هولوکاست هسته ای باید متوقف شود

نویسنده

» گزارش کوریه انترناسیونال

غزل گلشیری

مطبوعات محافظه کار تهران به شدت با توقف غنی سازی اورانیوم که از تاریخ ۲۰ ژانویه آغاز شده مخالف اند. یک روزنامه حتی از “هولوکاست هسته ای” سخن گفته.

روزنامه دولتی ایران در تیتر خود نوشت: “زنگ به صدا درآمد: توافق ژنو به مرحله اجرا رسید.” درحالی که اکثر مطبوعات از آغاز لغو تدریجی تحریم های بین المللی استقبال کرده اند، دو روزنامه فوق محافظه کار این توافق را یک شکست می دانند.

امروز روزنامه “وطن امروز” لوگوی خود را به نشانه مخالفت آشکار با توافق انجام شده با کشورهای غربی به صورت سیاه و سفید منتشر کرد. این روزنامه در صفحه اول خود تصویری از یک مرکز اتمی که پشت مه درحال ناپدید شدن است و  تیتر “هولوکاست هسته ای” چاپ کرده. وطن امروز با تأسف نوشته: “با آغاز مرحله اجرایی توافق ژنو، بسیاری از فعالیت های هسته ای از امروز متوقف شدند.” این روزنامه در سرمقاله خود افزوده است که “امروز نخست وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو خوشحال ترین آدم روی زمین است.”

کیهان، دیگر روزنامه فوق محافظه کار که نارضایتی خود را بروز داده، در سرمقاله خود می نویسد: “اگر آنچه را که داده ایم و آنچه را که به دست آورده ایم با یکدیگر مقایسه کنیم […]، به راحتی می توان متوجه شد که واژه برنده-برنده به هیچ وجه واژه مناسبی نیست.”

تهران از هم اکنون اعلام کرده که غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد متوقف شده و در ازای آن، ۴ ممیز ۲ میلیارد دلار از دارایی های متعلق به ایران در خارج از کشور از حالت توقیف خارج خواهد شد.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۲۱ ژانویه