خانواده‌ها: دیروز عاشورای دراویش ایران بود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وعده آزادی توسط فرمانده ناجا

به دنبال ملاقات فرمانده پلیس تهران با خانواده برخی از دراویش زندانی، حدود ۸۰۰ درویش گنابادی آزاد شدند. برخی از این خانواده‌ها در مصاحبه با روز اتفاقات دیروز تهران را عاشورای دراویش گنابادی ایران خوانده‌اند.

 در دومین روز تجمع صدها درویش گنابادی مقابل دادستانی تهران، از اولین ساعات صبح روز یکشنبه، ۳۰ شهریورماه، نیروهای انتظامی و امنیتی با ممانعت از حرکت دراویش به سمت دادستانی معترضان را محاصره و سپس به آنها حمله کردند.

صدیقه خلیلی، از زنان درویشی که دیروز تلاش کرده بود در این تجمع شرکت کند به روز می‌گوید: “مشابه همان بود که در روز شنبه اتفاق افتاد. ماموران قبل از حضور ما در محل دادستانی مستقر شده بودند. نیروهای نظامی و امنیتی، از بسیج تا سپاه و لباس شخصی به جمع دراویش حمله و با ضرب و شتم، مردان و زنان‌ را دستگیر کردند و به کلانتری‌های مختلف بردند.”

به گفته خانم خلیلی، مردان به کلانتری منتقل شدند اما ماموران زنان را جداگانه سوار خودروهای ون نیروی انتظامی کردند، سپس آنها را ابتدا به حسینیه امیرسلیمانی، متعلق به دراویش گنابادی منتقل کردند اما بعد تصمیمشان عوض شد و آنها را به پارکینگ شهرداری بردند.

به گزارش سایت مجذوبان نور، که اخبار دراویش ایران را پوشش می‌دهد، ۵۰ نفر در جریان وقایع روز یکشنبه زخمی شده‌اند.

یک شاهد عینی به روز می‌گوید تعدادی از دراویش را مقابل کاخ دادگستری و تعداد دیگری را در پیاده‌روی ضلع جنوبی پارک شهر، ابتدا محاصره و سپس دستگیر کردند.

صدیقه خلیلی، همسر حمیدرضا مرادی، درویش زندانی در اعتصاب هم که خود در تجمع دیروز شرکت داشته می‌گوید: “حدود بیست نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آنها به همه حمله می‌کردند. حتی به بانوان باردار. یک خانم که بچه دو ماه داشت و بچه‌اش را گم کرده بود، در پی ضرب و شتم ماموران از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شد. دیروز عاشورای دراویش ایران بود”.

در جریان اتفاقات روز یکشنبه، نازیلا نوری، پزشکی که به تازگی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواهان “پایان بخشیدن به ستم بر دراویش گنابادی و تصحیح حرف‌های وزیر اطلاعات” شده بود، از سوی نیروهای مستقر در خیابان بهشت دستگیر اما بعد از ساعاتی آزاد شد.

همسر رضا انتصاری، دیگر درویش زندانی در اعتصاب، پس از آزادی خانم نوری به روز گفت این پزشک از ناحیه دست مجروح شده و در منزل توسط پزشکان دراویش تحت معالجه است.

خانم انتصاری همچنین گفت در محل پیاده‌روی ضلع جنوبی پارک شهر یک سرهنگ پلیس امنیت به زنان دراویش توهین کرد که موجب اعتراض مردانی شدکه زنان را همراهی می کردند. این اعتراض موجب درگیری بین دراویش و پلیس شده و ماموران معترضان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

دراوش گنابادی که از شهرهای مختلف جهت اعتراض و همبستگی با دراویش زندانی به تهران آمده‌اند روز شنبه نیز تلاش کردند مقابل دادستانی تجمع کنند اما پلیس حدود ۵۰۰ نفر از آنها را بازداشت کرد.

سایت مجذوبان نور، در واپسین ساعات شب گذشته با انتشار خبر آزادی دراویش بازداشت شده خبر داد که “سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ملاقات با همسران دو تن از دراویش زندانی وعده داد که در مقام فرماندهی پلیس تهران وضعیت و مشکلات دراویش را در مراجع ذی‌ربط پی‌گیری کند.”

بر اساس این گزارش، در پی وعده‌های رییس پلیس تهران، دراویش بازداشت شده اعلام کردند “تا زمان تحقق وعده‌ها که بر اساس عقل و منطق و اسناد موجود می‌باید به سرعت صورت گیرد، گفته‌های فرمانده محترم پلیس تهران را حقیقی و انسانی فرض کرده و به رغم آسیب‌هایی که در این ده سال از وعده‌های سیاسی خورده‌اند، امیدوارند این مقام نظامی-امنیتی به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند.”

این سایت همچنین نوشته است که در جریان رویدادهای دو روز گذشته ۸۰۰ درویش سلسله گنابادی بازداشت شده بودند.

نه تن از دراویش زندانی از روز ۹ شهریور ماه در اعتراض به “وضعیت نامناسب نگهداری در زندان” و همچنین “نگاه امنیتی اعمال شده بر جامعه دراویش” دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از حدود یک دهه گذشته فشار بر جامعه دراویش گنابادی ایران شدت گرفته و شمار زیادی از آن با احکام سنگین قضایی محکوم شده‌ اند و تعدادی نیز همچنان در زندان به سر می‌برند.

روز شنبه، ۲۹ شهریور همزمان با بازداشت صدها درویش معترض در تهران، شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل از او خواست در دیدارهایش با مقامات ایرانی، از آنها بخواهد به فشارها بر اقلیت‌های مذهبی از جمله دراویش گنابادی پایان دهند.