پاسخ نامه های نوریزاد به روش امنیتی ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پیش بینی کارگردان به وقوع پیوست

کمتر از 24 ساعت پس از انتشار آخرین نامه محمد نوری‌زاد، کارگردان و نویسنده منتقد حکومت، پیش‌بینی وی به وقوع پیوست و پروژه صدا و سیما و نهادهای امنیتی با انتشار فیلم دیگری علیه وی کلید خورد.

نوری‌زاد روز دوشنبه در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای خبر از آن داده بود که ماموران اطلاعات سپاه پاسداران تهدید کرده‌اند که وی را “پودر می‌کنند”.

این نویسنده و کارگردان سینما، در نامه پانزدهم خود به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود که به دلیل نگرانی از اینکه “مرا جمعه ای در کار نباشد”، تصمیم گرفته “این نامه را که باید در واپسین ساعات روز جمعه منتشر می شد، همین حالا منتشر” کند.

وی همچنین خبر از آزار و اذیت اعضای خانواده خود توسط ماموران امنیتی داده و رفتار آن‌ها را “مشمئز کننده و سخیف” نامیده بود: “کاری که اطلاعات سپاه با من و با خانواده‌ام شروع کرده است، آن‌قدر مشمئز کننده و سخیف است که من هیچگاه یک چنین رفتاری را از ساواک شاه، نه شنیده و نه درجایی خوانده‌ام”.

کمتر از 24 ساعت پس ازانتشار نامه نوری‌زاد، باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) فیلمی را منتشر کرد که در آن ادعا می شود محمد نوری‌زاد، دو همسر صیغه‌ای دارد.

در این فیلم٬ تصایر مخدوش دو زن مقابل زندان اوین دیده می‌شود که به ادعای فیلم‌بردار و انتشار‌دهنده این فیلم در ارتباط با محمد نوری‌زاد٬ به دادسرای اوین احضار شده‌اند.

نکته تازه در انتشار این فیلم علیه نوری‌زاد آن است که راوی٬ مجری و منبع آن از سوی باشگاه خبرنگاران جوان ـ– وابسته به صدا و سیما -ـ یکی از خانواده‌های بازداشت‌شد‌گان اعتراضات پس از انتخابات معرفی شده است.

نوری‌زاد پیش از این اعلام کرده بود در اعتراض به هجوم ماموران اطلاعات سپاه پاسداران و ضبط نسخه‌های اولیه فیلمی که در دست تهیه داشته، هر هفته نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی منتشر خواهد کرد.

هفته گذشته، تنها چند ساعت پس از انتشار نامه چهاردهم وی کلیپی از وی در رسانه های نزدیک به سپاه منتشر شد که در آن صحنه‌هایی از فیلم در دست تهیه نوری‌زاد هم وجود داشت. نوری‌زاد تهیه این فیلم را به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نسبت داد و آن را نتیجه نامه‌های خود به رهبر جمهوری اسلامی دانست.

وی به فاصله چند روز از انتشار این نامه، نامه پانزدهم خود را منتشر کرد و در آن از برخی چهره‌های سیاسی و دینی درخواست کرد که نهضت نامه‌نویسی به رهبر جمهوری اسلامی برای “هشدار به نادرستی‌ها و کجی‌ها” را آغاز کنند.

وی در نامه خود همچنین به مزاحمت‌های حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه برای خانواده خود اشاره کرده و خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود: “اگر هنوزدر قاموس فکری و حیثیتیِ شخصِ شما، خانواده و حریم خانواده ارزشی دارند، به مأموران اطلاعات سپاه و سایرینی که در وزارت اطلاعات به همین کارها مشغولند، بفرمایید سراز خانواده ی من وسایر معترضان بیرون کشند. ویا اگرنه، ورود این نابخردان و افسار گسیختگان به اشاره ی جناب شما صورت پذیرفته و می پذیرد، بفرمایید تا ما، باورهای ایمانی و انسانی خود را با شاخص جدیدی که شما باب کرده اید تنظیم کنیم”.

این روزنامه‌نگار که به دلیل انتشار نامه‌هایش خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، به سه سال و نیم زندان نیز محکوم شده، در نامه آخر خود نوشته بود: “ماموران سپاهی شما، درانتقام از تیزابی که من در نامه هایم برسرشان فرو باریده ام، آشکارا به حریم خصوصی من دخول کرده‌اند و درکثیف‌ترین شکل ممکن، برای برهم زدن و متلاشی کردن کانون خانواده‌ام، به کارهای ابلهانه‌ای دست برده‌اند”.

باشگاه خبرنگاران جوان درباره فیلمی که منتشر کرده، نوشته است: “شخص فیلمبردار (با موبایل) که از بستگان یکی از دستگیرشدگان اغتشاشات 88 است، برای دیدار زندانیش به اوین مراجعه کرده بوده که متوجه حضور مرتبطین نوری زاد در دادسرای اوین می شود. از یکی از مامورین آنجا علت را که جویا می شود احضار شدگان را همسر نوری زاد و تحقیق در خصوص ارتباطاتشان در ساخت فیلم زندانش عنوان می کند. این شخص که گویا همسر نوری زاد را می شناخته به جهت سلام و عرض احترام به دنبال آن خانم ها می رود که با کمال ناباوری با خانم های ( ش.الف ) و ( ص.ز) به عنوان همسران نوری زاد مواجه می شود و از طرفی هیچ کدام آنها همسر اصلی نوری زاد نبوده اند”.

پرونده‌سازی‌هایی از این دست، از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی برای مخالفان خود، سابقه دارد. از جمله معروف‌ترین این موارد، می‌توان به برنامه هویت اشاره کرد. در این برنامه، تصاویری از زندگی و روابط خصوصی مخالفان جمهوری اسلامی در صدا و سیما پخش شد.

در آخرین نمونه از این دست، باشگاه خبرنگاران جوان دست به انتشار عکس‌هایی از یک دختر زد که مدعی شد فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد است. انتشار این عکس‌ها همان زمان، با واکنش‌های بسیاری مواجه شده بود.

اکنون همین روش را علیه محمد نوری‌زاد که در دو سال گذشته، نامه‌های انتقادی تند و تیزی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده، تکرار می کنند.

وی بارها اعلام کرده که نامه‌هایش را از سر “خیرخواهی و دل‌سوزی” می‌نویسد و گفته در هر صورت، همواره جانب ادب را در این نامه‌ها رعایت خواهد کرد.

او همچنین نوشته تصور می‌کند هنوز می‌توان به امکان تغییر رفتار در رهبر جمهوری‌اسلامی امیدوار بود.

این کارگردان سینما، در آخرین نامه خود، با اشاره به اینکه مشخص نیست تا چه زمانی قادر به نوشتن نامه باشد از همسر دو فرمانده جان باخته جنگ هشت ساله ایران و عراق، ابراهیم همت و باکری، وحید خراسانی از مراجع تقلید، جوادی آملی، از روحانیون پرنفوذ ساکن قم، مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت، یوسف صانعی، از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان، بیات زنجانی، دیگر مرجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان، علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید و عضو معترض مجلس خبرگان، موسوی اردبیلی، مرجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان، سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات، هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، علی مطهری، نماینده مجلس هشتم، حسین علایی از فرماندهان سپاه پاسداران، عبدالکریم سروش و محسن کدیورخواسته نامه ‌هایی خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی بنویسند.

نوری زاد هنوز به انتشار فیلم جدید درباره زندگی خصوصی اش واکنشی نشان نداده است.