کاغذپاره‌ها اثر گذار بودند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حذف ده میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران

هم‌زمان با اعلام نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی کشور و تصمیم دولت برای حذف ده میلیون نفر از یارانه‌ بگیران، وزیر صنعت و معدن گفت که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مشخص شده که “کاغذ پاره‌ها” تاثیرگذار بوده‌اند.

محمدرضا نعمت‌زاده،وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که طی هشت سال گذشته “حتی کشورهای کوچک آفریقایی به دلیل تحریم‌های سازمان ملل از همکاری با ما سر باز زدند”. به گفته‌ی وی همین مساله نشان می‌دهد که “کاغذ پاره‌ها اثرگذار بوده‌اند”. وی همچنین گفت که “دنیا در هشت سال گذشته علیه ما بوده”.

اشاره این وزیر دولت روحانی به سخنان محمود احمدی‌نژاد است که پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و صدور قطع‌نامه علیه ایران، این قطع‌نامه را “کاغذ پاره‌هایی” توصیف کرده بود که تاثیری بر وضعیت کشور ندارند.

دولت احمدی‌نژاد بعدها وضعیت بد اقتصادی کشور را نتیجه تحریم‌های بین‌المللی خواند، با این حال آن را نه تاثیر قطع‌نامه شورای امنیت، بلکه نتجیه اقدام چند کشور غربی دانست. رییس دولت دهم در این‌باره گفته بود: “می‌گویند چرا دولت قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خوانده. الان هم می‌گویم قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت کاغذ پاره بود که خنثی شد و اثر نداشت. اما الان چند دولت غربی و آمریکا بدون قانون اقداماتی می‌کنند”.

اکنون اما نعمت‌زاده ضمن انتقاد از روش دولت احمدی‌نژاد، گفته که دولت روحانی “در حال تعامل و مذاکره‌ با سایر کشور‌ها” است تا “گره‌های ایجاد شده طی هشت سال گذشته” را باز کند.

هم‌زمان با سخنان نعمت‌زاده درباره وضعیت اقتصادی کشور، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، نیز درباره این مساله هشدار داد و به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد پرداخت.

وزیر اقتصاد دولت روحانی در سخنانی گفت که بدهی اقتصاد ایران ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی به پیمانکاران، ۶۷ هزار میلیارد تومان به بانکها، ۷۰ هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی بود است در حالی که بودجه دولت بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی اما اضافه کرده که “لبته هیچ نهاد و یا اداره دولتی از میزان بدهی‌های دولت باخبر نیست که این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه وجود ندارد”.

طیب‌نیا با اشاره به این‌که “این عدالت نیست که به همه افراد کشور یارانه پرداخت شود”، خبر از آن داد که دولت روحانی ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده اند و از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.

دولت روحانی سال گذشته از مردم خواسته بود که با توجه به درآمد خود،‌از دریافت یارانه انصراف دهند، لا این حال بیش از ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کردند و تنها اندکی بیش از دو میلیون نفر انصراف دادند. دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین خانواده‌ها توزیع می‌کند.

این سخنان در حالی بیان شده که اخیر دولت روحانی برای خروج از رکود اقتصادی، برنامه اقتصادی امسال و سال آینده را منتشر کرده و از کارشناسان اقتصادی خواسته تا پیشنهادات خود را برای اصلاح این برنامه ارائه دهند.

براساس این برنامه تلاش دولت در سال جاری “بر رفع تنگناهای مالی و افزایش تقاضای موثر با فرض ادامه تحریم ها استوار خواهد بود” و به دلیل همین تحریم‌ها، پیش‌بینی شده که اثر افزایش سرمایه گذاری نیز “حداقل با یک سال تاخیر ظاهر می شود”.

در تحولی دیگر مرکز آمار ایران، در جدیدترین آمار خود نوشت که رشد اقتصادی در سال گذشته منفی ۲.۲ درصد بوده و بخش صنعت با رشد منفی ۴.۵ درصد بدترین وضعیت را در میان بخش های اقتصادی دارد. در سال ۹۱ نیز رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد بود. پیش از این محمدرضا نعمت زاده نیز گفته بود که نرخ رشد صنعت در دولت محمود احمدی‌نژاد منفی ۱۲ درصد بود.

بانک مرکزی تیر ماه امسال اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال گذشته بدون محاسبه نفت منفی ۴.۲ درصد و با احتساب نفت منفی ۳.۳ درصد بوده است.