شاخه زیتون و سنگ پراکنی تحریم تازه

نویسنده

» گزارش گاردین از تهران و واشنگتن

دولت اوباما بعد از تنفیذ ریاست جمهوری به حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو جدید ایران که جایگزین محمود احمدی نژاد تندرو شده است، در بیانیه ای به مردم ایران برای اینکه “تلاش کردند که صدایشان شنیده شود و خواستار تغییر بودند”، تبریک گفت. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده است که به وظایف بین المللی خود عمل کند تا آمریکا را شریکی مشتاق بیاید.

اما این دراز کردن شاخه زیتون درست همزمان شد با درخواست 76 سناتور آمریکایی برای تشدید تحریم ها علیه ایران و احتمال حمله نظامی در صورتی که هیچ راه حلی برای مسئله اتمی ایران پیدا نشود. این سناتور ها در نامه ای به اوباما از او خواستند تا تحریم ها علیه ایران را تشدید کند. آنها همچنین از اوباما درخواست کردند که درحالی که درهای دیپلماسی را گشوده است، همه گزینه ها را مطرح بداند.

در این نامه آمده است: “تا زمانی که تغییرمحسوسی در روند برنامه های اتمی ایران مشاهده نشود، ما معتقدیم که آمریکا باید تحریم های شدیدتری را برای ایران درنظر بگیرد و از دولت آمریکا می خواهیم تا بر گزینه استفاده از نیروی نظامی همزمان با پیشبرد راه حل دیپلماتیک تاکید کند.”

سناتور‌های آمریکایی در این نامه که دو روز قبل از مراسم تحلیف روحانی و یک روز پس از تصویب طرح تحریم‌های جدید از سوی کنگره فرستاده می شود تاکید کردند که در ماه سپتامبر پیگیر پاسخ شان خواهند بود.

این اقدام کنگره در شرایطی که دولت اوباما قرار بود بعد از انتخابات تغییر موضع بدهد، کمی عجیب به نظر می رسد. روحانی وعده داده است که راه اعتدال را درپیش بگیرد و در مورد برنامه های اتمی ایران شفاف عمل کند. به نظر می رسد که کاخ سفید به رئیس جمهور جدید ایران این شانس را داده است تا به وعده هایش عمل کند.

در پیام تبریک کاخ سفید آمده است: “تحلیف روحانی فرصتی به ایران برای اقدامی سریعتر در جهت رفع نگرانی های بین المللی در مورد برنامه هسته ای می دهد.”

مدت های طولانی بود که آمریکا معتقد بود که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است. ایران بر اجرای برنامه های اتمی اش اصرار دارد و آن را صلح آمیز و برای تولید انرژی می داند.

آخرین دور گفتگو ها بین ایران و مجامع بین المللی در ماه آوریل بدون نتیجه پایان یافت. در آن زمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به نظر می رسد گفتگو ها به بن بست رسیده است و پیشرفتی حاصل نشده است. اما انتخاب شدن روحانی امید برای یافتن راه حلی برای عبور از این بن بست را زنده کرد.

گاردین، 4 اوت