فهرست سیاه‌نماها به روایت روزنامه دولت

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» از اعتماد و آرمان تا تهران امروز و ملت‌ ما

روزنامه دولتی ایران مدعی است هجمه‌ای هماهنگ علیه قوه مجریه شکل گرفته و با نام بردن از چند چهره شاخص مجلس هشتم و چند رسانه آنان را جریانی توصیف کرده است که “همگی در مسابقه تخریب دولت و سیاه‌نمایی هرچه تمام‌‌تر علیه آن، برنده اعلام می‌شوند.”

تیتر یک روز چهارشنبه روزنامه دولت که با عنوان “سیاه‌نمایی زنجیره‌ای علیه دولت” به همین موضوع پرداخته، احمد توکلی، الیاس نادران، محمدرضا باهنر، محمد دهقان، غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا زاکانی و روزنامه‌های اعتماد، آرمان، تهران امروز، ملت‌ما و همچنین خبرگزاری مهر و وبسایت جهان‌نیوز را “پیشتازان عرصه تخریب” معرفی کرده است.

 

همه دشمنان دولت از نگاه “ایران”

ادعای هجمه رسانه‌ای علیه احمدی‌نژاد و دولتش قدمتی به سابقه حضور مهدی کلهر و علی‌اکبر جوانفکر به عنوان مشاوران رییس‌جمهور از سال 1384 دارد. حالا با خلع کلهر از سمت‌های رسمی، این وظیفه به دوش جوانفکر افتاده تا در “ایرنا” و “ایران” از “سیاه‌نمایی‌های زنجیره‌ای” بگوید. این بار تیتر یک روزنامه ایران به این موضوع اختصاص پیدا کرده و گزارش‌نویس گروه سیاسی این روزنامه نوشته است: “در میدان پرهیاهوی امروز سیاست نقش اول میدان تخریب و سیاه‌نمایی‌ علیه دولت را اشخاص بازی می‌کنند و خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها عمدتاً مطالب و سیاست‌هایشان با سخنان آنان تغذیه می‌شود.”

در ادامه سپس این جملات مورد استناد قرار گرفته‌اند: “علیرضا زاکانی: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها کمر مردم را می‌شکند! / احمد توکلی: افتخار می‌کنیم در برابر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ایستاده‌ایم! / الیاس نادران: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مثل عسل قلزم است، یعنی شیرین و کشنده! / غلامرضا مصباحی مقدم: در نقد احمدی‌نژاد هیچ ملاحظه‌ای نداریم! / حسین فدایی: همه از سوابق ملک‌زاده بی‌خبرند، فقط ما خبر داریم! / محمد دهقان: دولت با ایجاد چالش‌های جدید در کشور به دنبال فرار از پاسخگویی است! / محمدرضا باهنر: جریان انحرافی برای حفظ کرسی ریاست جمهوری برنامه دارد!”

البته علامت‌های تعجب آخر جمله‌ها همه از روزنامه ایران است که سپس به طور مشخص‌تر به محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس پرداخته و با دادن لقب “مرد لابی” او را “پای ثابت بحث‌های انتقادی (بخوانید تخریبی) علیه دولت و مردان آن” نامیده است.

سپس نوبت به روزنامه اعتماد می‌رسد تا با این جملات توصیف شود: “روزنامه اعتماد، در میان رسانه‌های اصلاح‌طلب، هرچند آشکارا تیغ انتقاد خود را تیز نکرده، اما به بهترین شیوه با پنبه انعکاس اخبار و گفته‌های اصولگرایان سر دولت را می‌برد! و چه خوب از آب گل‌آلود حمله و هجمه مدعیان اصولگرایی به دولت، ماهی دلخواه خود را می‌گیرد.”

سپس به تیترهایی از این رسانه اشاره و این طور نتیجه‌گیری شده که روزنامه اعتماد “از زاویه انتقادی – تخریبی علیه آرمان‌های دولت‌های نهم و دهم به هیچ‌وجه دست نکشیده و همچنان بر آن پایبند است.”

دومین حلقه از این زنجیره رسانه‌ای، چنین معرفی شده است: “روزنامه تهران امروز که مواضع سیاسی قالیباف را منعکس می‌کند، در سال جدید و در راستای انجام مأموریت تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، شمشیر را برای دولت از رو بسته است! {…}در این رسانه البته، گویا تیمی برای رصد دائم مطالب روزنامه {ایران} در نظر گرفته شده است و در یک هفته 2 مطلب از روزنامه مورد نقد قرار می‌گیرد”.

 سپس باز هم اشاره به چندین مطلب منتشر شده و تاکید بر اینکه “این روزنامه اسب ریاست جمهوری را برای قالیباف زین کرده است.”

درباره روزنامه آرمان روابط عمومی هم ادعا شده که “ارگان نیمه رسمی خانواده هاشمی رفسنجانی است که با مدیریت در سایه محمد هاشمی منتشر می‌شود و از وابستگی‌اش مشخص است که در تعامل (بخوانید تقابل) با دولت چه خط مشی را دنبال می‌کند!”

آخرین حلقه “هجمه رسانه‌ای” از نگاه روزنامه ایران، روزنامه ملت‌ما متعلق به محسن رضایی است که درباره آن عنوان شده که “با ادبیات ملایم­تری دولت را می‌نوازد.” اما به این نکته هم اشاره شده است که “با انتشار مصاحبه محمدرضا باهنر که در پاسخ به این سؤال که بیم آن می‌رود که عمر این دولت کوتاه‌تر باشد و تا پایان چهار سال به پایان نرسد، می‌گوید: «ان‌شاءالله دولت به سلامتی به پایان برسد»؛ سعی کرده نشان دهد که چیزی از همفکرانش در راه تخریب دولت کم ندارد!”

در ادامه این گزارش مفصل چندین و چند تیتر از خبرگزاری مهر ـ- تحت مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی-ـ ذکر شده و به این ترتیب مهر هم رسانه‌ای نزدیک به قالیباف و “بی‌مهر” خطاب شده است.

گزارش‌نویس ایران سایت خبری جهان‌نیوز تحت مدیریت علیرضا زاکانی را هم از قلم نینداخته و نوشته است: “سایت خبری جهان‌نیوز که در ایام نوروز و پس از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نارضایتی ایشان از فضای غیراخلاقی رسانه‌های الکترونیکی، کمی فتیله تخریب و هجمه علیه دولت را پائین کشیده بود، در این میدان باز هم گوی سبقت را از دیگر همراهان خود ربوده است! جهان‌نیوزی‌ها که گویا به اردیبهشت ماه علاقه عجیبی دارند، تمام تلاششان را کردند تا ماجرای اردیبهشت 90 {قهر و خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد} را زنده کنند!”

در پایان گزارش هم نتیجه‌گیری شده که “در این میان و پس از بررسی محتوای خبری روزنامه‌‌ها و سایت‌های مذکور با یک نگاه گذرا و قضاوت سطحی هم می‌توان دریافت که چه کسی سیاه‌نمایی می‌کند و چه کسی شفاف‌سازی!”

 موضوع مظلوم واقع‌شدن دولت احمدی‌نژاد دیروز از زبان محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری هم شنیده شد که می‌گفت: “ دولت آقای احمدی نژاد خیلی مظلوم است و مورد هجوم از داخل و خارج است، ما داخل را به خدا باید واگذار کنیم و مخالفت خارجی ها هم بهترین دلیل برای شکوفایی ما است.‌”

 

مهر: روزنامه ایران ادبیات اصلاح‌طلبانه دارد!

تیتر و گزارش روزنامه ایران با واکنش خبرگزاری مهر مواجه شد و در مطلبی با تیتر “روزنامه دولت علیه همه” نوشت: “نگاهی به آنچه که همواره در این مطبوعه منتشر می شود نشان می‌دهد که مدیر این روزنامه و برخی عناصر آن، با انحراف از وظیفه اصلی خود، فقط و فقط به آتشباری علیه منتقدان و البته ترویج تفکرات چهره جنجالی دولت مشغولند.”

در این مطلب وظیفه ذاتی روزنامه ایران در دوران گذشته “اطلاع‌رسانی” عنوان شده و آمده است: “اما در دولت کنونی، به نظر می رسد که روزنامه ایران رسالت اطلاع رسانی خود را عملاً به یکسو نهاده و همانند یک واحد آتش تهیه مشغول دشمنی با منتقدان سیاست‌های غلط دولت است. نکته جالبی که در رفتارهای روزنامه ایران ومدیریت این روزنامه وجود دارد حاکی از آن است که آنان در رفتارهای خود علیه تمام منتقدان، دشمنان و حتی دوستان سابق دولت، گویا قصد همراهی با هیچکسی را ندارند و برای مثال همه رسانه های تأثیرگذار کشور را در لیست مخالفان خود جای داده و با تمام توان به اجرای آتش علیه آنها مشغولند.”

خبرگزاری مهر سپس به سراغ مطالبی از روزنامه ایران رفته که به زعم آنها حمله به چهره‌ها و رسانه‌های منتقد است و از این نکته ایراد گرفته که “ادبیات اصلاح طلبانه و استفاده از لغاتی که به عنوان میراث اصلاح طلبان بر زبان برخی از اطرافیان رئیس جمهور جاری می‌شوند” به این روزنامه راه می‌یابد.

به نوشته خبرگزاری مهر “شخصیت پرحاشیه اداره کننده روزنامه ایران که همواره در مسائلی مثل تأکید بر تقسیم کردن دستورات رهبری به مولوی و ارشادی!، تعریف آنچنانی از خاتمی در زمان دولت اصلاحات، اتهام زنی به منتقدان دولت و البته افتضاح رسانه ای در ماجرای عزل و ابقای وزیر اطلاعات بروز و ظهور فراوانی دارد نیز وقتی در کنار تمام این مولفه ها قرار می گیرد،همه را به این نتیجه می رساند که افزودن بر حاشیه های پیرامون دولت توسط روزنامه مذکور همچنان به عنوان یک هدف خواسته شده پیگیری می شود که البته مشخص هم نیست فرجام آن چه باشد؟! فرجامی که البته آغاز اجرای حکم حبس جوانفکر به دلیل تخلفاتی که انجام داده است، در آینده نزدیک، نقطه تأثیر مهمی در آن خواهد بود.”

 

منتقدان پرنفوذ

احتمالا این تک روزنامه ایران، پاتکی هم از سوی روزنامه تهران امروز خواهد داشت. دو رسانه‌ای که در روزهای گذشته صف‌بندی شدیدی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند، یکی در جناح قالیباف و دیگری در جناح محمود احمدی‌نژاد. پیش از این هم جنگ رسانه‌ای دو طیف با مقاله تند هفته‌نامه 9 دی از جناح حامیان احمدی‌نژاد علیه علی لاریجانی بالا گرفته بود که منجر به بازداشت نویسنده مقاله شد اما خیلی زود آزاد شد و پرونده محتومه. به نظر می‌رسد این بار سر و کار دولت به منتقدان خودی و پرنفوذی افتاده که توقیف و بازداشت چندان بر آنها کارساز نیست.