پشت ویترین

نویسنده

یک درخت، یک صخره، یک ابر

افسانه‌های کهن ایرانی

نویسنده: فضل الله مهتدی

ناشر: هیرمند

تعداد صفحه: ۶۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۶

کسانی که سالی از سنشان می‌گذرد، هنوز صدای فضل الله صبحی و داستان گویی‌هایش را در رادیو ایران به خاطر دارند.

آنکه راوی دوباره‌ای برای دیوان بلخ بود و دیوان سالاران بلخ، زمانه‌ای تلخ به جای جای دیوان زندگی‌اش حکاکی کردند.

بخشی از این کتاب به دیوان بلخ مخصوص شده، دیوانی که لااقل اکنون نمی‌توان شرحی برآن نوشت و شاید هر نوشته‌ای از ارزش آن بکاهد…

 

 

نظریه کنش

نویسنده: پی یر بوردیو

مترجم: سید مرتضی مردی‌ها

ناشر: نقش و نگار

تعداد صفحه: ۳۴۴

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

 بوردیو در این کتاب، که آن را عصاره فعالیت علمی خود می‌داند، گزارشی از بنیادی‌ترین نظریه پردازی‌های خود را عرضه می‌کند.

نویسنده می‌کوشد به این سوال که نظام اداری، نظام حقوقی، نظام آموزشی… چگونه ساختارهای مطلوب دولت را بازتولید می‌کنند، پاسخ دهد. به عقیده او “باوررایج” که نقطه قالب تحلیل علمی است؛ باعث به رسمیت شناخت شدن رشته‌ای از امور به عنوان امورعام، عقلانی و طبیعی می‌شود.

بر همین مبنا، او عاملان اجتماعی را سوژه‌های آگاه آزاد نمی‌داند و برای علم شناخت اجتماع، دلیل متکی به عمل را از عمل متکی به دلیل بر‌تر می‌نشاند.

 

 

هایدگر و پرسش بنیادین

نویسنده: بابک احمدی

ناشر: نشر مرکز

زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: ۷۰۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۶

این کتاب بخش نخست از سه گانه‌ای دربارهٔ اندیشه‌های مارتین هایدگر است که شرح کاملی از آثار فلسفی او در نخستین دوره کار فکری‌اش را در بر می‌گیرند. بخش اصلی کتاب توضیح مطالب هایدگر هستی و زمان است که در سال ۱۹۲۷ منتشر شد و از نظر بسیاری ناقدان و نویسندگان یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی سده بیستم به شمار می‌رود.

کتاب حاضر با زندگینامه مفصل و فهرست دقیق آثار و درسهای هایدگر همراه است.

نشر مرکز هم زمان با این کتاب بخش دوم از سه گانه را با عنوان هایدگر و تاریخ هستی منتشر کرده است.

 

 

حکایت عشقی بی‌قاف بی‌شین بی‌نقطه

نویسنده: مصطفی مستور

ناشر: چشمه

تعداد صفحه: ۶۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۱۶

اوایل کوچک بود. یعنی من این طور فکر می‌کردم. اما بعد بزرگ و بزرگ‌تر شد. آن قدر که دیگر نمی‌شد آن را در غزلی یاقصه‌ای یا حتی دلی حبس کرد.

حجم‌اش بزرگ‌تر از دل شد و من همیشه از چیزهایی که برای نگاه کردنشان ـ بس که بزرگ‌اند ـ باید فاصله بگیرم، می‌ترسم. از وقتی که فهمیدم ابعاد بزرگی‌اش را نمی‌توانم با کلمات اندازه بگیرم یا در “دوستت دارم” خلاصه‌اش کنم، به شدت ترسیده‌ام. از حقارت خود لج‌ام گرفته است. از ناتوانی و کوچکی روح‌ام. فکر می‌کردم همیشه کوچک‌تر از من باقی خواهد ماند.

فکر می‌کردم این من هستم که او را آفریده‌ام و برای همیشه آفریدهٔ من باقی خواهد ماند…..

 

نقد عکس

مترجم: اسماعیل عباسی - کاوه میر عباسی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۰۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۵

عکاسی ایران از حیث قدمت شانه به شانهٔ عکاسی جهان می‌ساید و گشایش رشتهٔ عکاسی در دانشگاه‌ها نیز نوید پیشرفتهای بیشتر این رشته را می‌دهد.

اما در میان کتاب‌ها و مقاله‌های مربوط به عکاسی که از استقبال علاقه مندان نیز بر خوردار می‌شوند، سهم عمده از آن کتابهای فنی و کاربردی است و جای کتابهای نظری و تحلیلی خالی است.

این کتاب در راستای رفع این کمبود فراهم آمده و نویسندهٔ آنکه استاد ممتاز این رشته است اصول تجزیه و تحلیل و نقد عکس را که در دانشگاههای ما نیز از واحد‌های درسی است به شیوه‌ای کار آمد می‌اموزد.

مخاطب کتاب دانشجویان عکاسی هستند اما بی‌تردید همهٔ عکاسان و علاقه مندان عکاسی و هنر آن را پر فایده خواهد یافت.

 

 

یک درخت، یک صخره، یک ابر

نویسنده: ادگار آلن پو - ویرجینیا وولف - جیمز جویس - فرانتس کافکا

مترجم: حسن افشار

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۸۲۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۷

ویرایش اول این کتاب با نام همه چیز و هیچ چیز در سال ۱۳۷۶ منتشر شد و در ویرایش دوم دوازده داستان، که در چاپ نخست نیامده بودند به کتاب افزوده شدند.

در متن برخی از داستان‌ها نیز افزایشهایی انجام شد. داستانهای گرد آمده در این مجموعه، کم و بیش دو قرن تاریخچه داستان کوتاه را- با آغاز از “شنل” گوگول- در برمی گیرند.

گرچه گزینش در میان شاهکار‌های فراوانی که در این دو سده آفریده شده‌اند دشوار است و به ناچار برخی از اثار برجسته بیرون می‌مانند، باز هم دو ملاک اصلی گزینش داستان‌ها رعایت شده است:

هر یک از داستان‌ها ی دستاوردی بر جسته به عنوان یک اثر هنری است؛ و گذشته از این هر داستان حادثه‌ای مهم در تکامل تاریخی داستان کوتاه شمرده می‌شود به این ترتیب نمونه‌هایی گرد آمده‌اند که به راستی نماینده نوعی ادبی داستان کوتاه هستند و در کنار مقدمه و افزوده‌هایی که برای داستان‌ها نوشته شده برای داستان نویسان و خوانند گان و دوستداران داستان مفید و کار ساز می‌توانند بود.

پیشگفتار بلند کتاب بیشتر اطلاعات فنی لازم را به دست می‌دهد و اثر هر نویسنده با پیشگفتاری کوتاه همراه است که همراه معرفی او، به تخلیل و ارزیابی اثر می‌پردازند.