پیام تهدید آمیز احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش تلگراف درباره سفر لبنان

کان کالین

چندان معمول نیست که دیداررئیس یک کشور از کشور دیگر باعث ناآرامی سیاسی در کشور میزبان شود. ولی حضور محمود احمدی نژاد درلبنان یک حضور معمولی نیست. از یک دیدگاه، حضور بحث انگیز رئیس جمهور ایران در جنوب لبنان، جایی که وی دیروز باصطلاح سنگی را به مرز اسرائیل پرتاب کرد، می تواند به عنوان نمونه دیگری از روش های تبلیغاتی به حساب بیاید که رهبرایران معمولا از آن استفاده می کند.

چه راهی بهتر از این وجود داشت تا توجه را از بحران اقتصادی که نتیجه سیاست های سرسختانه آقای احمدی نژاد در باره برنامه هسته ای آن کشوراست، منحرف کرد و متوجه استقبال وسیع مردم در تنها کشوری کرد که چنین استقبالی ازرئیس جمهور ایران می کند.

ظرف سه دهه گذشته ایران میلیارد ها دلار خرج کرده است تا گروه شبه نظامی مسلمان شیعه حزب الله را به یکی از نیروهای مسلط در صحنه سیاسی مدرن لبنان تبدیل کند. زمانی که من جنگ داخلی لبنان را در اواسط دهه 1980 پوشش می دادم، حزب الله (یعنی حزب خدا) یک گروه حاشیه ای بود که در سایه جنبش امل، که نماینده شیعیان در مجلس لبنان بود، فعالیت می کرد.

در آن زمان، آنچه باعث افتخار حزب الله بود انفجار سفارت آمریکا و فرانسه، به کمک کامیون ارتشی به رانندگی یک بمبگذار انتحاری بود که در آن زمان یک روش جدید تروریستی به شمار می آمد و صدها نفر را به کشتن داد. این گروه همچنین طراح بحران گروگانگیری تری وایت، جان مک کارتی و بریان کینان است که سال ها در سلولی مرطوب در دره بکاء به رادیاتور بسته شده بودند.

این واقعیت که حزب الله اکنون به یکی از اصلی ترین حزب های سیاسی دردولت ائتلافی لبنان تبدیل شده است به خوبی نشان می دهد که این نیروی شبه نظامی دست نشانده ایران ظرف 25 سال تا چه اندازه پیشرفت کرده است. مهم تر ازآن اینکه رهبران این گروه با نظرات رهبران ایران در زمینه محو دولت اسرائیل از صحنه تاریخ، که در نزدیکی مرز جنوبی این کشورقرار دارد، کاملا همفکر هستند. حزب الله با تسلیحات و تجهیزاتی که توسط ایران تامین می شود تا حالا توانسته است یک جنگ را در تابستان سال  2006 به اسرائیل  تحمیل کند. ضمنا با توجه به هزاران موشک و راکت اندازی که تهران بطور قاچاق در اختیار مراکز حزب الله  درجنوب لبنان قرار داده است، این گروه معتقد است که درگیری دیگری با اسرائیل در پیش است.

این مسلما دیدگاه ایران است. رهبر ایران حضور حزب الله در جنوب لبنان را به عنوان خط مقدم جبهه جنگ علیه اسرائیل می نگرد. اگر دولت اسرائیل آنقدربی ملاحظه باشد که آنطور که قول داده است تاسیسات هسته ای ایران بمباران کند، یکی از عناصر اصلی پاسخ نظامی ایران، موشک باران شهرهای اصلی اسرائیل از سنگر های جنوب لبنان است. وقتی آقای احمدی نژاد حضور لبنان را در «مقاومت علیه جباران دنیا» ستود، هیچ کس تردیدی نداشت که منظور وی اسرائیل است.

ولی این در واقع پشتیبانی مستمر - و در عین حال انکار شده - حزب الله از فعالیت های تروریستی است که بیش از قیافه مبارزه جویانه آن، انگیزه اصلی تصمیم آقای احمدی نژاد برای سفر به لبنان به عنوان اولین رئیس جمهور ایران که به این کشور سفر می کند، بوده است.

تا چند هفته دیگر دادگاه ویژه سازمان ملل قرار است نتایج تحقیقات پنج ساله خود را در زمینه قتل رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان، منتشر خواهد کرد. آقای حریری، که یک میلیاردر مسلمان سنی خود ساخته بود، در حال تامین مالی بازسازی خرابی دوره جنگ در لبنان بود و با بمبی که در یک اتوموبیل کار گذاشته شده بود در بیروت کشته شد.

مسئولان امنیتی عراق فورا حزب الله را مسئول این کشتار دانستند زیرا حریری خواهان خلع سلاح و انحلال حزب الله و پیوستند اعضای آن به ارتش رسمی لبنان بود. نوع بمب گذاری که منجر به مرگ حریری شد مشابه عملیات قبلی عماد مغنیه بود که بمبگذاری های سال 1980 دربیروت را طراحی کرده بود و خود درانفجار بمب در یک ماشین در دمشق در سال 2008 کشته شد.

برخی اطلاعات درز کرده از گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که علاوه بر مغنیه نشانه  هایی از دست داشتن بیش از 50 تن از رهبران رده بالای حزب الله در این قتل به دست آمده است. یکی از این مدارک شنود تماس های تلفنی میان مسئولان حزب الله در روز قتل آقای حریری است.

در جهت خنثی کردن این گزارش سازمان ملل، حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، که بطور مخفی زندگی می کند، در یک پیام ویدیویی گفت افرادی که در قتل حریری شرکت داشتند افراد غیر مسئول بودند و با حزب الله رابطه ای نداشتند.

نصرالله که مغنیه را به چشم یک «شهید» می نگرد سعی دارد آقای حریری را مجبور کند نتایج گزارش سازمان ملل را انکار کند.

رد کردن این گزارش از سوی دیگر بسیار دشوار است زیرا این امر از دید میلیون ها مسیحی و مسلمان سنی که با حزب الله مخالف هستند غیر قابل قبول به شمار می آید.

احمدی نژاد با سخنان دیروز خود در جنوب لبنان نه تنها به شیعیان قوت قلب داد و نشان داد آنها به تهران وفادار هستند بلکه به آقای حریری نیز علامتی داد مبنی بر اینکه بهتر است اتهامات علیه حزب الله را فراموش کند، اگر نه باعواقب آن روبرو خواهد شد.

منبع: تلگراف - 15 اکتبر 2010