وضعیت اسفناک سانسور

نویسنده

» نگاه کلاینه سایتونگ به محدودیت های نشر

سران ایرانی سانسور را تشدید کرده اند. طی هفته های اخیر تعداد اعدام ها در ملاء عام، دستگیری روزنامه نگاران و فعالیت های پلیس منکراتی افزایش یافته. سازمان ملل تعداد اعدام های انجام شده از ابتدای سال را ۸۰ فقره ذکر می کند. اپوزیسیونی که در تبعید بسر می برد، تعداد این اعدام ها را بیش از ۱۰۰ فقره می داند.

رییس جمهور حسن روحانی با سیاست خارجی جذب کننده خود در سطح بین المللی اعلام کرد که قصد دارد “قفل آزادی” را بگشاید. رییس جمهور ۶۵ ساله که ازسوی هوادارنش به “شیخ امید” مشهور است، وعده داده بود که وضعیت زندگی شهروندان را براساس حقوق مدنی بهبود بخشد. ارقام نشان می دهد که دولت روحانی حداقل در هفت ماهه اول عمر خود در زمینه رها ساختن شهروندان از بند سخت گیری شکست خورده است.

در زندگی روزمره نیز همه چیز حاکی از آن است که محدودیت ها شدت یافته. ده ها یورش ازسوی نیروی انتظامی در دانشگاه ها، کافه های اینترنتی و پارک ها و همچنین دستگیری روزنامه نگاران گزارش شده است. بدین ترتیب از هرگونه مواضع “ضداسلامی” و “غربی” جلوگیری می شود.

یک پسر جوان در تهران می گوید: “یک گام بزرگ به عقب بازگشته ایم. پسری که زیرابروی خود را برداشته یا مدل موی غربی درست کرده، باید آخر هفته را در بازداشتگاه بماند. دخترانی که لباس راحت می پوشند نیز به کلانتری برده می شوند، بر سرشان چادر می کنند و از ایشان تعهد می گیرند.”

انتقادات علیه روحانی رو به افزایش است؛ بلاغت با غرب و فراموش کردن مردم خود. برخی تأسف می خورند که او تمامی سرمایه خود را خرج سیاست خارجی کرد. و کسی که حرف آخر را در تمامی امور در جمهوری اسلامی می زند، او را در صحنه داخلی مهار ساخته است.

در کنار تمامی این انتقادات، موجی شدید از سانسور در داخل کشور آغاز شده. ازسوی دیگر، آیت الله رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که زمانی دولت اش در سطح بین المللی به موفقیت نسبی دست یافته بود، ابراز امیدواری می کند که وضعیت اقتصادی ایران و وضع زندگی مردم در ماه های آینده بهتر شود.

منبع: کلاینه سایتونگ، ۲۵ فوریه