حزب الله سایبری:
فیلترینگ را شدیدتر کنید

نویسنده
فیروزه متین

» ایران؛ محدودترین کشور از نظر آزادی اینترنت

در حالیکه کاربران اینترنت در ایران کماکان گرفتار فیلترینگ هستند و حتی برای بازکردن ایمیل های خود به فیلترشکن ها نیاز دارند، عده ای با عنوان “حزب الله سایبری” ضمن تهدید کاربران اینترنت به رصد کردن اقدامات آنها، از دولت روحانی خواسته اند فیلترینگ را از سایت ها بر ندارد.

این در حالی ست که نه تنها بسیاری از اعضای کابینه روحانی از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در فیس بوک صفحه دارند، بلکه بسیاری دیگر از مقامات جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان سپاه و رهبر حکومت نیز از فضای مجازی استفاده می کنند.

 همزمان با انتشاربیانیه این گروه، “خانه آزادی” هم با انتشار اطلاعیه ای، ایران را در آخرین رتبه از نظر آزادی اینترنت در جهان قرار داد؛ وضعیتی که حسن روحانی چند روز قبل در صفحه توئیتر خود، خطاب به رئیس این سایت، وعده رسیدگی به آن و تلاش برای رفع فیلتر سایت ها در ایران را داده بود.

بنا به نوشته وبسایت افراطی رجانیوز، در اطلاعیه “حزب الله سایبری” آمده است: “متأسفانه اخیرا اخبار، اظهار نظرها و رفتارهای غیرمسئولانه‌ای از سوی برخی مسئولان! موجبات نگرانی اهالی دغدغه مند این عرصه را فراهم ساخته است. از سویی مسئولان نهادهای دولتی و خصوصا وزارت محترم ارتباطات که وظیفه تأمین نیازها و حقوق حقّه مردم در فضای اینترنت را بر عهده دارند، به جای در نظر گرفتن اصلی ترین حق کاربران اینترنت، یعنی بهره مندی از اینترنت «پاک»، «امن» و «سالم» - که متأسفانه عدم توجه به آن علاوه بر به مخاطره انداختن خانواده ها و تربیت نسل آتی، جلوی پیشرفت علمی و اقتصادی کشور با بهره گیری از ظرفیت فن‌آوری اطلاعات را گرفته است - به جای عمل به تکلیف قانونی خود در زمینه ایجاد «شبکه ملی اطلاعات» - که می تواند تضمین کننده امنیت، سرعت، سلامت، کیفیت و خودکفایی خدمات اینترنتی باشد – صحبت از افزایش بی حساب و کتاب سرعت و پهنای باند شبکه نا امن و ناسالم فعلی می نمایند. سئوال اینجاست که آیا در شرایط فقدان شبکه ملی اطلاعات، چنین تصمیمات و اقداماتی در مجموع به نفع مردم است یا به ضرر آنان تمام می شود؟ و اصولا چرا دولت ها در حالی که خودشان بیش از همه به بستر امن و مطمئن شبکه ملی اطلاعات برای خدمت رسانی برخط و سریع و عادلانه به اقصی نقاط کشور نیازمندند، تأمین و بهره گیری از این زیرساخت فوری و ضروری را نادیده می گیرند؟ از سوی دیگر، در حالی که در اکثر کشورهای دنیا موضوع فیلترینگ پذیرفته شده و برای حفظ سلامت و امنیت جوامع در حال اجراست، خبر کاهش فیلترینگ از سوی دولت، نگرانی بسیاری از خانواده هارا در خصوص حضور فرزندان‌شان در بخش مسموم فضای اینترنت افزایش داده است. به نظر می رسد تصمیم گیری در این خصوص جزو شئونات قوه قضائیه به مثابه مدعی العموم باشد و صحیح نیست که به واسطه تمایلات یک اقلیت در فضای مجازی، شرایط حضور در اینترنت برای اکثریت مردم نا امن و پرمخاطره گردد. توقع این است که دولت های جمهوری اسلامی ایران در موضوع اینترنت، عالمانه و پخته برخورد کنند و از شتاب‌زدگی و سلیقه‌ای عمل کردن بپرهیزند، چرا که برخی اشتباهات در این حوزه، جبران ناپذیر است. ای کاش وزیر محترم ارتباطات از اشراف بیشتر و تخصص به روزتری نسبت به فضای مجازی برخوردار بود و یا دست‌کم از نظر مشاورینی امین، متخصص، متعهد، منصف و دغدغه مند در این عرصه بهره می جست تا خدای ناکرده به چنین اشتباهاتی دچار نشود. مطلب دیگر در این باب، تبعیضِ ایجاد شده در عبور از فیلترینگ است؛ متاسفانه فروش غیرقانونی VPN به برخی، دست عده ای را برای قانون شکنی در فضای اینترنت به دور از چشم دستگاه های مسئول باز گذاشته است. همچنین حضور رسمی تعدادی از دست اندرکاران دولت به عنوان مجریان قانون، در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر، علاوه بر بی احترامی و نقض قوانین جاری کشور، مصداق ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی است”.

این بیانیه برای اولین بار در یک شبکه اجتماعی متعلق به بسیجیان به نام “افسران جنگ نرم” منتشر و از کاربران این شبکه که همگی از عوامل وابسته به نهادهای امنیتی و بسیج و سپاه هستند، خواسته شده تا آن را امضاء کنند.

در حالیکه این گروه، وضع موجود اینترنت در کشور را،با وجود محدودیت های بی سابقه بر نمی تابد، خانه آزادی با انتشار اطلاعیه ای خواهان پایان جلوگیری از دسترسی شهروندان ایران به اینترنت آزاد شده است.

این موسسه، در گزارش خود که بر اساس آن ایران محدود ترین کشور دنیا در زمینه آزادی اینترنت شناخته شده، آورده است: “از میان ۶۰ کشور مورد مطالعه، ایران بدترین رتبه را در یک سال گذشته داشته است”.

این گزارش کشورهای مورد مطالعه را به سه دسته آزاد، نسبتا آزاد و غیر آزاد تقسیم کرده که امتیازات آنان از صفر تا ۱۰۰ متغیر است. هر کشوری که مردم آن از آزادی بیشتری در حوزه اینترنت برخوردارند، امتیاز آن به صفر نزدیک‌تر است و برعکس، کشوری که بیشترین محدودیت اینترنتی را دارد، به نقطه ۱۰۰ تمایل بسیاری پیدا می‌کند. بر این اساس، ایسلند با ۶ امتیاز به عنوان آزادترین و ایران با ۹۱ امتیاز به عنوان بدترین کشور از نظر آزادی اینترنت معرفی شده است.

به نوشته سایت رادیو فردا، این گزارش نشان می‌دهد که حتی کشورهایی مانند کوبا، چین، سوریه، عربستان سعودی، ازبکستان، اتیوپی و بحرین که به عنوان کشورهای نقض‌کننده آزادی‌های اینترنتی شناخته می‌شوند، وضعیتی بهتر از ایران دارند.

به اعتقاد برخی، بیانیه حزب الله سایبر پس از انتصاب نصرالله جهانگرد، معاون توسعه اینترنت وزارت ارتباطات در زمان محمد خاتمی به عنوان عضو حقوقی شرکت مخابرات ایران که در اختیار سپاه است، منتشر شده است.