عراق دراختیار سران جمهوری اسلامی است

نویسنده

» تحلیل کلارین:

گوستاو سیرا

خروج ایالات متحده از عراق باعث خواهد شد تا این کشور به طور کامل در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد. یک ارتباط مذهبی تنگاتنگ میان دو کشور وجود دارد و رهبران سیاسی عراق در تهران آموزش دیده اند. جنوب عراق برای جاه طلبی آیت الله های ایرانی در تسلط بر منطقه بسیار مناسب به نظر می رسد.

این مسایل باعث نگرانی دولت اوباما شده. دیوید کوهن، مشاور وزارت خزانه داری در امور تروریسم، به پایتخت های اروپایی سفر کرد تا حمایت مقامات این کشورها را برای تشدید تحریم ها علیه ایران به دست آورد. ازسوی دیگر، ظن آژانس اتمی نسبت به ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران و دستیابی به بمب اتمی نیز افزایش یافته است. در این میان، مسأله توطئه جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان در آمریکا پیش آمد.

اکنون پس از ۸ سال تهاجم بی نتیجه، شرایط بسیار پیچیده ای بر خروج نیروهای آمریکایی قبل از تاریخ ۳۱ دسامبر حاکم است. بیشتر جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند و مرکزیت قدرت آنها در ایران است. هم رییس جمهور و هم نخست وزیر عراق در دوران تبعید در ایران زندگی می کردند. مقتدی صدر نیز به عنوان یک شخصیت سیاسی نظامی ازسوی تهران حمایت مالی می شود. اکنون خا منه ای ،رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد خروج نیروهای آمریکایی را عاملی در گسترش قدرت خود در فراسوی مرزها می بینند.

و البته یک بازیگر مهم دیگر نیز حضور دارد: اسراییل. اکنون رسانه های اسراییلی می پرسند: “آیا ممکن است نتانیاهو و ایهود باراک قبل از مارس ۲۰۱۲ به تأسیسات اتمی ایران حمله کنند؟”

همیشه پیش بینی می شد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق مشکل باشد، ولی اکنون می بینیم که بی نهایت پیچیده است.

منبع: کلارین، ۶ نوامبر