را نباید یکی تلقی کرد”. او اضافه کرده: “خاتمی در انتخابات اخیر شرکت کرد اما دیدیم جنبش سبز معتقد به تحریم انتخابات بود لذا جنبش سبز از اصلاحات جداست”.

وی که عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی ـ- به دبیرکلی مهدی کروبی ـ- نیز هست٬ در مورد تعطیلی دفتر و روزنامه‌ی این حزب٬ این‌گونه اظهارنظر کرده است: “اگر کروبی موضع گرفت ربطی به روزنامه نداشت و تعطیلی ارگان اعتماد ملی غیرقانونی بود و حتی بعد از توقیف روزنامه آقایان توکلی، کاتوزی، مطهری و لاریجانی نیز این روند را غیرقانونی دانستند”.

حق‌شناس گفته: “ما نه‌تنها می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم٬ بلکه می‌خواهیم تا رسیدن به انتخابات بدویم.٬ وی به همین دلیل خواستار آن شده است که “شرایط فعالیت همچون وجود دفتر حزبی برای ما فراهم باشد”.

 سخنان حق‌شناس در حالی بیان شده است که برخی از اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون تلاش‌هایی را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۲ آغاز کرده‌اند. بحث حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات از زمان حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم جدی‌تر شد. وی با آنکه پیش از آن بر عدم شرکت در انتخابات تاکید کرده بود٬ اما رایی با نام “جمهوری‌اسلامی” به صندوق انداخت. در آن زمان برخی نزدیکان خاتمی گفتند که وی این کار را برای باز نگاه داشتن روزنه‌های اصلاح در درون حاکمیت٬ کرده است.

محمد موسوی‌خوئینی٬ عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزهم ماه گذشته گفته بود که اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه دارند. او البته اضافه کرده بود که هنوز میان اصلاح‌طلبان درباره این برنامه‌ها و نحوه شرکت در انتخابات بحثی صورت نگرفته است. وی همچنین از سیدمحمد خاتمی به عنوان “رییس اصلاح‌طلبان” نام برده و گفته بود که درباره برنامه‌ی اصلاح‌طلبان در انتخابات باید از وی سئوال شود.

در این مدت اسامی افراد متعددی چون سیدمحمد خاتمی٬ سیدحسن خمینی٬ محمدرضا عارف و عبدالله نوری برای حضور در انتخابات در محافل گوناگون مطرح شده است.

در این میان تنها محمدرضا عارف به شکل جدی٬ کار خود را آغاز کرده است. برخی منابع مطلع به “روز” گفتند که برخی از وزرای کابینه خاتمی، هم‌چون علی صوفی، - اقدام به برگزاری جلسه با فعالان سیاسی شهرهای مختلف کرده‌اند تا نظر مساعد آنان برای حمایت از عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ را جلب کنند.

پیش از این عباس عبدی٬ عضو سابق حزب مشارکت٬ با انتشار تحلیل‌هایی٬ حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم را٬ نشانه‌ی عزم وی برای جدا کردن مسیر اصلاحات از جنبش سبز دانسته بود.

خاتمی خود نیز در یک دیدار عمومی٬ گفته بود که به نظام معتقد است و راه اصلاحات از براندازان جداست. وی پیش از آن نیز اعلام کرده بود از موضع اصلاحات در انتخابات مجلس نهم شرکت کرده.

رای خاتمی با انتقاد برخی از نیروهای سیاسی روبه‌رو شد اما همان زمان برخی روزنامه‌نگاران پس از دیدار با خاتمی در صفحات فیس‌بوک شان به نقل از وی نوشتند که دلیل حضور وی در دماوند این بوده که “رای ندهد”، اما اخباری از یک “جلسه محرمانه” به وی می‌رسد که در آن عده‌ای تصمیم می‌گیرند در صورت عدم حضور “ته مانده اصلاح‌طلبان در انتخابات” آن‌ها را بازداشت و زندانی کنند تا “ریشه بخشکد”. خاتمی براساس این خبر به این نتیجه می‌رسد که برای جلوگیری از این “فاجعه” که “اصلاح‌طلبان باقی‌مانده هم وارد زندان نشوند”، در انتخابات شرکت کند. از خاتمی همچنین نقل شده بود که قصد “برخورد جدی” با خود وی نیز وجود داشته است. یکی از این روزنامه‌نگاران که به نقل سخنان خاتمی پرداخت، نوشته بود که “تصور آقای خاتمی این بود که این برخورد در حد حصر ایشان است”.

گفته می‌شود صادق خرازی٬ سفیر اسبق جمهوری اسلامی در فرانسه٬ اخبار این جلسه محرمانه در بیت رهبری را به خاتمی داده بود.

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، همان زمان در این باره گفته بود: “راه جنبش سبز و مطالبات آن روشن است؛ آقای خاتمی هم باید خودش پاسخگو باشد و مردم هم درباره پاسخ وی قضاوت خواهند کرد”.

با این وجود اشرف بروجرودی٬ از اعضای بنیاد باران - بنیادی که توسط خاتمی پی‌ریزی شده و نزدیکان به او در آن عضویت دارند - گفته بود که منظور خاتمی جدایی از جنبش سبز نبوده است.

در همین حال٬ خاتمی در دیدار با عبدالله نوری - که در ماه‌های گذشته فعال‌تر شده - اقدام به بررسی راهکارهای موجود برای تشکیل اتاق فکر کرده است.

نوری فروردین ماه گذشته در دیدار با برخی از فعالان سیاسی و دانشگاهی اصفهان٬ ضمن انتقاد از بی‌برنامگی اصلاح‌طلبان٬ از خاتمی خواسته بود اقدام به تشکیل اتاق فکر اصلاحات بکند. وی همچنین گفته بود که “شکافتن معنای اجرای بدون تنازل قانون اساسی می تواند یکی از مهمترین ابعاد برنامه‌ی اصلاحات در شرایط فعلی باشد”.

خاتمی و نوری٬ مشخصات اتاق فکر را این‌گونه تشریح کرده‌اند: “نحوه تشکیل اتاق فکراصلاحات باید به گونه ای باشد که بتواند اکثریت افکار وعقائد طیف گسترده ی حامیان اصلاحات را نمایندگی کند. در این اتاق می بایست در خصوص تمام مسائل ومشکلات امروز و آینده ایران همفکری صورت پذیرد. باید تلاش این اتاق رسیدن به برنامه ها و راهکارهایی با حداکثر انسجام فکری و عملی میان رهبران، نخبگان و حامیان اصلاحات و جنبش سبز با حداقل ریزش باشد”.

آن‌‌ها در این دیدار همچنین خواستار آزادی میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد٬ مهدی کروبی و زندانیان سیاسی شده بودند.

هم‌زمان با فعال شدن مجدد عبدالله نوری٬ در روزهای گذشته خبرگزاری آریا در گفت‌وگو با دو نماینده اصولگرای مجلس یعنی روح‌الله حسینیان و روح‌الله بیگی از تمایل آنها برای حضور اصلاح‌طلبان به رهبری خاتمی خبر داد و عبدالله نوری را گزینه‌ ای معرفی کرد که افکار و عقایدش از نظر این اصولگرایان نامطلوب است.