اعتراض و سرکوب

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

توماس اردبرینک

به گفته شاهدان، نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها، روز دوشنبه  در مرکز شهر تهران، با استفاده از چماق، گاز اشک آور و باتوم برقی مردمی را که در اطراف دانشگاه تهران جمع شده بودند، متفرق کردند تا مانع از برگزاری تظاهرات ضد حکومتی بشوند.

نیروهای نظامی، خیابان های اصلی که به مرکز شهر می رفت را مسدود کردند و ده ها نفراز کسانی که در تظاهرات سالانه “روز دانشجو” شرکت کرده بودند را دستگیر کردند؛ این آخرین سری از تظاهرات ها علیه حکومت بود که از شش ماه پیش آغاز شده بود. مقامات رسمی این تظاهرات را غیر قانونی اعلام کرده بودند و تهدید کرده بودند که با قدرت با آن برخورد خواهند کرد.

با وجود همه هشدار ها، هزاران معترض تلاش کردند تا به دانشجویانی که در داخل دانشگاه های اصلی تهران محاصره شده بودند، بپیوندند. برای سرکوب آنان، صدها عضو نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و اعضای بسیج به صف شده بودند.

یک شاهد عینی که از خیابانی در نزدیکی دانشگاه گزارش تلفنی می داد و گفت:« من دیدم که بسیجی ها با باتوم برقی به سه زن میانسال شوک الکتریکی دادند. من فرار کردم اما وقتی برگشتم دیدم آنها روی زمین افتاده اند و از شدت شوک بدنشان می لرزد». صدای فریاد مردم از پشت تلفن شنیده می شد.

گزارش های دیگر هم حاکی از درگیری های دیگر در بیرون از درب های دانشگاه است، معترضان سنگ پرتاب می کردند و موتور های بسیجی ها و سطل های آشغال را آتش می زدند، نیروهای انتظامی بسوی آنها گاز اشک آور شلیک می کردند. بسیجی ها، شاخه ای از داوطلبان وابسته به سپاه، را در حالیکه با تلفن های همراهشان برای مقابله با تظاهر کنندگان با هم هماهنگ می شدند، می شد دید.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیوز، گزارش داد که هفت هزار دانشجوی طرفدار حکومت در داخل دانشگاه گرد هم آمده بودند و درحمایت از دولت و رهبر، آیت الله علی خامنه ای، شعار می دادند. به گته این خبرگزاری پنجاه  آشوبگر در کنار آنها تجمع کرده بودند.

خبرگزاری فارس اعلام کرد:« تظاهر کنندگان شعار می دادند”مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “الله اکبر، خامنه ای رهبر”».

اما تصاویر دریافت شده از دوربین موبایل ها بر روی اینترنت نشانداد که عده ای از دانشجویان علیه رهبر شعار می دادند.

شاهدان، مسافران اتوبوس هایی که در خیابان انقلاب و از کنار دانشگاه عبور می کردند، درحالیکه ماموران امنیتی مردم را کتک می زدند، با مردم هم صدا شده و علیه دولت شعار می دادند.

یه نظر می رسد که سرکوب ها اعتراض ها را محدود کرده باشد اما وب سایت ها میگویند که اعتراض ها در دهه اول ماه محرم تا روز عاشورا که از 18 دسامبر تا 27 دسامبر به مناسبت شهادت امام حسین، امام شیعه که در قرن هفدهم در نبردی به قتل رسید، دوباره از سر گرفته می شود.

بدنه سیاسی ایران هشدار داده اند که ادامه سرکوب ها منجر به رادیکالیزه شدن معترضین خواهد شد. آنها با عنوان  کردن این  موضوع که از آینده کشور می ترسند، از رهبران سیاسی و مذهبی خواسته اند که از احمدی نژاد و مقامات دیگر بخواهند که با مخالفان سیاسی شان مدارا کنند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، 85 ساله، که شخصیت با نفوذ شیعه است در شهر قم زندگی می کند، روز دوشنبه با این نظر موافقت کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، از دولت خواست که با کاندیداهای سابق ریاست جمهوری، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، به توافق برسند. او گفت:« آنها مردم همین کشور اند، ما باید بنشینیم و مذاکره کنیم».

 

منبع: واشنگتن پست 8 دسامبر