ایران تعامل کند، غرب از تحریم ها بکاهد

نویسنده

» گزارش جورالزلم پست از مواضع لاوروف

روز سه شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری کویت (KUNA) گفت که ایران اعلام آمادگی کرده در صورت کاهش تحریم های اعمال شده از سوی قدرت های ۱+۵، غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را متوقف کند.

لاوروف می گوید: “جامعه بین المللی باید با اقدامات مشابه همچون توقف تدریجی تحریم های – چه تحریم های یک طرفه غرب و چه تحریم های تصویب شده از سوی شورای امنیت – و کنار گذاشتن آن ها به گام های سازنده ایران پاسخ دهد.”

لاوروف اضافه کرده است در زمانه ای که تمایل ایران برای همکاری با غرب آشکار می شود؛ تحریم ها نباید سخت تر شود، بلکه باید کم جان تر گردد.

او هم از ایران و هم از شش قدرت جهانی ( شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) خواسته است برای حرکت به جلو از خود انعطاف نشان دهند.

در همین ارتباط روز یکشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت با وجود تحریم های بین المللی، ایران پیشرفت پایداری در گسترش برنامه اتمی اش داشته است و به نظر نمی آید این روند را آهسته کند.

روز دوشنبه نیز یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز گفته است “ افزایش پایداری در ظرفیت و تولید” برنامه هسته ای ایران به چشم می خورد.

اظهارات او اندک زمانی پس از آن مطرح شد که حسین روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در جریان یک کنفرانس خبری در تهران متعهد شد در صورتی که ببیند تحریم ها برداشته می شوند شفافیت بیشتری در برنامه اتمی ایران نشان خواهد داد.

اما روحانی در عین حال تاکید کرده است تهران حاضر هرگز راضی نبوده غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کند ، غرب ترس آن را دارد که غنی سازی ایران به سمت ظرفیت ساخت بمب اتمی حرکت کند. امری که ایران آن را رد می کند.

منبع : جورازلم پست - 18 ژوئن